Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Frågor om Garderobsfynd - Omega seamaster

Diskussion i 'Vintage' startad av Seagle, 17 januari 2016.

1. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Hej!
    En släkting till min sambo hade en låda klockor liggandes, däribland denna Omega så har lite funderingar å hennes vägnar. Den verkar dock inte fungera som den ska, Om man vrider kronan uppåt mot "klockan 12" så att säga så tar det stopp efter ett halvt varv. Håller man sedan in kronan i detta läge så går klockan så länge man håller kvar. Om man vrider nedåt så händer ingenting.

Är klockan värd att lägga ner energi/pengar på? Medveten om att urtavlan sett bättre dagar, men vet ej hur patina värderas riktigt? Blir det rent skräp i detta skick eller charmigt? Har ingen boettöppnare (än så länge) så kan ej öppna för att få fram serienummer osv. Tack på förhand!
    IMG_1980.JPG IMG_1981.JPG IMG_1982.JPG

MariaE, Erik Brink, theargonaut och 3 andra gillar detta.
  2. Strindberg

Strindberg Biskop

Serva och njut, eller sälj orimligt dyrt på Tradera.

Fin!

LongCon och Seagle gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ser som du säger rätt medfaren ut. Troligen är fjädern dragen i botten? Klockan saknar original kronan men är ändå riktigt charmig. Den behöver troligen servas. Som den är nu är den värd några 1000:- . En service kostar en del och troligen kommer att höja värdet en del. Men frågan är om du får tillbaka servicekostnaden vid ev försäljning? Om du/ni ska behålla serva annars sälj den som den är? Önskar att jag hade en sån garderob :)

4. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Kan tilläggas att sambon värderade denna på Lauritz, tillsammans med en rostfri Omega Geneve Dam (Som fungerar fint). Deras värdering låg på 500-800:- för paret, dvs inte styck.

5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Sälj inte på Lauritz. Lägg ut den på Tradera om ni ska sälja den. Garanterat mest pengar där.

Anders Forsberg och eriksson850 gillar detta.
  6. Seagle
    Trådstartare

Seagle Bonde

Okej, tack för svar :) Får se om den blir kvar eller såld. Jag personligen gillar den slitna looken

LongCon gillar detta.
  7. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Om ni behåller den så byt krona och serva verket. Låt tavlan vara tycker jag, rengjord eller ommålad dör den för mig.

Om ni skall sälja så håller jag med föregående. Sälj på Tradera som den är. Kanske får mellan 1000:- och 2000:-. Ibland sticker dom mer om två budgivare fightas.

Edit. Trevligt med sjöshästen på boettlocket!

eriksson850, Kristoferc och Seagle gillar detta.
  8. Måberg

Måberg Borgare

Från:
    Sverige
    Tycker patinan på tavlan är fantastisk!

9. mrt4

mrt4 Stadsbo

Hejsan!

Det finns duktiga företag som renoverar urtavlor, men den där är ju supercharmig!

Jag tror som någon annan, fjädern är dragen i botten, lätt fixat hos en urmakare. Tycker mig se lite rost på visarna? En service är nog på sin plats i vilket fall.

Värde nu... kanske 1500-2000.

Med vänlig hälsning Robin

Seagle gillar detta.
  10. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Är det nån i släkten som betyder något för en eller som man vet vem det är osv. så är det ju bara roligt att ha den proviensen / Berättelsen bakom och då är den ju värd att serva och använda...

11. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Schysst garderobsfynd! Skön patina, serva och använd den. Polera upp och behåll glaset, så du inte sätter dit något billigt med högre kantig profil, som jag tycker annars lätt sabbar mycket av klockan.