• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@URsinne Där guldet är bortnött ser det ut att vara stål?! I övrigt är boetten märkt plaque g20 epsa. Är det guld på metall du vill att det ska stå? Jag trodde ditt inlägg som du hänvisar till gick ut på att skilja på doublé och förgyllning.
G20 är inte guld på stål utan 20 microns double (relativt tunt lager). Vet inte om det går att lägga double direkt på stål?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
"Skyddet" i en postcount är rätt låg. Finns bättre sätt.

Överlag tycker jag agerandet både av den som skvallrade och admin i det här fallet var ynkligt.

Akta dig så att du inte blir raderad och fastnar i limbo med ett tak på max 19 postcounts hur mycket du än skriver ;)

Ynkligt var väl att ta i, den gode @Jonasfager kunde ju också ha skött det hela lite snyggare och spridit ut posterna på åtminstone ett par timmar så hade situationen aldrig uppstått.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne Där guldet är bortnött ser det ut att vara stål?! I övrigt är boetten märkt plaque g20 epsa. Är det guld på metall du vill att det ska stå? Jag trodde ditt inlägg som du hänvisar till gick ut på att skilja på doublé och förgyllning.

Det enklaste sättet är att se är hur boetten är märkt på locket och om guldlagret, eller förgyllningen i det fallet går ned under luggarna. Det sista är inte hundra säkert eftersom det finns ovanliga enstaka undantag men står det "Stainless steel back" så betyder det alltid att endast locket är av stål. Går dessutom förgyllningen ned under boetten så är det ytterligare ett kriterium. Det står alltid "stainless steel" utan "back", på guld på stålboetter. Eller: det står aldrig "stainless steel back" på guld på stålboetter.
Ser det ut som stål under är det vitmetall. En nickellegering av något slag.

Doublé eller förgylld (alltså utan stål under) men med stålbaklock. Sen finns det doublé där även baklocket är förgyllt, som på ex. en del amerikanska versioner. Guld på stål är i stål, den andre i vitmetall eller gulmetall.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
G20 är inte guld på stål utan 20 microns double (relativt tunt lager). Vet inte om det går att lägga double direkt på stål?
Det vet inte jag heller, men det gör det säkert eftersom det går att lägga på andra metaller. Men vad ska det stå i annonsen för att inte vara fel? Jag har
G20 är inte guld på stål utan 20 microns double (relativt tunt lager). Vet inte om det går att lägga double direkt på stål?
Jag skrev ju Boett storlek 34,5mm utan krona 37,5mm med. 20 micron gul guld på stål, vad ska det stå istället, 20 micron guld på okänd metall i stål färg?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Akta dig så att du inte blir raderad och fastnar i limbo med ett tak på max 19 postcounts hur mycket du än skriver ;)

Ynkligt var väl att ta i, den gode @Jonasfager kunde ju också ha skött det hela lite snyggare och spridit ut posterna på åtminstone ett par timmar så hade situationen aldrig uppstått.
Inte ens Youtube-kändisar kommer undan, det visar en del rättvisa på KS i alla fall ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det vet inte jag heller, men det gör det säkert eftersom det går att lägga på andra metaller. Men vad ska det stå i annonsen för att inte vara fel? Jag har

Jag skrev ju Boett storlek 34,5mm utan krona 37,5mm med. 20 micron gul guld på stål, vad ska det stå istället, 20 micron guld på okänd metall i stål färg?
Grejen är ju att "guld på stål" är ett vedertaget begrepp för klockor som har ett tjockare lager guld (tunt guld pressas på boetten varför i 99% av fallen guldet enbart ligger på och inte under luggarna). 20 microns guld är väldigt tunt och går inte att pressas på utan läggs på genom kemiskt bad (elektrolys?).

Jag tycker du kan ändra till enbart "20 microns gulddouble" istället för "guld på stål".
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det enklaste sättet är att se är hur boetten är märkt på locket och om guldlagret, eller förgyllningen i det fallet går ned under luggarna. Det sista är inte hundra säkert eftersom det finns ovanliga enstaka undantag men står det "Stainless steel back" så betyder det alltid att endast locket är av stål. Går dessutom förgyllningen ned under boetten så är det ytterligare ett kriterium. Det står alltid "stainless steel" utan "back", på guld på stålboetter. Eller: det står aldrig "stainless steel back" på guld på stålboetter.
Ser det ut som stål under är det vitmetall. En nickellegering av något slag.

Doublé eller förgylld (alltså utan stål under) men med stålbaklock. Sen finns det doublé där även baklocket är förgyllt, som på ex. en del amerikanska versioner. Guld på stål är i stål, den andre i vitmetall eller gulmetall.
Så ditt inlägg handlade mest om huruvida boetten under guldet är i stål eller bara baklocket och resten i någon annan metall? Just denna har ju märkningen "stainless steel back" men dom flesta andra vintage klockor jag har saknar stål märkning helt, både Omegor, Tissot och andra märken. Vad är det då, nickel?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne
Jag hittade denna beskrivning. Den kanske kan lugna dina nerver?

Material som kan förväxlas med ädelmetaller


Guld bara på ytan
Många föremål är belagda med guld. Metallen under guldet kan vara silver eller oädel metall. De är ofta svåra att skilja från ett äkta guldarbete. Om du är vaksam kan du dock avslöja dem ganska enkelt, de saknar nämligen kontroll- och ansvarsstämplar.

Förgyllning
Den tunnaste guldbeläggningen kallas förgyllning. Det är en elektrolytisk utfällning av guld på metallföremål. Guldskiktet är mycket tunt, oftast mindre än 2 tusendels mm*. Kontrollstämplas inte.

Gulddoublé
Samma metod som vid förgyllning men något tjockare beläggning. Guldskiktet är mer än 4 tusendels mm*. Kontrollstämplas inte. Rena falsarier kan t.o.m ha t.ex. 18K stämpel.

Guldplätering
Detta är den tjockaste av guldbeläggningarna. På mekanisk väg läggs tunn guldplåt över oädel metall. Guldskiktet är oftast mer än 8 tusendels mm*. Förekommer sällan nu för tiden. Kontrollstämplas inte.

Guld på silver
Samma typ av mekanisk beläggning som plätering fast på föremål av silver. Guldskikt mer än 8 tusendels mm*. Föremålen kontrollstämplas som silver.

* tusendels mm = my ( µ ) = micron.
Min klocka har märkningen Plaque G20 EPSA och har således 20 micron guld. Där detta är bortnött ser boetten ut att vara i stål, vad vill du att det ska stå, metall?
De står på den så ett förslag är väl att skriva som det är? 20 micron, plätering eller vad du annars vill använda för uttryck. Boetten är inte i stål som den är på guld på stålboetter. Det är inte så krångligt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Grejen är ju att "guld på stål" är ett vedertaget begrepp för klockor som har ett tjockare lager guld (tunt guld pressas på boetten varför i 99% av fallen guldet enbart ligger på och inte under luggarna). 20 microns guld är väldigt tunt och går inte att pressas på utan läggs på genom kemiskt bad (elektrolys?).

Jag tycker du kan ändra till enbart "20 microns gulddouble" istället för "guld på stål".
Jag har ändrat :) Men om du läser det jag hittade i ämnet så anses 8micron vara tjockt, det beskrevs visserligen på silver.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har ändrat :) Men om du läser det jag hittade i ämnet så anses 8micron vara tjockt, det beskrevs visserligen på silver.
20 är en rätt vanlig tjocklek på plättering även om tunnare så som 5 eller 10 förekommer på billigare klockor. Jämfört med pressat guld är det dock inte jämförbart.
20micron är helt ok och även om plätteringen generellt håller rätt bra brukar bandhornen ofta lysa igenom med någon annan metall.

Edit: bra att du ändrat, jag antar att du själv även vill beskriva klockan så korrekt som möjligt. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Så ditt inlägg handlade mest om huruvida boetten under guldet är i stål eller bara baklocket och resten i någon annan metall?
Så kan man säga.
Just denna har ju märkningen "stainless steel back" men dom flesta andra vintage klockor jag har saknar stål märkning helt, både Omegor, Tissot och andra märken. Vad är det då, nickel?
Vet inte vad du har för klockor och det här handlar inte om det. Det är stor skillnad mellan guld på stål och pläterade/förgyllda klockor. Det är inte svårt att se skillnad eller att veta skillnaden. Få hem en pläterad sak som beskrivits som guld på stål är kanske inte alltid så lyckat, för någondera parten.

Du verkar förvånad och lite skeptisk men det är elementaria som man behöver känna till om man pysslar med vintageklockor speciellt. värdet kan skilja en hel del mellan versionerna. Du kan fråga vem som helst i genren om du behöver fler utlåtanden som du ser som trovärdigare;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att radera någons postcount för att inläggen inte var "tillräckligt bra" är nog bland det mest småaktiga jag varit med om i forumsammanhang. :wtf:

Som om postocunt/medlemstid skulle vara någon slags kvalitetsstämpel? Några av de värsta rövskallar jag träffat på i köp/säljsammanhang här har haft flera hundra inlägg...

Välj lite glädje och humor nu. Inte välja citron. Ingen inblandad är skadad, alla lever och är glada. ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har ändrat :) Men om du läser det jag hittade i ämnet så anses 8micron vara tjockt, det beskrevs visserligen på silver.
20 är en rätt vanlig tjocklek på plättering även om tunnare så som 5 eller 10 förekommer på billigare klockor. Jämfört med pressat guld är det dock inte jämförbart.
20micron är helt ok och även om plätteringen generellt håller rätt bra brukar bandhornen ofta lysa igenom med någon annan metall.

Edit: bra att du ändrat, jag antar att du själv även vill beskriva klockan så korrekt som möjligt. :)
Så kan man säga.

Vet inte vad du har för klockor och det här handlar inte om det. Det är stor skillnad mellan guld på stål och pläterade/förgyllda klockor. Det är inte svårt att se skillnad eller att veta skillnaden. Få hem en pläterad sak som beskrivits som guld på stål är kanske inte alltid så lyckat, för någondera parten.

Du verkar förvånad och lite skeptisk men det är elementaria som man behöver känna till om man pysslar med vintageklockor speciellt. värdet kan skilja en hel del mellan versionerna. Du kan fråga vem som helst i genren om du behöver fler utlåtanden som du ser som trovärdigare;)
Jag har bla en gammal Omega från 40-talet som har 80um plätering. Detta är ändå inte guld på stål så som gentlemännen @eriksson850 och @URsinne påpekar. Guld på stål har en plåt mekanisk pressad och sammanfogad utanpå stålboett. Gold cap kallas detta på engelska (plätering = gold filled). Guldlagret på "guld på stål" ligger någonstans på ca 0,2mm, dvs 200um.
Se även förklarat här: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/

Trevlig kväll! :)
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har bla en gammal Omega från 40-talet som har 80um plätering. Detta är ändå inte guld på stål så som gentlemännen @eriksson850 och @URsinne påpekar. Guld på stål har en plåt mekanisk bockad och sammanfogad utanpå stålboett. Gold cap kalkas detta på engelska (plätering = gold filled). Guldlagret på "guld på stål" ligger någonstans på ca 0,2mm, dvs 200um.
Se även förklarat här: https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/

Trevlig kväll! :)
Är "gold cap" alltid på stål? Vad kan man förvänta sig att det är för metall på en Omega seamaster med 20 micron guld med omärkt baklock?
Btw, trevlig tråd med fina bilder i vanlig ordning ;)
 
Välj lite glädje och humor nu. Inte välja citron. Ingen inblandad är skadad, alla lever och är glada. ;)
Rekommenderad fredagsläsning, en grogg funkar också ;)
image.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
20 är en rätt vanlig tjocklek på plättering även om tunnare så som 5 eller 10 förekommer på billigare klockor. Jämfört med pressat guld är det dock inte jämförbart.
20micron är helt ok och även om plätteringen generellt håller rätt bra brukar bandhornen ofta lysa igenom med någon annan metall.

Edit: bra att du ändrat, jag antar att du själv även vill beskriva klockan så korrekt som möjligt. :)
Absolut! Learnin´all the time ;). Men ibland får man smäll på fingrarna av folk som bara vill låta. Vet jag inte själv vill jag gärna ha en förklaring som jag kan ta till mig, gärna med någon källhänvisning. Trevlig fredag :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Absolut! Learnin´all the time ;). Men ibland får man smäll på fingrarna av folk som bara vill låta. Vet jag inte själv vill jag gärna ha en förklaring som jag kan ta till mig, gärna med någon källhänvisning. Trevlig fredag :)
Skulle inte låta om jag inte tyckte det blev fel och skulle spela roll vid en försäljning. :)
Trevlig helg!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är "gold cap" alltid på stål? Vad kan man förvänta sig att det är för metall på en Omega seamaster med 20 micron guld med omärkt baklock?
Stål i det här fallet är ju rostfritt/syrafast stål (Stainless) som är en 1920-30-tals uppfinning. Klockor började tillverkas i rostfritt på senare 30-talet och tillverkarna skröt om detta och kallade stålet "Staybrite" etc. Cartier har något de kallar Vermeil som är guldpläterad silver(-boett). Jag vet faktist inte vad som finns under annars på andra pläderingar men jag gissar på andra stålblandningar med krom men även mässing.
 
"Skyddet" i en postcount är rätt låg. Finns bättre sätt.

Överlag tycker jag agerandet både av den som skvallrade och admin i det här fallet var ynkligt.

Så länge kvalitén i K&S står på spel struntar jag blankt i huruvida du tycker att det är ynkligt att meddela admins att en viss medlem inte följer de uttalade reglerna för K&S - Varför annars har vi regler och admins som styr upp forumet?

I detta fall kanske det var en seriös annonsör men genom att aktivt granska de medlemmar som annonserar och se till att regler följs, kan vi förebygga att folk i framtiden råkar ut för oseriösa annonsörer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Så länge kvalitén i K&S står på spel struntar jag blankt i huruvida du tycker att det är ynkligt att meddela admins att en viss medlem inte följer de uttalade reglerna för K&S - Varför annars har vi regler och admins som styr upp forumet?

I detta fall kanske det var en seriös annonsör men genom att aktivt granska de medlemmar som annonserar och se till att regler följs, kan vi förebygga att folk i framtiden råkar ut för oseriösa annonsörer.
Bara för att det finns en regel innebär det inte att den är bra eller ens rätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp