• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om min Omega Seamaster 600

kruka

Omega
2-Faktor
Min första trådstart så jag hoppas att jag inte bryter mot något eller gör andra fatala fel.

När jag för något år sedan förstod att det fanns andra klockor än batteridrivna ur så var jag tvungen att införskaffa mig ett mekaniskt mästerverk. Utan vett eller kunskap "trattade" jag hem en Omega Seamaster 600 för alldeles för mycket pengar.

Nu har jag lite funderingar som jag hoppas få svar på då tidshållningen på uret inte är vad den borde. Eller, när den ligger still är den OK men när jag har den på armen så fortar den sig en del.

Vad jag förstår så är den från ca 1965 och har cal 601. Att kronan inte är korrekt förstår jag men hur ser resten ut? Är tavlan OK, verket, visarna, plexit mm? Är det ett ihopplock av delar endast värdig destruktion eller är det ett ur som förtjänar lite kärlek och slantar?

Jag lägger med lite bilder, som jag ber om ursäkt för redan nu, som kanske är till någon hjälp.

Tack på förhand!

DSC_0931.JPG
DSC_0933.JPG
DSC_0934.JPG
DSC_0927.JPG
DSC_0929.JPG
DSC_0931.JPG

DSC_0930.JPG
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Tycker den ser ok ut, möjligen ommålad tavla då den verkar vara i väldigt bra skick för -65 (ej tvunget ommålad) men annars inget.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag tycker inte tavlan ser ommålad ut. Är plexit original skall det vara signerat i mitten med en Omega- logotype knappt märkbar.
 

kruka

Omega
2-Faktor
Tycker den ser ok ut, möjligen ommålad tavla då den verkar vara i väldigt bra skick för -65 (ej tvunget ommålad) men annars inget.

Det finns två mindre fläckar på tavlan som syns i vissa vinklar men i övrigt väldigt fin. Finns det några typiska kännetecken att en tavla är ommålad? Att den är för bra?
 

kruka

Omega
2-Faktor
Välkommen! Väl värd en service och en ny krona anser jag. Dvs om du tänker behålla den.

Tackar!
Har varit hos lokala urmakaren, fd Omega/Rolex mm ad och kollat priser. Är original krona och plexi nåt som finns tillgängligt även utanför adkretsar? Du råkar inte veta unggefärlig kostnad mellan tumme och pekfinger?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Det finns två mindre fläckar på tavlan som syns i vissa vinklar men i övrigt väldigt fin. Finns det några typiska kännetecken att en tavla är ommålad? Att den är för bra?
Nej, det var bara en spontan tanke, om det var något som var konstigt så var det förmodligen det. Men det är som sagt förmodligen ingenting, njut av din fantastiska klocka och välkommen till KS!
 

kruka

Omega
2-Faktor
Jag tycker inte tavlan ser ommålad ut. Är plexit original skall det vara signerat i mitten med en Omega- logotype knappt märkbar.

Tack för svaret! Finns det något säkert sätt att veta om tavlan är ommålad eller inte? Ta med till nån som kan nåt antar jag är det enda och enklaste svaret?
 

kruka

Omega
2-Faktor
Angående baksida så är den hemsk sliten av någon anledning. Är det lika bra att låta det vara så eller ska jag försöka hitta en ersättningsdel?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det känns lite overkill att byta glaset till ett Omega om det som sitter på ej har några sprickor. Vet inte vad en krona kostar men tycker ändå den som sitter på är helt ok. Förmodligen under 500:-. En enkel service av verket och ett fint band skulle göra susen.

Ser personligen inga tecken på att den är ommålad.

Edit. Låt boettlocket vara tycker jag.
 

Camo00

Patek
Välkommen och grattis till ett bra köp?! :)
Den ser reko ut, tycker jag!
Själv gick jag in med min första vintage-Omega till Antikurmakaren i Malmö (inte AD) - då tog han bara fram rätt originalkrona ur en låda och bytte...
 

Ragge

Cartier
Grattis till en fin Omega!
Tror inte heller att den är ommålad. Vad gäller skadorna på boettlocket så tror jag dom kommer från ett välanvänt perlonband. Har sett liknande skador på många gamla armbandsur. Perlonbandet samlar svett (salt) och smuts, som sedan blir en fukthållande och frätande massa. Jag skulle inte bekymra mig över det. Hellre original med "patina" än utbytt.
 

kruka

Omega
2-Faktor
Välkommen och grattis till ett bra köp?! :)
Den ser reko ut, tycker jag!
Själv gick jag in med min första vintage-Omega till Antikurmakaren i Malmö (inte AD) - då tog han bara fram rätt originalkrona ur en låda och bytte...

Tackar.
Köpet känns väl lite bättre nu när jag får höra att den ser OK ut, på ytan åtminstone. Sen tror jag nog att jag betalade lite för mycket för den, men det är väl så det ska börja antar jag.
 

kruka

Omega
2-Faktor
Grattis till en fin Omega!
Tror inte heller att den är ommålad. Vad gäller skadorna på boettlocket så tror jag dom kommer från ett välanvänt perlonband. Har sett liknande skador på många gamla armbandsur. Perlonbandet samlar svett (salt) och smuts, som sedan blir en fukthållande och frätande massa. Jag skulle inte bekymra mig över det. Hellre original med "patina" än utbytt.

Jag får väl tänka på det som charmigt helt enkelt. Sen håller jag nog absolut med om att det är roligast att ha kvar så mycekt av den ursprungliga klockan som det går.
 

kruka

Omega
2-Faktor
En till fråga ang klockan. Jag har försökt leta efter bilder på hur originalglaset ska se ut emn får så många olika träffar att jag inte riktigt vet vad jag ska tänka är det "rätta". Är det någon här som kan hjälpa mig med hur det ska vara. Det som sitter på nu sticker ju rakt upp en bra bit en den den "rundar" sig, sen har jag sett andra glas som är betydligt "närmare" tavlan där kurvan börjar direkt vid boettkanten.

Det märks att jag inte har en susning om terminologin, hoppas ni förstår mig ändå.l
 

Martin Lovasz

Audemars
Det kanske är att övergöra det. Tänkte nog mest att det vore en idé om det nuvarande glaset är väldigt olikt originalet. Har det ungefär samma profil så kan jag gott slita ut det som sitter på.
Något lägre skall originalet vara men inte mycket för visarna sticker upp en del på dessa modeller och jag tycker den ser mycket snygg ut.
 
Topp