• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

galácticon

Patek
2-Faktor
Varför är den här osåld? https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16200.59313/

Visst, head only men en länk kostar ca 4k... 21.5+4 är väl ett OK pris för en femsiffrig datejust? Hellre det än någon av alla de fyrsiffriga 1601or i dåligt skick som annonseras på köp/sälj.

Vad kan det bero, att den legat osåld så länge?

Vet faktiskt inte. Jag var sugen på den men ville slippa mecket med att jaga en länk separat. Själv räknade jag inte pris + länk, utan pris + länk + meck med att hitta korrekt länk som matchar klockans skick. Då blev priset för högt. Men det är mitt högst personliga resonemang.

Pingar in @bjoern i denna eftersom det är hans annons.
 

seikoswede

Panerai
Jo ända är väl det. Sätter tillbaka priset och alla är nöjda! :)

Riktlinjer för annonser
1) Handel med varumärkesförfalskningar är förbjuden.
2) Säljannonser skall innehålla ett pris, auktionsförfaranden är ej tillåtna.
3) Bytesannonser skall innehålla ett bytesvärde.
4) En annons får ej enbart innehålla en länk till annan annonsplats.
5) En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går också att använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut, men, det ska tydligt framgå vart bilden kommer från.
6) En säljesannons ska innehålla en returpolicy där det framgår hur du som säljare hanterar returer (ex: "inga returer" eller "full retur om objektet ej är som beskrivet" etc).
7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.
8) När ett objekt är sålt eller bytt ska detta anges i rubriken (använd gärna den förinställda tagen för detta).
9) Lämna kvar priset på objektet och annonstext i annonsen även efter att objektet blivit sålt eller tillbakadraget. Det är en viktig framtida referens.
10) Klocksnack som sajt tar inget ansvar för affärer som görs på forumet. Buy the seller, buy the buyer...

Punkt 9 är bara en av 10 riktlinjer vi har att förhålla oss till på K&S.

Trevlig fredag!

Jim
 

Nero13

Panerai
Riktlinjer för annonser
1)
Handel med varumärkesförfalskningar är förbjuden.
2) Säljannonser skall innehålla ett pris, auktionsförfaranden är ej tillåtna.
3) Bytesannonser skall innehålla ett bytesvärde.
4) En annons får ej enbart innehålla en länk till annan annonsplats.
5) En säljes-/bytesannons skall innehålla bilder på det aktuella objektet och en beskrivning av vad som säljs. Det går också att använda bilder på ett likadant objekt som du vill sälja eller byta för att påvisa hur objektet ser ut, men, det ska tydligt framgå vart bilden kommer från.
6) En säljesannons ska innehålla en returpolicy där det framgår hur du som säljare hanterar returer (ex: "inga returer" eller "full retur om objektet ej är som beskrivet" etc).
7) Det är tillåtet att posta tre (3) nya annonser per dygn eller att en gång per dygn bumpa tre av dina befintliga annonser.
8) När ett objekt är sålt eller bytt ska detta anges i rubriken (använd gärna den förinställda tagen för detta).
9) Lämna kvar priset på objektet och annonstext i annonsen även efter att objektet blivit sålt eller tillbakadraget. Det är en viktig framtida referens.
10) Klocksnack som sajt tar inget ansvar för affärer som görs på forumet. Buy the seller, buy the buyer...

Punkt 9 är bara en av 10 riktlinjer vi har att förhålla oss till på K&S.

Trevlig fredag!

Jim
Då vet jag det till nästa gång! :)
 

PCB

Audemars
är det bara jag? eller råder det bumpmadness just nu på k&s?
varje em, som man ska kolla av annonserna finner man dom nya för dagen på sida 3-4!
har aldrig irriterat mej på bumpning tidigare ,men när samma klockor och OT prylar såsom pennor,nyckelringar,kepsar mm, ligger på sida 1-3 varje dag börjar man undra?

och det här med att kränga ihoptiggda reklamprylar ?!
tycker det, på sin höjd hör hemma i lifestyledelen.
tack för mej.
 

Greven

Audemars
är det bara jag? eller råder det bumpmadness just nu på k&s?
varje em, som man ska kolla av annonserna finner man dom nya för dagen på sida 3-4!
har aldrig irriterat mej på bumpning tidigare ,men när samma klockor och OT prylar såsom pennor,nyckelringar,kepsar mm, ligger på sida 1-3 varje dag börjar man undra?

och det här med att kränga ihoptiggda reklamprylar ?!
tycker det, på sin höjd hör hemma i lifestyledelen.
tack för mej.
Håller med dig angående bumpandet. Gäller både Sälj- och Köpesannonser.
 
  • Like
Reactions: PCB

Asplund

Patek
2-Faktor
är det bara jag? eller råder det bumpmadness just nu på k&s?
varje em, som man ska kolla av annonserna finner man dom nya för dagen på sida 3-4!
har aldrig irriterat mej på bumpning tidigare ,men när samma klockor och OT prylar såsom pennor,nyckelringar,kepsar mm, ligger på sida 1-3 varje dag börjar man undra?

och det här med att kränga ihoptiggda reklamprylar ?!
tycker det, på sin höjd hör hemma i lifestyledelen.
tack för mej.

Jag känner mig kränkt :D

Jag har ett par OT grejer som bumpas varje dag. Priset sänks också varje dag så tycker det är fullt rimligt.

Dem är förövrigt inte ihoptiggda..

Folk som lägger upp skit som Invicta etc. däremot... ;)
 

PCB

Audemars
Jag känner mig kränkt :D

Jag har ett par OT grejer som bumpas varje dag. Priset sänks också varje dag så tycker det är fullt rimligt.

Dem är förövrigt inte ihoptiggda..

Folk som lägger upp skit som Invicta etc. däremot... ;)
Antar att det är okej enligt reglerna,men hade personligen sett att det legat under typ lifestyle,
Vad det gäller invicta ,så stör jag mej inte,,givet att bumpningen är måttfullt utförd:)
 

kmg

Patek
2-Faktor
En fråga som inte är solklar om den ska ligga här eller i "den lilla är-denna-äkta-tråden" (https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/page-56#post-1655060)
Hyfsat vanligt förekommande är att följande står i annonser ang retur: "Retur endast om inte äkta [märke]".
Min spontana tanke kring denna retur-klausul är att den är märklig. Självklart kan man inte vara 100% säker på om något är äkta, [teoretiskt] kanske inte ens om man köpt från Nymans, Krons etc. Däremot kan man vara mer eller mindre säker. Om minsta tvekan skulle finnas borde man väl inte sälja klockan, länken osv på KS? Kontentan är att returklausulen ovan är detsamma som "ingen retur", så varför inte skriva så? Självklart kan man köra med ovanstående klausul, men det är farligt om det den används för att lägga över allt ansvar hos köparen. Även om det såklart åligger köparen att kontrollera det han köper så torde det vara av god ton att man inte säljer något som man misstänker är fejk. Ja, jag tror ni är med på vad jag menar...

Vad är era tankar kring detta?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En fråga som inte är solklar om den ska ligga här eller i "den lilla är-denna-äkta-tråden" (https://klocksnack.se/threads/den-lilla-är-denna-äkta-tråden.39215/page-56#post-1655060)
Hyfsat vanligt förekommande är att följande står i annonser ang retur: "Retur endast om inte äkta [märke]".
Min spontana tanke kring denna retur-klausul är att den är märklig. Självklart kan man inte vara 100% säker på om något är äkta, [teoretiskt] kanske inte ens om man köpt från Nymans, Krons etc. Däremot kan man vara mer eller mindre säker. Om minsta tvekan skulle finnas borde man väl inte sälja klockan, länken osv på KS? Kontentan är att returklausulen ovan är detsamma som "ingen retur", så varför inte skriva så? Självklart kan man köra med ovanstående klausul, men det är farligt om det den används för att lägga över allt ansvar hos köparen. Även om det såklart åligger köparen att kontrollera det han köper så torde det vara av god ton att man inte säljer något som man misstänker är fejk. Ja, jag tror ni är med på vad jag menar...

Vad är era tankar kring detta?
En fjantig formulering som i princip betyder "ej retur".
 

Zalath

Panerai
Mycket onödig formulering. Om varan ej är äkta måste naturligtvis säljaren ta tillbaka varan oavsett skrivning. Med tanke på det pris som tas ut måste den alltid presumeras vara äkta..
 
  • Like
Reactions: kmg

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp