• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om Garderobsfynd - Omega seamaster

Seagle

Omega
Hej!
En släkting till min sambo hade en låda klockor liggandes, däribland denna Omega så har lite funderingar å hennes vägnar. Den verkar dock inte fungera som den ska, Om man vrider kronan uppåt mot "klockan 12" så att säga så tar det stopp efter ett halvt varv. Håller man sedan in kronan i detta läge så går klockan så länge man håller kvar. Om man vrider nedåt så händer ingenting.

Är klockan värd att lägga ner energi/pengar på? Medveten om att urtavlan sett bättre dagar, men vet ej hur patina värderas riktigt? Blir det rent skräp i detta skick eller charmigt? Har ingen boettöppnare (än så länge) så kan ej öppna för att få fram serienummer osv. Tack på förhand!
IMG_1980.JPG
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
 

rogart-63

Patek
Ser som du säger rätt medfaren ut. Troligen är fjädern dragen i botten? Klockan saknar original kronan men är ändå riktigt charmig. Den behöver troligen servas. Som den är nu är den värd några 1000:- . En service kostar en del och troligen kommer att höja värdet en del. Men frågan är om du får tillbaka servicekostnaden vid ev försäljning? Om du/ni ska behålla serva annars sälj den som den är? Önskar att jag hade en sån garderob :)
 

Seagle

Omega
Kan tilläggas att sambon värderade denna på Lauritz, tillsammans med en rostfri Omega Geneve Dam (Som fungerar fint). Deras värdering låg på 500-800:- för paret, dvs inte styck.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Om ni behåller den så byt krona och serva verket. Låt tavlan vara tycker jag, rengjord eller ommålad dör den för mig.

Om ni skall sälja så håller jag med föregående. Sälj på Tradera som den är. Kanske får mellan 1000:- och 2000:-. Ibland sticker dom mer om två budgivare fightas.

Edit. Trevligt med sjöshästen på boettlocket!
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hejsan!

Det finns duktiga företag som renoverar urtavlor, men den där är ju supercharmig!

Jag tror som någon annan, fjädern är dragen i botten, lätt fixat hos en urmakare. Tycker mig se lite rost på visarna? En service är nog på sin plats i vilket fall.

Värde nu... kanske 1500-2000.

Med vänlig hälsning Robin
 
D

Deleted member 1154

Guest
Är det nån i släkten som betyder något för en eller som man vet vem det är osv. så är det ju bara roligt att ha den proviensen / Berättelsen bakom och då är den ju värd att serva och använda...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
En släkting till min sambo hade en låda klockor liggandes, däribland denna Omega så har lite funderingar å hennes vägnar. Den verkar dock inte fungera som den ska, Om man vrider kronan uppåt mot "klockan 12" så att säga så tar det stopp efter ett halvt varv. Håller man sedan in kronan i detta läge så går klockan så länge man håller kvar. Om man vrider nedåt så händer ingenting.

Är klockan värd att lägga ner energi/pengar på? Medveten om att urtavlan sett bättre dagar, men vet ej hur patina värderas riktigt? Blir det rent skräp i detta skick eller charmigt? Har ingen boettöppnare (än så länge) så kan ej öppna för att få fram serienummer osv. Tack på förhand!
IMG_1980.JPG
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
Schysst garderobsfynd! Skön patina, serva och använd den. Polera upp och behåll glaset, så du inte sätter dit något billigt med högre kantig profil, som jag tycker annars lätt sabbar mycket av klockan.
 
Topp