Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Frågor om klockor i Japan

Diskussion i 'Diskussion' startad av Moonman, 8 januari 2015.

1. Moonman
    Trådstartare

Moonman Torpare

Ska försöka och inte svamla för mycket men iaf så var jag i Tokyo i november och noterade att väldigt många människor gick omkring med väldigt fina klockor på armen. Kikade på Bicqlo och hittade en Oris Artelier Skeleton på länk för motsvarande 11 000kr, listpris i Sverige 21 000kr. Det priset var iofs med 34% rabatt.

Sista kvällen i Tokyo så får jag veta att kompisen tjej arbetar på Seiko och kan fixa kompispris. Nu visar det sig att hon inte kan fixa något bra pris på Grand Seiko så här kommer mina frågor:

1. Hur är det med kopior i Japan? Kan jag köpa en klocka på Bicqlo, BIC camera eller är det AD som gäller?
    2. Är priserna lägre i Japan?
    3. Om jag är intresserad av en Grand Seiko Spring Drive och kommer besöka Osaka, Kyoto och Tokyo vad kan ni rekommendera för affärer?

Tack på förhand!

2. Ebbot

Ebbot Friends of KS

Från:
    Göteborg
    1. Nej
    2. Ja - speciellt på Grand Seiko vad jag såg.
    3. gå till stora elektronikvaruhusen för Grand Seiko. Typ Bic Camera i Tokyo (Shinjuku, shibuya, Akihabara).

(sen finns mycket på andrahandsmarknaden om man hittar rätt butiker)

sök i forumet, frågan om tokyo har kommit upp förut.

Bramster gillar detta.
  3. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    1) Du kan köpa nya klockor på BIC camera t.ex men tycker det känns bättre att köpa hos AD.
    2) Förut var momsen 5%, nu 8% (de skulle höjt till 10% men stoppade pga ekonomin är kass). Valutan står fortfarande relativt bra till SEK så visst är klockan säkerligen billigare i Japan än i Sverige. Dock så måste du momsa för klockan enligt lag om tullen tar dig.
    3) Rör dig i centrala delar så poppar AD's upp lite här och var i finare områden.

Finns trevliga vintage-butiker också men tycker priserna är väldigt höga.

4. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Tror att Molle säkert har något bra tips. :)

5. Spindel

Spindel Biskop

1. Håller du dig till varuhusen har jag inte sett några kopior, en gatuhandlare i Akihabara däremot kanske skulle kunna kränga en kopia
    2. Ja, dels för att yenen är svag mot SEK samt att framförallt japanska märken är billigare där. Du kan dessutom köpa taxfree i de större butikerna om du sedan inte förtullar den vid inresa till Sverige har du då köpt klockan skattefritt (handlar om dina egna skrupler)
    3. Som tidigare sagt BIC camera eller egentligen vilket större varuhus som helst som har en klockavdelning.

6. leben

leben El Patrón

yonsson vill säkert säga ngt oxå :)

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det vill jag alltid. :D

1: Ja (det är ju typ dödsstraff på sånt). Ja (BIC camera är dessutom SEIKO AD). De brukar ha bra deals, exempelvis bjuda på första servicen.
    2: Eh, ja, absolut.

8. Moonman
    Trådstartare

Moonman Torpare

Tack för alla svar!

Blir en resa till BIC Camera då!

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    3: Higuci bör ju vara mål nr 1. Glöm inte att det går att pruta utifrån listpris.

Mårtenssons ur Brookfield