• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
ok, tackar för informationen, då vet jag.
Då är det alltså ok att jag lägger upp klockan till försäljning igen UTAN länken, eftersom klockan är helt original.
Och med raljera syftade jag inte på dig eller vad du sagt utan på bitska kommentarer från andra medlemmar. Jag tänker lite som att om jag går på stan och ser nån som har en fake Lacoste på sig så springar jag inte till polisen och anger den personen eller går på den personen och påtalar hur korkad och dum den personen är...
Mycket märkligt resonemang.

Nu är vi på ett forum, med ett tydligt regelverk. :)
 

Buffi

Panerai
Tack. Jag tycker de där är skitsnygga, och har varit sugen på en ett bra tag, men de är ju rätt jävla stora alltså... Ska fundera lite till.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Den senaste tiden har jag sett att det är några medlemmar som bumpar fler gånger om dagen, är detta något som tagits upp tidigare kanske?
Vad gör ledningen åt detta?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Har du kollat upp så att detta är okej med Nymans att du gör upp affär hos dem? Kan nämligen lova att det inte är okej... ;) https://klocksnack.se/threads/rolex-sea-dweller-16600-tritium-dial-1998-fullset.57329/ @n1tro
Hur fungerar sådant där egentligen? Jag har fått hjälp av en kompis som gjorde upp en affär på Bergströms i Malmö, av en väldigt aktiv kund som dessutom lirar puck i NHL. Då var det givetvis helt OK, vilket vi kollade innan. Men det känns lite märkligt.
 

n1tro

Panerai
Hej ah vettetusan polaren skrev det - då får köpare o säljare göra upp det någon annan stans!
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Har sett många fall där säljare justerar ner sina priser med 1000 kr åt gången på väldigt dyra objekt som legat osålda en tid.

Min gissning är att om man inte får den såld för 99 000 lär inte en justering ner till 98 000 hjälpa nämnvärt.

Har inga konkreta exempel och vill inte hänga ut någon. Däremot brukar jag fastna med tanken på hur man resonerat...
 

Wenger

Omega
Det är ju såklart subjektivt men personligen betalar jag hellre lite mer i butik dels för känslan och dels för att gynna den lokala handeln. Om någon köper klockan begagnad så har det såklart ingen påverkan på dessa faktorer men jag anser ändock att det innebär fördelar, till exempel att man kanske får ett bättre bemötande och bättre relation till den ursprungliga ADn ifall det till exempel skulle uppstå ett serviceärende och att de då ser att klockan är uttagen där. Vidare anser i alla fall jag att om jag köper en klocka av en person face to face istället för att beställa den för att jaga bästa priset, så är det bekvämare om det skulle uppstå några komplikationer, både vad gäller hur lätt det är att få tag i personen ifråga (tel osv) samt att man har närmare till varandra. Självklart har det en ekonomisk aspekt i att plocka ut den hos en gråhandlare alternativt en AD utomlands som råkar vara billigare men för mig är det inget som prioriteras. Vet inte vad du har för preferenser @vaniljglass , antar att det varierar från person till person.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Det är ju såklart subjektivt men personligen betalar jag hellre lite mer i butik dels för känslan och dels för att gynna den lokala handeln. Om någon köper klockan begagnad så har det såklart ingen påverkan på dessa faktorer men jag anser ändock att det innebär fördelar, till exempel att man kanske får ett bättre bemötande och bättre relation till den ursprungliga ADn ifall det till exempel skulle uppstå ett serviceärende och att de då ser att klockan är uttagen där. Vidare anser i alla fall jag att om jag köper en klocka av en person face to face istället för att beställa den för att jaga bästa priset, så är det bekvämare om det skulle uppstå några komplikationer, både vad gäller hur lätt det är att få tag i personen ifråga (tel osv) samt att man har närmare till varandra. Självklart har det en ekonomisk aspekt i att plocka ut den hos en gråhandlare alternativt en AD utomlands som råkar vara billigare men för mig är det inget som prioriteras. Vet inte vad du har för preferenser @vaniljglass , antar att det varierar från person till person.
Kan tycka att @vaniljglass har en poäng i sin fråga. Han får en minst sagd vag genomgång av "alla de fördelar" du nämner i annonsen. Läser jag ditt inlägg ser jag inte en enda konkret fördel? Den enda du nämner är att AD:n skulle se det som en fördel att den var köpt där - men det innebär att säljaren isf måste vara baserad i den region där du köpt den. Ponera att du köpt den hos Rob och att köparen sedan är baserad i Malmö; tror du verkligen att Bergströms ser det som en fördel att du köpt den hos Rob? Jag ser hellre att du är konkret, men det är ju bara min åsikt.
 

Floffen

Panerai
Har sett många fall där säljare justerar ner sina priser med 1000 kr åt gången på väldigt dyra objekt som legat osålda en tid.

Min gissning är att om man inte får den såld för 99 000 lär inte en justering ner till 98 000 hjälpa nämnvärt.

Har inga konkreta exempel och vill inte hänga ut någon. Däremot brukar jag fastna med tanken på hur man resonerat...

Har också tänkt på det, spontant känns väl kring 4-5 % rimligt för att en prisbump ska ha effekt. Ett bud på 98 k på ett objekt som ligger ute för 99 k uppfattas väl dessutom knappast som ett skambud, så jag hade nog dragit till med ett bud på klockan om mitt tak låg på 98 k, prisbumpen gör varken till eller från liksom.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har också tänkt på det, spontant känns väl kring 4-5 % rimligt för att en prisbump ska ha effekt. Ett bud på 98 k på ett objekt som ligger ute för 99 k uppfattas väl dessutom knappast som ett skambud, så jag hade nog dragit till med ett bud på klockan om mitt tak låg på 98 k, prisbumpen gör varken till eller från liksom.
Reagerar likadant - har sett exempel där man sänkt från 23k till 22,5k och sedan till 22,25k. Det gör mig om möjligt mindre sugen på att köpa.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det är ju såklart subjektivt men personligen betalar jag hellre lite mer i butik dels för känslan och dels för att gynna den lokala handeln. Om någon köper klockan begagnad så har det såklart ingen påverkan på dessa faktorer men jag anser ändock att det innebär fördelar, till exempel att man kanske får ett bättre bemötande och bättre relation till den ursprungliga ADn ifall det till exempel skulle uppstå ett serviceärende och att de då ser att klockan är uttagen där. Vidare anser i alla fall jag att om jag köper en klocka av en person face to face istället för att beställa den för att jaga bästa priset, så är det bekvämare om det skulle uppstå några komplikationer, både vad gäller hur lätt det är att få tag i personen ifråga (tel osv) samt att man har närmare till varandra. Självklart har det en ekonomisk aspekt i att plocka ut den hos en gråhandlare alternativt en AD utomlands som råkar vara billigare men för mig är det inget som prioriteras. Vet inte vad du har för preferenser @vaniljglass , antar att det varierar från person till person.
Jag betalar också mer i butik, men jag betalar inte flera tusenlappar mer för ett begagnat ex hos privatperson än ett nytt ex hos ett gråhandlande företag bara för att det förstnämnda exet är uttaget i Sverige.
Det där med svensksålt är skitsnack till 99%. Garantin gäller worldwide, men jag förstår att det finns snåljåpar som köper begagnade klockor som är uttagna hos deras lokala AD och sedan går in och snyltar samma service som de som faktiskt köper i butiken..
 

Wenger

Omega
@vaniljglass & @galácticon respekterar era åsikter :)
Sen kan det säkert diskuteras priser hit och dit, det gör det väl nästan hela tiden vilket är fullt förståeligt. Jag vill ha marknadspris för klockan och på Chrono 24 finns det begagnade från 2014, 2015 och 2016 som säljs för 40-42 000 kr. Då ingår inte originalgummiband+originallås heller. Så ett premium vill i alla fall inte jag kalla det, jag vill bara ha ett pris för klockan inklusive tillbehör som jag bedömer den är värd.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
@vaniljglass & @galácticon respekterar era åsikter :)
Sen kan det säkert diskuteras priser hit och dit, det gör det väl nästan hela tiden vilket är fullt förståeligt. Jag vill ha marknadspris för klockan och på Chrono 24 finns det begagnade från 2014, 2015 och 2016 som säljs för 40-42 000 kr. Då ingår inte originalgummiband+originallås heller. Så ett premium vill i alla fall inte jag kalla det, jag vill bara ha ett pris för klockan inklusive tillbehör som jag bedömer den är värd.
Jag diskuterar inte ditt pris alls, det får du sätta till vad du vill :) Min åsikt handlar snarare om att det ofta pratas om de "fördelar" som finns med köp hos svensk AD och jag förstår inte vilka dessa konkret är, när klockan väl säljs vidare igen?

(@vaniljglass)
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Varför skulle en svensksåld vara bättre om ett garantiärende uppstår? Så vitt jag vet har Omega världsgaranti. Har jag missat något?

https://klocksnack.se/threads/omega-speedmaster-pro-1-5-månader-gammal.58321/

@Kleiz
Frågan om svensksåld vs gråhandlare har avhandlats i så många trådar redan, dessutom två-tre poster ovanför i denna tråd... tror jag stryker det ur annonsen helt enkelt.

Jag är ingen kategorisk person och förespråkar varken det ena eller andra, dock tyckte jag att det kunde vara bra info i annonsen för att en del uppenbarligen värdesätter det.
 
Senast ändrad:
Frågan om svensksåld vs gråhandlare har avhandlats i så många trådar redan, dessutom två-tre poster ovanför i denna tråd... tror jag stryker det ur annonsen helt enkelt.

Jag är ingen kategorisk person och förespråkar varken det ena eller andra, dock tyckte jag att det kunde vara bra info i annonsen för att en del uppenbarligen värdesätter det.

Ok, jag har inte hängt med i den tidigare diskussion som varit. Ville bara kolla om jag missat något när det gäller garantiärenden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp