• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om Orient

Weberg

Audemars
Letar efter en ny billig beater och den här gången tänkte jag skaffa nåt nytt istället för ännu en vintagedykare eller liknande. Har förstått att det finns ganska många här på forumet som sportar olika modeller av Orient, och blev därför lite nyfiken på märket. Har nu kikat runt på nätet och blev väldigt förvånad över hur billiga de är. En bit under tusenlappen för ett dykarur med automatverk och garanti - sprojlans ny! Är detta något att ha? Hur är kvaliteten? Och hur kommer det sig att de verkar ha en mycket godare renommé än många andra lågprisklockor som t.ex. Invicta m.fl.?
 

Jonas.76

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.

Jag har ägt (och sålt) ett antal olika Orienter. Billiga klockor, men absolut inget rassel.
Nu har jag bara haft dem några månader innan jag sålt dem vidare, så jag vet inte hur de står sig med åren.

Jag tror inte du blir besviken, så länge du inte har jättehögt ställda krav.
 

Camo00

Patek
Har haft ett par Orienter nu och är mycket, mycket nöjd med kvalitet/krona. Länkarna på de billiga uren är plastigt skräp, men i övrigt är det hög kvalitetskänsla rakt igenom! Bara att köpa!! :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Egenutvecklat och producerat urverk, mycket klocka/krona samt ett brett modellutbud med många unika modeller. Stryktåliga och väl beprövade urverk med bra precision i förhållande till pris.

Länken tänker jag inte kommentera då jag bestämt mig för att större delen av forumet här ändå inte har någon aning om kvalité på länken utan enbart kommenterar med sin subjektiva uppfattning.
 

Snårtas

Rolex
Ganska svepande formulering om forumkamraterna... Min (subjektiva) bedömning är att länkarna är kass. Tror nog också att stålkvalitet, toleranser på ingående komponenter samt finish skulle få stryk av de flesta tillverkare. Rent objektivt alltså.
Däremot så håller jag med om att Orient är mycket pang för liten penning, trots att länken går rakt till metallåtervinningen vid leverans. Kör på bara!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Hmpson

Cartier
Angående föregående inlägg så tycker jag det beror lite på användning och hur mycket man störs av att SKX:n är rätt hög och kantig. Ray:en (som jag också har) sluttar lite mer utåt och fastar inte lika ofta i skjortärmar etc. Jag är däremot inte man nog att uttala mig om verkens kvalitet eller dylikt. Det är jag för grön för. (Personligen har jag både en skx007 och en Orient ray. Billiga nog för att man ska ha råd med båda).
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Har haft ett par olika, just nu en Mako XL.
Riktigt nöjd med kvalitén och då har jag haft ett gäng klockor i den prisklassen. Tycker länkarna är helt ok, varken bättre eller sämre än någon annan i samma prisklass (generellt, självklart finns det avsteg). Vill man ha en bättre länk så kan man lägga några hundralappar på ex watchadoo eller en shark mesh från wjean.

Har också varit i kontakt med Orient och dom är alltid lika trevliga och snabba på att svara :)

En annan stor fördel (om man gillar det) är ju att det är väldigt sällan som man ser dessa, och när man väl gör det så är det antingen på något klockforum eller hos någon som har ett klockintresse.
 

Minuteman

Rolex
Har en Mako XL, och är helnöjd med den. En mycket trevlig aspekt är att gångavvikelsen på urverket är mycket låg, i mitt fall ca 1,5 sek / dygn, vilket inte verkar vara helt ovanligt att döma från vad jag hört.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft två dressmodeller och de var väldigt mycket klocka för runt 1000kr. Höll tiden bra gjorde de också. Dykarna kan jag inte uttala mig om, men som sagt, Orient håller bra kvalle i förhållande till prislappen.
 

plexan

Cartier
Bara köp, våga testa något nytt än seiko! :) är så grymt nöjd med min Chicane. Urverket är inte mycket att kolla på genom glasbaksidan, men det går cirka 3 sek snabbt per dygn så det spöar mitt ETA verk rejält på tidshållningen...
Som sagt så är det synd på länken, har också kommit fram till att det är rena dyngan! vet inte hur det är på dykarmodellerna men har hört att det ska vara lika illa där.... men själva klockan är det absolut inget fel på, riktigt vackert gjord!
orient5.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Har ett gäng orienter.
Länken på de billigare är väl som förväntat för prisklassen. Inte sämre än den på min betydligt dyrare seiko 5 spacewalk. Kör numer bara min m-force på original. Den länkeb känns klart bättre.
Ray på mesh är grym.
 

Weberg

Audemars
Bra input alla! Har kollat runt lite nu och märkt att både pris och utseende skiljer ganska mycket mellan modellerna. Seiko, som några av er nämner, har jag redan flera - både på jubilee och annat. Detta var mest för att jag kände ett behov av att klicka hem nåt annat kul och få klämma lite nåt nytt. Har lite på gång under veckan så jag återkommer om det blir nån affär.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Bra input alla! Har kollat runt lite nu och märkt att både pris och utseende skiljer ganska mycket mellan modellerna. Seiko, som några av er nämner, har jag redan flera - både på jubilee och annat. Detta var mest för att jag kände ett behov av att klicka hem nåt annat kul och få klämma lite nåt nytt. Har lite på gång under veckan så jag återkommer om det blir nån affär.
Jo pris skiljer mycket från nypris 350 kr för billigaste automatiska Orienten upp till cirka 30 000 kr för den dyraste ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Gillar Orient. Orient Star linjen är riktiga kalasdinkor, dock inga dykare.

Nä de har ju plockat ner alla dykare från OS linjen till vanliga Orient, man kan misstänka att de vill ha klockor som ses som lite mer "finklockor" i OS linjen och "verktygen" återfinns i standard Orient serien.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Har någon tips på vart man kan köpa bezel-inlägg till Orient Ray? Funderar på att modda lite.
Har sett Ray modeller med seikos skx bezel på. Ska alltså gå med ett mindre ingrepp att byta hela bezelen om man så vill ha en lite biffigare och med större valmöjligheter kring inserts. Dock aldrig gjort det själv utan vara sätt på andra forum. Var lite sugen att testa ändå.
DSCN0041_zps8b6b140c.jpg

Rätt lyckat.
 

Hmpson

Cartier
Har sett Ray modeller med seikos skx bezel på. Ska alltså gå med ett mindre ingrepp att byta hela bezelen om man så vill ha en lite biffigare och med större valmöjligheter kring inserts. Dock aldrig gjort det själv utan vara sätt på andra forum.

Såg det och det ser lite kul ut. Vill dock ha kvar den lite smäckrare bezelen (har en skx007 också) men gärna byta insert. Är inte så förtjust i typsnittet på siffrorna... Men tack för tipset!
 
Topp