• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om mekaniska ur

DavidHedlund

Breitling
Hej! Jag har nyligen blivit intresserad av att skaffa mig en klocka, men har några funderingar som jag hoppas kunna få uppklarade av någon kunnig person.

Jag skulle helst vilja ha ett mekaniskt ur, men jag jobbar till sjöss, och risken är att klockan kommer bli liggande under de månader som jag jobbar. Frågan är då, tar klockan skada av att inte gå under längre perioder? Sen undrar jag också hur stor skada vibrationer kommer ha på en sådan klocka?

Jag har tittat på en Certina DS-1, är det ett bra första köp?

Tacksam för svar!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej! Jag har nyligen blivit intresserad av att skaffa mig en klocka, men har några funderingar som jag hoppas kunna få uppklarade av någon kunnig person.

Jag skulle helst vilja ha ett mekaniskt ur, men jag jobbar till sjöss, och risken är att klockan kommer bli liggande under de månader som jag jobbar. Frågan är då, tar klockan skada av att inte gå under längre perioder? Sen undrar jag också hur stor skada vibrationer kommer ha på en sådan klocka?

Jag har tittat på en Certina DS-1, är det ett bra första köp?

Tacksam för svar!

Kolla med @Porsan . Han jobbar till sjöss och bär alltid mekaniskt ur.
 

icalle

Friends of KS
Kör delvis mekanisk till sjöss.
Det ända jag märkt av är att seikos inte gillar fall från 4 m rätt i ståldäck.
Men jag brukar vrida upp de en gång i veckan ugefär.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag jobbar till sjöss (på rigg, flytare och fast) har aldrig haft problem att bära mekaniska ur på jobbet.
Jobbar du som kock eller liknande när du funderar på att låta uret ligga?
Certina är ett bra köp som första dinka utan tvekan prismässigt bra och du behöver inte oroa dig att ta med den på haven.
Klockan tar inte skada av att ligga men om du verkligen tänker ha den hemma under perioderna kan du alltid skaffa en winder.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Jag jobbar till sjöss (på rigg, flytare och fast) har aldrig haft problem att bära mekaniska ur på jobbet.
Jobbar du som kock eller liknande när du funderar på att låta uret ligga?
Certina är ett bra köp som första dinka utan tvekan prismässigt bra och du behöver inte oroa dig att ta med den på haven.
Klockan tar inte skada av att ligga men om du verkligen tänker ha den hemma under perioderna kan du alltid skaffa en winder.
Jobbar också på rigg men har bakgrund till sjöss och har i år jobbat 20 år till sjöss, har haft mekaniska klockor större delen av tiden utan några som helst problem. Seglat allt från matros till befälhavare idag.
 

DavidHedlund

Breitling
Okej, fungerar det för er så lär det ju fungera för mig.

Jag jobbar som matros på bunkerbåt för tillfället och därför tänkte jag väl undvika att ha den på däck. Känns onödigt då det kan vara lite skitigt emellanåt.

Bestämde mig i alla fall för att köpa Certinan, men kanske får överväga att skaffa mig en winder till den med. Annars antar jag att jag bara kan dra upp den igen när jag ska ha den?
 

mouqvist

Rolex
Trots mitt intresse av att bli en owg så kommee det troligen inte mågonsin att ske.
Jag tror att dagens verk tål rätt mycket mer än en själv men jag skulle bara inte kunna bära en dyrare klocka om def finns chans för att den ska utsättas för repor, dings, osv.
Spelar ingen roll om klockan är byggd som en tank, en repa på glaset och där försvinner min lust av att bära/visa den.
Men jag tror att det ska gå mycket till för att skada ett urverk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp en tålig klocka så slipper du tänka på det, nya mekaniska klockor tål en hel del.
 
Topp