• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

galácticon

Patek
2-Faktor
Självklart mest ett påstående iom jag inte ägt klockan sedan 1971. Den ser ut som man kan förvänta sig av en klocka från 1971 då den varken är polerad eller har fått delar bytta.

Ja, det är ju en sak men för mig är en "orörd" klocka en klocka som faktiskt inte rörts. Men vi lägger alla olika betydelser i ord. Tack för att du förklarade din syn på det :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vad säger admins om att skapa ett konto, bomba trådar ett par timmar med kommentarer så som "grattis" för att nå upp till inläggskravet och sedan lägga upp annons på K&S?

https://klocksnack.se/threads/sjÖÖ-sandstrÖm-royal-steel-chronograph-2016.66727/

Ser ju onekligen lite lustigt ut i recensions- och hemslöjdsdelen :) Men nu har ju @Jonasfager varit medlem sedan i mars -16, så det är inget nystartat konto.

Sen är ju postcounthetsen inte bara kopplat till att få annonsera. Jag får verkligen känslan med vissa medlemmar att man är så sugen att komma upp till nästa titel eller nästa tusental att det mer eller mindre spammas med "grattis", samma klocka fem gånger på en dag i "dagensklockatråden" eller upprepande av svar som redan har postats två inlägg upp. +1 är förresten också en klassiker för att få lite mer fler inlägg istället för att bara gilla inlägget.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ser ju onekligen lite lustigt ut i recensions- och hemslöjdsdelen :) Men nu har ju @Jonasfager varit medlem sedan i mars -16, så det är inget nystartat konto.

Sen är ju postcounthetsen inte bara kopplat till att få annonsera. Jag får verkligen känslan med vissa medlemmar att man är så sugen att komma upp till nästa titel eller nästa tusental att det mer eller mindre spammas med "grattis", samma klocka fem gånger på en dag i "dagensklockatråden" eller upprepande av svar som redan har postats två inlägg upp. +1 är förresten också en klassiker för att få lite mer fler inlägg istället för att bara gilla inlägget.
Onekligen lustigt, japp!
upload_2017-1-20_13-15-51.png
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Självklart mest ett påstående iom jag inte ägt klockan sedan 1971. Den ser ut som man kan förvänta sig av en klocka från 1971 då den varken är polerad eller har fått delar bytta.
Hur kan man veta det om man inte ägt klockan, eller någon i dess närhet ägt den sedan den var ny?
 
Ser ju onekligen lite lustigt ut i recensions- och hemslöjdsdelen :) Men nu har ju @Jonasfager varit medlem sedan i mars -16, så det är inget nystartat konto.

Sen är ju postcounthetsen inte bara kopplat till att få annonsera. Jag får verkligen känslan med vissa medlemmar att man är så sugen att komma upp till nästa titel eller nästa tusental att det mer eller mindre spammas med "grattis", samma klocka fem gånger på en dag i "dagensklockatråden" eller upprepande av svar som redan har postats två inlägg upp. +1 är förresten också en klassiker för att få lite mer fler inlägg istället för att bara gilla inlägget.

Jag anser inte att datumen då kontot skapades säger särskilt mycket och att folk hetsar med post counts spelar mindre roll i sammanhanget. När någon under någon timme får upp sina post counts för att kunna annonsera äventyrar man kvalitén på K&S - En av forumets allra värdefullaste tillgångar enligt mig
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag anser inte att datumen då kontot skapades säger särskilt mycket och att folk hetsar med post counts spelar mindre roll i sammanhanget. När någon under någon timme får upp sina post counts för att kunna annonsera äventyrar man kvalitén på K&S - En av forumets allra värdefullaste tillgångar enligt mig

Självklart spelar det en viss roll, speciellt med tanke på att de gånger det gjorts avsteg från regelverket har det handlar om medlemmar som varit med ett tag men bara läst och inte postat. Observera att det inte är ett försvarstal för Jonasfager, jag blir alltid lika förvånad att man verkar tro att man hamnar under radarn när det spammas främst i recensionsdelen för att nå köp & sälj, men i din ursprungspost fick man lätt intrycket att det var en helt ny medlem det handlade om.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beklagar att jag är okunnig i pingandets konst:confused: Upplys mig så ordnar jag det. BarbaBabas annons.

Det här är inte guld på stål. Det är en förgylld boett med stålbaklock:
https://klocksnack.se/threads/vintage-lemania-50´tal.66745/

Finns en tråd som handlar om det såg jag:grumpy::
https://klocksnack.se/threads/guld-på-stål-och-förgylld-double-med-stålbaklock-är-inte-samma-sak.65987/
Du skriver @ BarbaBaba fast utan mellanslag mellan @ och barbababa. @BarbaBaba
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att radera någons postcount för att inläggen inte var "tillräckligt bra" är nog bland det mest småaktiga jag varit med om i forumsammanhang. :wtf:

Som om postocunt/medlemstid skulle vara någon slags kvalitetsstämpel? Några av de värsta rövskallar jag träffat på i köp/säljsammanhang här har haft flera hundra inlägg...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att radera någons postcount för att inläggen inte var "tillräckligt bra" är nog bland det mest småaktiga jag varit med om i forumsammanhang. :wtf:

Som om postocunt/medlemstid skulle vara någon slags kvalitetsstämpel? Några av de värsta rövskallar jag träffat på i köp/säljsammanhang här har haft flera hundra inlägg...
Fast det är ju iaf en mindre risk att något inte skulle dyka upp på posten efter swish...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@URsinne Där guldet är bortnött ser det ut att vara stål?! I övrigt är boetten märkt plaque g20 epsa. Är det guld på metall du vill att det ska stå? Jag trodde ditt inlägg som du hänvisar till gick ut på att skilja på doublé och förgyllning.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
"Skyddet" i en postcount är rätt låg. Finns bättre sätt.

Överlag tycker jag agerandet både av den som skvallrade och admin i det här fallet var ynkligt.
Självklart krävs även lite due diligence av dig som köpare.
Själv skickar jag iaf hellre pengar till någon med 2-300 vettiga inlägg än av en nyregistrerad nollpostare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@URsinne
Jag hittade denna beskrivning. Den kanske kan lugna dina nerver?

Material som kan förväxlas med ädelmetaller


Guld bara på ytan
Många föremål är belagda med guld. Metallen under guldet kan vara silver eller oädel metall. De är ofta svåra att skilja från ett äkta guldarbete. Om du är vaksam kan du dock avslöja dem ganska enkelt, de saknar nämligen kontroll- och ansvarsstämplar.

Förgyllning
Den tunnaste guldbeläggningen kallas förgyllning. Det är en elektrolytisk utfällning av guld på metallföremål. Guldskiktet är mycket tunt, oftast mindre än 2 tusendels mm*. Kontrollstämplas inte.

Gulddoublé
Samma metod som vid förgyllning men något tjockare beläggning. Guldskiktet är mer än 4 tusendels mm*. Kontrollstämplas inte. Rena falsarier kan t.o.m ha t.ex. 18K stämpel.

Guldplätering
Detta är den tjockaste av guldbeläggningarna. På mekanisk väg läggs tunn guldplåt över oädel metall. Guldskiktet är oftast mer än 8 tusendels mm*. Förekommer sällan nu för tiden. Kontrollstämplas inte.

Guld på silver
Samma typ av mekanisk beläggning som plätering fast på föremål av silver. Guldskikt mer än 8 tusendels mm*. Föremålen kontrollstämplas som silver.

* tusendels mm = my ( µ ) = micron.
Min klocka har märkningen Plaque G20 EPSA och har således 20 micron guld. Där detta är bortnött ser boetten ut att vara i stål, vad vill du att det ska stå, metall?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp