• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om Omega-tavlor

Camo00

Patek
Jag har länge haft en 166.0215, som många försökt få att fungera, men det funkar inte. En anledning är att tavlan saknar fötter. Eftersom tavlan är rätt sliten på flera sätt letar jag efter en utbytes...
Seamaster1.jpg


Så till frågan: De flesta tavlor jag hittar med samma layout, till cal 1020/1022, har texten "Automatic" under "Omega" istället för under "Seamaster" som på min. Här ett exempel från Ebay:
$_3.JPG


Vad är dealen här? Att de flesta är renoverade/ommålade tar jag för givet, men vilka modeller ska ha vilken tavla från början??
 

ConElPueblo

Panerai
Jeg tror at det er et spørgsmål om, hvilken årgang uret er.

Det nederste mangler og "T" før og efter "Swiss made", men det er normalt på Omegaer fra 70'erne. Så jeg vil skyde på, at det sidste er fra en senere referens. Det lidt mere "funky" sekund-track ligner også noget, der er nyere end sekund-tracket på det første. Hvor gammelt er det, du har?
 

Camo00

Patek
Jeg tror at det er et spørgsmål om, hvilken årgang uret er.

Det nederste mangler og "T" før og efter "Swiss made", men det er normalt på Omegaer fra 70'erne. Så jeg vil skyde på, at det sidste er fra en senere referens. Det lidt mere "funky" sekund-track ligner også noget, der er nyere end sekund-tracket på det første. Hvor gammelt er det, du har?
Tack för svar! Vet inte hur gammalt mitt ur är, vet inte heller om det är originaltavla. Men 1022-verket kom väl på 70-talet?
 

ConElPueblo

Panerai
Ja, du kan godt finde 751-værker fra 1970. Tror at 1022 er fra ca. 1972-3? Jeg har haft et Constellation fra 1973 uden "T", men med selvlysende markører.
 

frandinet

Cartier
Jag såg en tavla som såg ut så här. Kan det vara riktigt när det står "SWISS MADE T", och inte "T SWISS MADE T"
IMG_0404.jpg
 
Topp