• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

marw

Panerai
2-Faktor
Ändrade dessutom returpolicyn så du slipper oroa dig över det samband som inte längre finns.
Tack, ägnade hela dagen igår åt att oroa mig över detta.

Jag tror inte att du med din annons försöker blåsa någon uppsåtligt. Jag tycker dock att du var väl entusiastisk i din marknadsföring. Omega suverän var och förblir en civil modell som såldes i vanliga civila butiker. Försvarslånen var till antalet tre och de marknadsfördes ganska hårt med syfte att få befolkningen att köpa krigsobligationer på post- eller bankkontor för att stödja försvaret. Omega suverän var inte en del i denna omfattande marknadsförning av krigsobligationer. Dock kan det mycket väl vara så att staten var delaktig i inköpen av suverän och på så sätt indirekt fick in pengar till statskassan. Suverän marknadsfördes dock aldrig så vitt jag vet som en produkt man skulle köpa för att finansiera försvaret. Även om så hade varit fallet så hade det inte gjort den till en militärklocka.
Om jag minns rätt så har du ju till och med skrivit en uppsats i ämnet och du vet ju exakt hur det ligger till. Det hade varit tydligare att lite utförligare beskriva klockans bakgrund än att stanna vid begreppet militärklocka som blir vilseledande inte minst i kombination med bilder på militära fordon.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Tack, ägnade hela dagen igår åt att oroa mig över detta.

Jag tror inte att du med din annons försöker blåsa någon uppsåtligt. Jag tycker dock att du var väl entusiastisk i din marknadsföring. Omega suverän var och förblir en civil modell som såldes i vanliga civila butiker. Försvarslånen var till antalet tre och de marknadsfördes ganska hårt med syfte att få befolkningen att köpa krigsobligationer på post- eller bankkontor för att stödja försvaret. Omega suverän var inte en del i denna omfattande marknadsförning av krigsobligationer. Dock kan det mycket väl vara så att staten var delaktig i inköpen av suverän och på så sätt indirekt fick in pengar till statskassan. Suverän marknadsfördes dock aldrig så vitt jag vet som en produkt man skulle köpa för att finansiera försvaret. Även om så hade varit fallet så hade det inte gjort den till en militärklocka.
Om jag minns rätt så har du ju till och med skrivit en uppsats i ämnet och du vet ju exakt hur det ligger till. Det hade varit tydligare att lite utförligare beskriva klockans bakgrund än att stanna vid begreppet militärklocka som blir vilseledande inte minst i kombination med bilder på militära fordon.

Varför är du uppe så tidigt / sent? Bra inlägg för övrigt.
 

Diogenes

Cartier
Tack, ägnade hela dagen igår åt att oroa mig över detta.

Jag tror inte att du med din annons försöker blåsa någon uppsåtligt. Jag tycker dock att du var väl entusiastisk i din marknadsföring. Omega suverän var och förblir en civil modell som såldes i vanliga civila butiker. Försvarslånen var till antalet tre och de marknadsfördes ganska hårt med syfte att få befolkningen att köpa krigsobligationer på post- eller bankkontor för att stödja försvaret. Omega suverän var inte en del i denna omfattande marknadsförning av krigsobligationer. Dock kan det mycket väl vara så att staten var delaktig i inköpen av suverän och på så sätt indirekt fick in pengar till statskassan. Suverän marknadsfördes dock aldrig så vitt jag vet som en produkt man skulle köpa för att finansiera försvaret. Även om så hade varit fallet så hade det inte gjort den till en militärklocka.
Om jag minns rätt så har du ju till och med skrivit en uppsats i ämnet och du vet ju exakt hur det ligger till. Det hade varit tydligare att lite utförligare beskriva klockans bakgrund än att stanna vid begreppet militärklocka som blir vilseledande inte minst i kombination med bilder på militära fordon.

Det grämer mig, men den uppsatsen blev tyvärr aldrig av, jag skulle gärna fördjupa mig mer i ämnet dock. Vad har du för källor på det du nämner ovan, är det från en bok? Jag vill minnas att jag läste (men kan inte komma på var?) att staten öronmärkte pengarna för suveränklockan till "krigskassan". Har du någon litteratur som du känner till i ämnet så tar jag gärna emot tips!

Det är väl på sin plats att också påpeka att jag aldrig hävdat att Omega Suverän varit en militärklocka som använts inom militären utan snarare haft "militär anknytning" vilket inte är fel om den nu finansierat den nämnda.

Oavsett, annonsen är åtgärdad. Har du som sagt någon litteratur i ämnet vore det kul med tips i PM.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det kan nog stämma. Men ingen är såvitt jag vet det minsta intresserad av att innehållet i kartongen i själva verket kanske var ett par gamla kalsonger. Det tycker jag är en smula märkligt. Känns som att det är upplagt för lurendrejeri tycker jag. Om man påstår att paketet varit öppnat o hela eller delar av innehållet saknas, vilket kanske är lögn, hur ska någon kunna bevisa något då? Jag menar, hur ofta nagelfars paket man hämtar ut av expediten? Mig har det aldrig hänt.
Jag tror du missar poängen med att skicka med värdepost/rek. Personen som skickar uppger ett värde, det betyder att paketet är försäkrat till detta värde. Sedan plomberas paketet och skickas. När mottagaren löser ut paketet ska plomberingen vara hel och paketet lika så, annars får den som skickade paketet ut ersättning motsvarande det som angavs. Vad som är i paketet är oviktigt i sammanhanget. Vari skulle lurendrejeriet ligga? Att den som skickar paketet känner den personen som ska hantera värdeförsändelsen och få honom att öppna paketet, ta ut innehållet och sedan plombera igen? Dom som arbetar med värdepost har ganska mycket rutiner så det låter som en korkad ide att köra något "lurendrejeri" där. Däremot skulle jag akta mig för att skicka något som är dyrare än vad som går att försäkra (50K) eftersom man då kan göra förlust om något skulle gå snett.
 

DrKlocka

Audemars
Det behöver man inte alls.
En anledning till detta tror jag är för att paketen helt enkelt inte ska bli stulna, möjligtvis under leverans av personalen. Det är inte direkt några "superrutiner" som de följer. De kontor jag har besökt har ingen särskild bevakning eller liknande för värdeförsändelser. Det är väldigt lätt att en försändelse skulle "försvinna"...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har skickat minst 10 värdeförsändelser det senaste året och aldrig behövt uppge värdet på innehållet. Är du säker på detta?
Senast jag skickade glasögon för slipning i egna bågar var jag tvungen att uppge värdet på innehållet och beskriva vad det var i paketet. Det kan ju skilja i säkerhet lokalt som någon tagit kort på!?! Men det är ju olyckligt om det är så. Däremot tror jag inte att det finns ett upplägg för att göra lurendrejerier, möjligen för den som skickar paketet.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En anledning till detta tror jag är för att paketen helt enkelt inte ska bli stulna, möjligtvis under leverans av personalen. Det är inte direkt några "superrutiner" som de följer. De kontor jag har besökt har ingen särskild bevakning eller liknande för värdeförsändelser. Det är väldigt lätt att en försändelse skulle "försvinna"...
Nu ska också erkännas att sedan Posten blev Postnord har det sjangserat rejält, så men väljer ju gärna någon annan när man skickar saker man är rädd om
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tidigare behövde man ange värde, även under en period med 50 k som gräns. Rutinerna har dock ändrats, samtidigt även färgen på värdetejpen.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor

Vilka vassa ögon ni har. Tackar för informationen.
Jag var säker på att jag studerad alla detaljer noggrant när jag köpte den.
Jag uppdaterar annonsen. Rätt skall det vara...
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Vet inte om det tillför något men på min bullhead ser visarna ut enligt nedan:
IMG_2383.JPG
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp