• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till François-Henry Bennahmias - AP

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har ställt den frågan direkt till en anställd hos AP och de blir mest bara lite tysta, irriterade och bortförklarande. Tror de är fullt medvetna om det fatala misstaget de gjorde med den styggelsen :D
Känns som att 15202 har blivit betydligt mer poppis efter att de tog bort 15300.
Jag undrar hur det faktiskt förhåller sig om man ska vara ärlig. Att AP inte är dumma kan vi först konstatera. Det jag har frågat mig är om det fungerar bättre i staterna än i Europa. Tycker mig se en hel del som är förtjusta i ROO på andra forum. Det jag ser speglar inte verkligheten på något sätt men samtidigt verkar ROO inte vara någon enormt hit här hemma. Jag är n00b i sammanhanget så ta inte mina tankar på för stort allvar.

Edit: det är är större storlekar jag tänker på.
ROO är en hit bland icke-klocknördar känns det som.

Samma människor som älskar ROO, ser säkert 15400 som en dressklocka och köper den med.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Känns som att 15202 har blivit betydligt mer poppis efter att de tog bort 15300.

ROO är en hit bland icke-klocknördar känns det som.

Samma människor som älskar ROO, ser säkert 15400 som en dressklocka och köper den med.

Så kan det säkert vara. Älskar verkligen ROO men storleken förstör. Den som Martin har är dock riktigt bra. Känns helt okej trots sina 42 mm. Den är ganska diskret också och lätt dessutom.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Förstår hur du menar men man kan faktiskt vara klocknörd och gilla "stora" klockor (41 mm är litet för mig).
Tycker mig ana en snobbism bland klockfolk där stort = dåligt/fult vilket är lite tråkigt.

Jag har inget problem med storleken i sig men jag tycker att proportionerna är fel utförda på den referensen
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstår hur du menar men man kan faktiskt vara klocknörd och gilla "stora" klockor (41 mm är litet för mig).
Tycker mig ana en snobbism bland klockfolk där stort = dåligt/fult vilket är lite tråkigt.
För mig handlar det om ett intresse för detaljer som man utvecklats med klockintresset. Jag gillar Offshore, särskilt Divern. Jag ogillar 15400.
Det har alltså inget med storleken i sig att göra, även om jag kanske tycker att en ROO är lite stor på mina 16,5cm handleder.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Och jag håller med om att man kan vara klocknörd och gilla stora klockor. Däremot känns det som att många är väldigt förtjusta i stora klockor och sedan vandrar neråt i storlekarna i takt med att de intresserar sig mer och mer.

Jag gillar allt. Typ!
Så du menar att jag kommer att sitta med en 36 mm snart? :eek::D
 

zazuki

Omega
Finns det en konsensus på KS kring definitionen på en "stor" klocka? Vad är den i sådant fall, >40mm?
Jag tycker att rör man sig över 43-44 så är det en stor klocka, men det kan variera kraftigt beroende på modell ändå. 15400 är för stor för mig, och den är som bekannt 41, men mellan bandhornen mäter den väldigt mycket mer.
 
Lagom

4D3A071B-04DB-44F0-B3B9-75BBFC1C06C8_zpsuy8esjxx.jpg
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nu är jag för sent ute men jag skulle vilja ha ett svar på frågan hur man ser på sitt varumärke. Alltså om man ser en problematik med att flöda marknaden med en ändlös radda av ltd, botiqueversioner och klockor som främst är gjorda för att tilltala nyrika ryssar, araber och jänkare snarare än som t.ex. Patek bibehålla sin tradition och arv. Nu har jag hört inofficiella siffror som säger att ROO står för 90% av Ap's försäljning (sant eller falskt) men är man medveten om att detta urholkar varumärket på sikt (tänk Breitling).
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Update: Bennahmias är på resande fot och har ännu inte hunnit svara på frågorna. Men han är snart tillbaka på kontoret och ska skicka svaren nästa vecka.
 
Topp