• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Köp & Sälj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Elvis82

Cartier
2-Faktor
@marlun

https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-76100.69281/unread

Ska en 76100 ha "Mercedes-visare"?

Det står "t swish made t" på tavlan, har för mig att det bara brukar vara "t swiss t" på dessa. Vet du om det är servicetavla i den eller om den är från nån annan ref?

Vill lägga till en liten disclaimer att jag inte är 100% på ovan men tycker mig ha gjort dessa observationer när jag letat Tudor sub tidigare. Några vintagerävar får gärna komplettera och korrigera :)
 

marlun

Rolex
@marlun

https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-76100.69281/unread

Ska en 76100 ha "Mercedes-visare"?

Det står "t swish made t" på tavlan, har för mig att det bara brukar vara "t swiss t" på dessa. Vet du om det är servicetavla i den eller om den är från nån annan ref?

Vill lägga till en liten disclaimer att jag inte är 100% på ovan men tycker mig ha gjort dessa observationer när jag letat Tudor sub tidigare. Några vintagerävar får gärna komplettera och korrigera :)
76100 ska inte ha mercedes-visare vilket jag tycker framgår i annonsen. Rätt vanligt att man bytte visare på dessa. Vet inte hur det är med tavlan
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
76100 ska inte ha mercedes-visare vilket jag tycker framgår i annonsen. Rätt vanligt att man bytte visare på dessa. Vet inte hur det är med tavlan
Ok, ja det står ju att det är bytt till tritiumvisare men tycker även det kunde framgå att de även utseendemässigt skiljer från originalet, inte bara vilken lysmassa som använts :)

Edit: antar att det original ska vara tritium eftersom det är det på tavlan?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
@marlun

https://klocksnack.se/threads/tudor-submariner-76100.69281/unread

Ska en 76100 ha "Mercedes-visare"?

Det står "t swish made t" på tavlan, har för mig att det bara brukar vara "t swiss t" på dessa. Vet du om det är servicetavla i den eller om den är från nån annan ref?

Vill lägga till en liten disclaimer att jag inte är 100% på ovan men tycker mig ha gjort dessa observationer när jag letat Tudor sub tidigare. Några vintagerävar får gärna komplettera och korrigera :)
Ok, ja det står ju att det är bytt till tritiumvisare men tycker även det kunde framgå att de även utseendemässigt skiljer från originalet, inte bara vilken lysmassa som använts :)

Edit: antar att det original ska vara tritium eftersom det är det på tavlan?
Kasta inte sten nu... det tog rätt lång tid innan du ens skrev att din panna hade utbytta visare, eller...
 

mouqvist

Rolex
@Ruben
Din klocka är tyvärr inte billigast i världen, finns en ännu billigare till salu på anslagstavlan på New Paradise Bangle Store i Lahore, norra Pakistan;)
 

Elvis82

Cartier
2-Faktor
Kasta inte sten nu... det tog rätt lång tid innan du ens skrev att din panna hade utbytta visare, eller...
Absolut, är inte ute efter att kasta sten (tycker dock det är skillnad på att ha nyare visare kontra fel visare). Har dock varit på jakt efter en liknande och då den inte stämde med vad jag observerat var jag uppriktigt nyfiken. När det gäller vintage så verkar det ju finnas varians även från fabrik ibland.
Kan ju också vara en välgärning för säljaren om hen inte vet hur det ligger till.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
https://klocksnack.se/threads/rolex-datejust-16030-komplett-service.70078/
@Patrik.L
Komplett service, jo men 2,5 år sedan? Hade förstått om den var nyservad, men nu är det ju halvvägs till nästa service är det ju inget som höjer värdet på klockan direkt..

Har nog missat den gyllene regeln att Rolex måste servas var femte år oavsett användning. Dessutom höjs självklart värdet mot 9 av 10 andra oservade Datejusts på marknaden.
 

DrKlocka

Audemars
Har nog missat den gyllene regeln att Rolex måste servas var femte år oavsett användning. Dessutom höjs självklart värdet mot 9 av 10 andra oservade Datejusts på marknaden.
Det är inte en gyllene regel. Men har för mig att det är en servicerekommendation. Även om det inte alltid stämmer med 5 år.
 

TB12

Cartier
Ändrade det strax efter att jag postade. Sorry :D

Hehe lugnt, om jag skall vara helt ärlig så tyckte jag det stod samma nick som mitt första gången jag såg hans annons också :)

Men även om det inte är min annons så tycker jag dock att en service för 2,5 år sen är bättre än att man inte känner till något överhuvudtaget angående servicehistoriken. Självklart hade det varit bättre om den var gjord igår, men det är ju rätt sällan. Lite nyfiken, var går brytpunkten för dig? Om servicen var gjord för 1 år sen hade du tyckt att det varit premium? Rubriken kanske är lite väl säljande det kan jag väl köpa, men han skrev ju i alla fall inte "nyservad".
 

DrKlocka

Audemars
Hehe lugnt, om jag skall vara helt ärlig så tyckte jag det stod samma nick som mitt första gången jag såg hans annons också :)

Men även om det inte är min annons så tycker jag dock att en service för 2,5 år sen är bättre än att man inte känner till något överhuvudtaget angående servicehistoriken. Självklart hade det varit bättre om den var gjord igår, men det är ju rätt sällan. Lite nyfiken, var går brytpunkten för dig? Om servicen var gjord för 1 år sen hade du tyckt att det varit premium? Rubriken kanske är lite väl säljande det kan jag väl köpa, men han skrev ju i alla fall inte "nyservad".

Klart det är bättre än ingenting. Anledningen till att jag reagerade var för att det stod i titeln. Tänkte att den var nyservad, men 2,5 år var ju ett tag sedan. Svårt att hitta någon brytpunkt, men 2,5 år är väl ok, men det garanterar ju inte att den är fri från service flera år framåt. Beror på gång och amplitud såklart!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.
Har precis sålt en klocka på k&s.
Hur ändrar man märkning av annonsen till Såld?

Gjorde en enkel instruktion, se bilderna.
upload_2017-3-20_17-20-18.png


upload_2017-3-20_17-20-7.png
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp