• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nja, det var väl mer så att hela Köposälj mer börjat likna blocket med bästa kompisbud på i bästa fall halva marknadspriset så då får man ju anpassa sig till det och börja med att höja priset eftersom viss människor rent tvångsmässigt måste pruta 30% för att kunna köpa något. Annars känner de sig lurade. Tror det bästa blir att sluta använda köposälj här eftersom på blocket så slipper man åtminstone allt annonsgnäll i minst prisvärda sen.
Om det är återkommande människor som otrevligt prutar skulle jag bara blocka dem. Så överdrivet många nasare som vill köpa till underpris kan det inte finnas här?
 

Nic

Rolex
2-Faktor

Assurerad försändelse. Dvs försäkrad.

Glassen hann före!

Som det redan är sagt, ass-frakt är försäkrat upp till 50,000:- och ej spårbart (av säkehetsskäl).

Tack för förklaringen. Trodde det var nån variant av PostNords värdefrakt men det var alltså det vi pratade om egentligen. Lite OT men vad finns det för alternativ att skicka försäkrade försändelser till ett högre värde än 50', nån som har koll?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack för förklaringen. Trodde det var nån variant av PostNords värdefrakt men det var alltså det vi pratade om egentligen. Lite OT men vad finns det för alternativ att skicka försäkrade försändelser till ett högre värde än 50', nån som har koll?
Enklast om klockan bara överstiger något, kan vara att t.ex. skicka länk och ur i separata kollin. Annars är det väl separat försäkring som gäller.
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
...och kom ihåg att om du skickar något som är värt mer än det angivna beloppet så bryter du mot transportvilkoren och får inte en spänn om paketet försvinner (i alla fall med Postnord).
Precis, det är därför jag har börjat fundera vad det finns för alternativ att skicka försäkrat över 50'. Lurigt det där...
 

DrKlocka

Audemars
Precis, det är därför jag har börjat fundera vad det finns för alternativ att skicka försäkrat över 50'. Lurigt det där...
Tror f2f är både billigast och enklast tyvärr. Billigare att ta tåget (eller till och med flyget?) Mellan Umeå och Göteborg än att skicka försäkrat däremellan.
 
  • Like
Reactions: Nic

Nic

Rolex
2-Faktor
Tror f2f är både billigast och enklast tyvärr. Billigare att ta tåget (eller till och med flyget?) Mellan Umeå och Göteborg än att skicka försäkrat däremellan.
Ja ska man skicka två försändelser med värde kostar det 500 kr och det är ungefär vad en tågbiljett kostar för mig till Stockholm t/r (där de flesta köpare i regel finns) så det blir hugget som stucket egentligen. I och för sig är väl risken rätt stor att man inte kommer hem med pengarna på fickan från en sån resa, utan en ny klocka runt handleden istället. :)
 

DrKlocka

Audemars
Ja ska man skicka två försändelser med värde kostar det 500 kr och det är ungefär vad en tågbiljett kostar för mig till Stockholm t/r (där de flesta köpare i regel finns) så det blir hugget som stucket egentligen. I och för sig är väl risken rätt stor att man inte kommer hem med pengarna på fickan från en sån resa, utan en ny klocka runt handleden istället. :)
Låter som ett ganska angenämt problem :D
 
  • Like
Reactions: Nic

Jimbo

Omega
2-Faktor
@alexndr
Det har du banne mig rätt i. Googlade detta och då visar det sig att de ska vara 10kantiga. Troligen har denna då blivit ersatt av en Seamaster krona någon gång. Jag rättar i annonsen och känner mig lite lurad av tidigare ägare. Tack.
 

Jimbo

Omega
2-Faktor
@alexndr
Enligt Omegas rekommendationer så skulle kronan bytas vid varje service. Om en klocka blivit regelbundet servad så är chansen för att hitta en med original kronan kvar mycket liten. Läst på lite mer som jag borde gjort innan annonserandet.
Tack för att du är uppmärksam.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
@alexndr
Det har du banne mig rätt i. Googlade detta och då visar det sig att de ska vara 10kantiga. Troligen har denna då blivit ersatt av en Seamaster krona någon gång. Jag rättar i annonsen och känner mig lite lurad av tidigare ägare. Tack.
Jag är osäker på om det verkligen var den kantiga på precis alla boettmodeller som förekom på Constellation med piepantavla och den mer rundade 50-tals pre-pantavlan, eller vad man vill kalla den tidigare modellen eftersom en del enbart kallar den senare kantiga pie pan för riktig pie pan. Har inte hört nån som kunnat bekräfta det ena elller andra heller.
Det bästa vore att hitta gamla originalbilder, reklambilder av den. Den boetten på den klockan är tämligen ovanlig på piepan... är det bekräftat att det ska vara kantiga kronan på den speciella boetten? Har sett några få och ingen av dem har haft den kantiga kronan. Och om den ska ha det, i så fall vilken av de kantiga kronorna? Det finns olika utföranden på den kantiga kronan som skiljer en hel del i utförande i längd och fason. Tror de längre är på sluttampen av pie pan-eran?

Tillägg: några serviceregler tror jag inte det finns att det ska bytas från originalmodell till annan modell utan det beror väl i så fall troligtvis på att det inte funnits tillgång till originalkronan om den nu är utbytt mot annan modell. Säkert byter de till originalkrona om det finns.

Och om det inte finns kvitto, hur vet man att den servats hos Omega överhuvudtaget långt med än att de följts några "servicegler"?
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
@URsinne
Edit, reglerna säger att kronan ska bytas vid service (men inte till vilken)
Det är också sant att det förekommer lika kronor till Constellation Pie Pan men det verkar som om den 10 kantiga var vanligast. Svårt med vintage;)
http://omega-constellation-collectors.blogspot.com/2009/01/omega-constellation-crowning-glories.html

Ja det är en djungel bara med Constellationkronorna som har resonerats om mycket utan att allt klarlagts. I vilket fall var de kantiga Constellationkronorna slut redan för flera år sen hos Omega, om de inte börjat göra dem igen vilket jag inte hört nåt om. Till andra Omegamodeller verkar finnas från 50-talet och framåt konstigt nog.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp