• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till kunniga om mitt arvegods (Rolex)

jabla

Sarlacc
yonsson skrev:
Du kan även snurra fram klockan långsamt och se om datumet byts SNABBT. Gör det inte det, så är den fake.
Originalet har quick date change, men det har inte fake-urverk.

Finns sedan flera år billiga kopior med snabbväxlande datum.
 

Kickpuncher

Breitling
morrism skrev:
Tjejer radar inte upp frågor i 1,2,3,4, de frågar i löpande text, plus att suckerpunchkick är ett konstigt nick för en tjej :roll:


Förutom att det här var sinnessjukt sexistiskt (vart någonstans har du fått för dig att tjejer inte radar upp frågor som män? Är kvinnor inkapabla att vara sakliga?!) så var det dessutom korkat och visar tydligt din brist på verklighetsförankring. Ärligt talat, jag kan tänka mig att ni inte träffar så mycket tjejer på den här sidan men nu får ni väl ändå ge er!!

För övrigt har jag fler olika nick på internet: tyvärr är ingen av dom "blomma123" eller "regnbågar_och_rosamuffins90" - att jag valde kickpuncher beror på att det kommer från min absoluta favoritserie Community och är ett av de stående skämten där. http://www.youtube.com/watch?v=g9o4wZxoPvc

Äh jag ger upp snart. Kollar nu datum grejen för er som är genuint intresserade av att hjälpa mig, er andra slösar jag bara tid på.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kickpuncher skrev:
Hej alla igen!

Ville egentligen inte säga så mycket mer än tack än en gång, och att jag förstår att ni inte har så mycket att gå på baserat på mina få inlägg här, men jag har INTE varit ute efter att lura någon. Jag är den jag utger mig för att vara och har absolut ingenting att dölja. Det känns ärligt talat lite taskigt att ni diskuterar mig på det sättet i samma tråd som jag startat då det känns som internetmotsvarigheten till att kliva in på ett sällskap som alla tystnar för att alla pratat om dig just då. Ganska ofräscht men visst att ni inte kan vara säkra. Lite spontant sådär så tänker jag jag velat lura någon hade jag som vet så lite om klockor knappast lagt en öppen tråd på en plats där ni kan dissekera min klocka. Men vad vet jag. Ni har säkert hört detta förut.

Hursomhelst! Tackar den som kom med tipset pm att kolla datumet! Ska se efter direkt, postar förstås resultat.

Hoppas alla haft en bra kväll!

EDIT: la förresten klockan i ett glas med vatten i en kvart; tickar fortfarande! :)
Tyvärr fungerar det nog varken med vatten eller datumtestet. Om du inte enkelt kan ta dig till någon kunnig som kan titta på den så kan du ju alltid ta den till en guldsmed som gör ett test av guldet. Kopior i stål/guld (two tone) är sällan gjorda i äkta guld.
(Kul trivia är att faktisk förekommer kopior gjorda i helguld, och det är ju inte det sämsta för då har man ju i alla fall guldvärdet kvar!)
 

Kickpuncher

Breitling
yonsson skrev:
Det man i alla fall kan konstatera rent utseendemässigt utan att ens känna till de olika modellerna är att trådstartarens klocka har en länk vars ändlänkar är för långa. På en original är ändlänkarna kortare än bandhornen/luggarna på klockan, medan det på trådstartarens klocka är tvärt om. För att få den effekten måste man polera klockan riktigt brutalt mycket.

Att kronan inte är centrerad mellan kronskydden är även det ett för mig tydligt tecken på att någonting är riktigt galet.

Två sätt att lätt kolla om den är äkta:
1: Släpp ner den i ett glas vatten. Kopior är sällan vattentäta. Dock lite risky test.
2: Hur länge lyser lyspastan om du ljusladdar den med en ficklampa i 10 sekunder? Och vilken färg lyser den med? Lyser den blått?

OM nu klockan värderades i en boupptäckning, bör du ta kontakt med boupptäckningsmannen.


Hej, och tack!

Har varit i kontakt med min familj hela dagen och ja, bouppteckningsmannen måste jag absolut ta upp det här med. Att det inte upptäckts att klockan, vid det här laget, är med 99% säkerhet är konstigt som fan. Jag antog att dom kollade sådant innan de ger ut sakerna? Eller? Ursäkta, har inte så bra koll på sånt, har mest låtit processen göra sitt. Fler i familjen har dock som jag lite svårt att tro på att klockan är falsk, men jag har visat dom era inlägg och så och ja vad ska man säga!


Har doppat den i vatten redan, verkar som att den är rätt vattentät. Undrade bara lite vad du menade med "ljusladda"? Menar du liksom att jag lyser på urtavlan för att sen kolla om den lyser "rätt"? :)
 

David

Bödeln
Kickpuncher skrev:
Ärligt talat, jag kan tänka mig att ni inte träffar så mycket tjejer på den här sidan men nu får ni väl ändå ge er!!

Nej, tyvärr är det så att man inte träffar särskilt många tjejer på just den här sidan, men de allra flesta som hänger här är ändå hyfsat välbalansarerade.

Kickpuncher skrev:
Kollar nu datum grejen för er som är genuint intresserade av att hjälpa mig, er andra slösar jag bara tid på.

Jag tycker nog ändå att majoriteten av inläggen i den den här tråden har gått ut på att på bästa sätt hjälpa dig att reda ut vad det är för klocka du har.

Viss misstänksamhet tycker jag du får stå ut med eftersom beskrivningen följer mall 1A för internetbedragare på klockforum till punkt och pricka. Personligen är jag misstänksam mot alla här som jag inte har suttit vid ett bord och ätit något välkryddat och druckit en öl med.
 

Kickpuncher

Breitling
Rozzy skrev:
Tyvärr fungerar det nog varken med vatten eller datumtestet. Om du inte enkelt kan ta dig till någon kunnig som kan titta på den så kan du ju alltid ta den till en guldsmed som gör ett test av guldet. Kopior i stål/guld (two tone) är sällan gjorda i äkta guld.

(Kul trivia är att faktisk förekommer kopior gjorda i helguld, och det är ju inte det sämsta för då har man ju i alla fall guldvärdet kvar!)


Mitt nästa steg var just detta faktiskt, synd (?) att kopiorna är så ambitiösa! Blir motvilligt imponerad. Men ja, jag är ett antal mil ifrån närmaste återförsäljare och det lär nog dröja ett tag innan jag får tillfälle att besöka en, så jag hade precis börjat bolla idén att man kanske skulle gå till en guldsmed. Förhoppningsvis är iallafall guldet äkta, om det nu är så att resten fejk.
 

Itson

Omega
Tycker att du bör ha förståelse för att folk motsätter sig ärligheten bakom din tråd. Som du förstår så är det vanligt förekommande med diverse annonser runt om på internet där man försöker lura på folk oäkta varor. I vilket fall är det fel om du känner dig kränkt men sakta ner lite och bli inte så upprörd när folk spekulerar. Du har fått mycket hjälp än så länge och får fortfarande svar på det du frågar. Ignorera resten om det känns lättare, vi sitter på ett fredligt forum för tusan.

Edit: Jag var inte först att behandla ämnet ser jag nu :p
 

Kickpuncher

Breitling
David skrev:
Kickpuncher skrev:
Ärligt talat, jag kan tänka mig att ni inte träffar så mycket tjejer på den här sidan men nu får ni väl ändå ge er!!

Nej, tyvärr är det så att man inte träffar särskilt många tjejer på just den här sidan, men de allra flesta som hänger här är ändå hyfsat välbalansarerade.

(...)

Jag tycker nog ändå att majoriteten av inläggen i den den här tråden har gått ut på att på bästa sätt hjälpa dig att reda ut vad det är för klocka du har.

Viss misstänksamhet tycker jag du får stå ut med eftersom beskrivningen följer mall 1A för internetbedragare på klockforum till punkt och pricka. Personligen är jag misstänksam mot alla här som jag inte har suttit vid ett bord och ätit något välkryddat och druckit en öl med.


... och självklart förstår jag tveksamheten, men ni har ju fällt mig redan! :cry:

Och de som har hjälpt mig har jag tackat, och jag menar det. Ledsen att jag blev provocerad, men jag tror inte ni män förstår hur det är att som kvinna bli misstrodd för att vara man. Det är tröttsamt, och väldigt förolämpande på fler sätt än ett. Sen liksom få höra argument om att "en riktig tjej inte gör såhär"... Känns som en förlegad diskussion år 2013, eller? Men ja, ändå, du/ni har rätt, majoriteten av er har inte varit annat än hjälpsamma, så om någon tog illa upp eller kände sig orättvist bemött så ber jag om ursäkt...!
 

calzone

Vacheron
Jag är ingen Rolex expert, Men varför går du inte och kollar upp äktheten ?............................Istället för att chatta här på forumet :p
 
Jag förutsätter givetvis att trådstartaren är reko. MEN i alla andra fall brukar jag känna såhär. Hemma från Turkiet och nyfiken på om det var ett high-five-köp. Tänk om man fått fem spänn för varje "död släkting" story man läst om kopior.
Hoppas du inte raggade samma kväll. Det måste vart en mardröm att vakna bredvid det raset isf. I alla andra fall men alltså inte nu.
MEN jag är däremot lite mer nyfiken på husen. Hur många? Var? Spännande att veta.
 

David

Bödeln
Kickpuncher skrev:
Det är tröttsamt, och väldigt förolämpande på fler sätt än ett. Sen liksom få höra argument om att "en riktig tjej inte gör såhär"... Känns som en förlegad diskussion år 2013, eller?

DET håller jag med dig om till hundra!
 

Johan M

Cartier
Åh jag tror inte det är alla som misstror dig. Och kul att du fått så mycket hjälp härifrån men nästa steg är nog att besöka en återförsäljare eller åtminstone en urmakare som kan öppna klockan för att se hur urverket ser ut.

Du får hemskt gärna återkomma, antingen med fler bilder, inlägg eller för att berätta hur det gick. Jag är grymt nyfiken :)
 

David

Bödeln
Det har för övrigt varit en Östergötlands-GTG på gång ett tag, en portion moules marinière och en dryck eller tre av god hantverkskvalitet på De Klomp är det det tänkt. Kan det passa? :D
 

Kickpuncher

Breitling
Seikoman87 skrev:
Jag är ingen Rolex expert, Men varför går du inte och kollar upp äktheten ?............................Istället för att chatta här på forumet :p

Hej! Haha skulle göra det men har så långt till en expert, så har bara er på forumet tillhanda :cool: Inte för att det är så illa heller, hade inte skrivit till er här om ni inte varit så kunniga.



Till andra som följer denna tråd med spänning - jag är uppbunden nu fram till sent ikväll, så den som postade om ifall jag kunde lägga upp en ny bild med visarna på 15.40 och det, jag gör det så snart jag får tillfälle igen! Återkommer sent ikväll eller imorgon, tills dess så ett varmt tack igen till alla som tagit sig tid (även om det bara varit för att ifrågasätta mig - jag antar att även det visar ett engagemang, haha).

Och just det, datumet vreds snabb fram! Så nu vet vi det...


Hörs!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja lämna oss inte i ovisshet! Jag ser ju helst att både du och klockan är äkta :) Vore kul med en solskenshistoria nån gång.

Ragga fram en riktig kamera, knacka på hos grannen eller vad som helst. Riktiga bilder skulle underlätta för expertisen....
 

Ricrob

Patek
Oavsett hur det visar sig vara med klockan (vilket vi iofs redan vet) så hoppas jag att TS är reko och hänger kvar även i framtiden, för det får ju inte direkt att gödsla med vältaliga tjejer med skinn på snoken på forumet! :D
 

.dh

Breitling
har följt denna tråd med spänning, men eftersom man inte kan nåt om Rolex så är man ju inte mycket till hjälp. Men damn vad man har lärt sig..

är det bara jag som har hakat upp mig på denna mening?

Kickpuncher skrev:
..har en nyligen avliden farbror som bl.a. lämnade mig en av sina klockor..

vilka andra klockor är det han har lämnat efter sig? vad säger din släkt om deras klockor som dem fick?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Är ingen Rolex expert heller. Men har kollat på tusentals Rolex bilder. När jag kollade trådstartarens bilder såg den alldeles för konstig ut och påminde mycket som en kinesisk fake Rolex på Youtube.
Som alla kunniga säger så är den nog det!
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
easy rider skrev:
Jag fick också dåliga vibbar genom att läsa första inlägget av trådskaparen. Det känns inte äkta på något sätt. Lite Nigeriabrev-scam-känsla över det hela. Det enda som saknas var väl en belöning på 1000000€ för den som lyckades lista ut vad det var för modell.

Nåja, jag har i alla fall lärt en del, vilket alltid är bra :)

+1

Att den är fake råder det väl ingen tvekan om längre?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kickpuncher skrev:
Undrade bara lite vad du menade med "ljusladda"? Menar du liksom att jag lyser på urtavlan för att sen kolla om den lyser "rätt"? :)

Lys på urtavlan med en ficklampa. 10 sekunder borde räcka, men du kan lysa i en minut för att vara helt 100 på att det räcker. De "lysande delarna" på urtavlan bör efter en minuts ficklampa lysa i minst 2 timmar MED ETT BLÅTT SKEN.

Är klockan inte äkta, så kommer den troligtvis att lysa i 5 minuter med ett grönt sken.

Har du ingen ficklampa, så går det även bra att hålla klockans urtavla mot en lampa. Gärna en halogenlampa.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Frågor till kunniga om mitt arvegods (Rolex)

@Kickpuncher:

De flesta här är väldigt trevliga men kanske lite hårda och misstänksamma just mot misstänkta kopior, då det är ett stort bekymmer när man köper klockor och ses som riktigt illa av många att det existerar...

Sen finns det några som gillar Ditt nick också!
"Troy and Abed in the mooorning..." :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
R:et på undersidan på ena bandhornet.....ska inte finnas där på en äkta...hoppas jag!
 

morrism

Audemars
Kickpuncher skrev:
morrism skrev:
Tjejer radar inte upp frågor i 1,2,3,4, de frågar i löpande text, plus att suckerpunchkick är ett konstigt nick för en tjej :roll:


Förutom att det här var sinnessjukt sexistiskt (vart någonstans har du fått för dig att tjejer inte radar upp frågor som män? Är kvinnor inkapabla att vara sakliga?!) så var det dessutom korkat och visar tydligt din brist på verklighetsförankring. Ärligt talat, jag kan tänka mig att ni inte träffar så mycket tjejer på den här sidan men nu får ni väl ändå ge er!!

För övrigt har jag fler olika nick på internet: tyvärr är ingen av dom "blomma123" eller "regnbågar_och_rosamuffins90" - att jag valde kickpuncher beror på att det kommer från min absoluta favoritserie Community och är ett av de stående skämten där. http://www.youtube.com/watch?v=g9o4wZxoPvc

Äh jag ger upp snart. Kollar nu datum grejen för er som är genuint intresserade av att hjälpa mig, er andra slösar jag bara tid på.

Jag skrev medvetet ett lite provocerande inlägg (ironin gick väl inte hem med den smileyn), jag var övertygad om att hela inlägget var ett test eller en bluff och att det skulle uppenbara sig. Men efter att ha läst vidare tror jag din historia kan vara sanning men att din klocka tyvärr är en kopia. Ursäkta om du tog illa upp...
 

Gavve

Greven
2-Faktor
David skrev:
Det har för övrigt varit en Östergötlands-GTG på gång ett tag, en portion moules marinière och en dryck eller tre av god hantverkskvalitet på De Klomp är det det tänkt. Kan det passa? :D

Hehe försökte ju få igång en GTG sist jag var nere men då bangade ju du och någon till? (okej, försökte är väl att ta i)
 

David

Bödeln
Davvan skrev:
R:et på undersidan på ena bandhornet.....ska inte finnas där på en äkta...hoppas jag!

Har också funderat över detta, och är säker på att jag sett något liknande tidigare men kan inte minnas sammanhanget.

Har googlat som hastigast, och konstaterat att vissa replica-tillverkare är ärliga nog att märka sina varor med just "R". (Fast de ser det tydligen mer som en kvalitetsstämpel som ska markera särskilt bra grejer.)

Här är ett exempel:

IMG_3588web.jpg


IMG_3593web.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
David skrev:
Davvan skrev:
R:et på undersidan på ena bandhornet.....ska inte finnas där på en äkta...hoppas jag!

Har också funderat över detta, och är säker på att jag sett något liknande tidigare men kan inte minnas sammanhanget.

Har googlat som hastigast, och konstaterat att vissa replica-tillverkare är ärliga nog att märka sina varor med just "R". (Fast de ser det tydligen mer som en kvalitetsstämpel som ska markera särskilt bra grejer.)

Här är ett exempel:

IMG_3588web.jpg


IMG_3593web.jpg
V. S. B!
 
Kickpuncher skrev:
Seikoman87 skrev:
Jag är ingen Rolex expert, Men varför går du inte och kollar upp äktheten ?............................Istället för att chatta här på forumet :p

Hej! Haha skulle göra det men har så långt till en expert

Tycker Seikoman87 slår huvudet på spiken. Var bor du egentligen ? Keinovuopio ? Det finns ju oftast åtminstone en, ibland flera, duktiga urmakare i varenda stad av anständig storlek som utan ansträngning kan ge dig ett säkert utlåtande och vid behov även öppna ditt av allt att döma falsarium till klocka vid minsta tecken till tveksamhet, så det är ju bara att hoppa in i bilen och uppsöka en sådan. Bonne chance !
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Kickpuncher skrev:
Seikoman87 skrev:
Jag är ingen Rolex expert, Men varför går du inte och kollar upp äktheten ?............................Istället för att chatta här på forumet :p

Hej! Haha skulle göra det men har så långt till en expert

Tycker Seikoman87 slår huvudet på spiken. Var bor du egentligen ? Keinovuopio ? Det finns ju oftast åtminstone en, ibland flera, duktiga urmakare i varenda stad av anständig storlek som utan ansträngning kan ge dig ett säkert utlåtande och vid behov även öppna ditt av allt att döma falsarium till klocka vid minsta tecken till tveksamhet, så det är ju bara att hoppa in i bilen och uppsöka en sådan. Bonne chance !
Tusan! Lyssna på tjejen, hon har långt till expert. Hon vänder sig till oss för hjälp och vi kliver in och får äntligen visa upp vår kunskap och expertis och agera gentleman! ;)
 
Topp