• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till kunniga om mitt arvegods (Rolex)

David

Bödeln
Undersköterskan skrev:
Det finns ju oftast åtminstone en, ibland flera, duktiga urmakare i varenda stad av anständig storlek som utan ansträngning kan ge dig ett säkert utlåtande och vid behov även öppna ditt av allt att döma falsarium till klocka vid minsta tecken till tveksamhet, så det är ju bara att hoppa in i bilen och uppsöka en sådan.

Om jag var klockfärsking skulle jag då inte gå till vilken klåpare som helst för att få min Rolex öppnad. Enligt hemsidan finns Rolex i Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Malmö, Skövde, Stockholm, Uppsala och Västers.

Kickpuncher har ju angivit Östergötland, så om vi gissar Åtvidaberg så är det Jönköping som är närmast. Har man inte bil att köra 35 mil med är det först buss till Linköping och sedan expressbuss till Jönköping som gäller, ett ganska dyrt och tidsödande heldagsprojekt, alltså, och helt bortkastad på det där skrotet.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
yonsson skrev:
Kickpuncher skrev:
Undrade bara lite vad du menade med "ljusladda"? Menar du liksom att jag lyser på urtavlan för att sen kolla om den lyser "rätt"? :)

Lys på urtavlan med en ficklampa. 10 sekunder borde räcka, men du kan lysa i en minut för att vara helt 100 på att det räcker. De "lysande delarna" på urtavlan bör efter en minuts ficklampa lysa i minst 2 timmar MED ETT BLÅTT SKEN.

Är klockan inte äkta, så kommer den troligtvis att lysa i 5 minuter med ett grönt sken.

Har du ingen ficklampa, så går det även bra att hålla klockans urtavla mot en lampa. Gärna en halogenlampa.

Det finns kopior som har blå lume som lyser väldigt bra så det där är inget säkert tecken alls.
 

David

Bödeln
Och om man söker efter urmakare i Åtvidaberg på eniro.se får man för övrigt en träff, en äldre herre med en enskild firma.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Lustigt att en tillverkare som ovan som märker sin kopia med "R" för Replica, ändå sätter ut ref nummer på t.o.m. länk och ändlänkar. Ganska komiskt till och med när länkens ref är för en Explorer 1! :lol:
 

David

Bödeln
Rozzy skrev:
Ligger inte Borensberg nära Åtvidaberg?!

Närmre Motala, har jag för mig.

Jag är hur som helst fortfarande nyfiken på vad det sitter för verk i den, och om det finns några gram guld i den eller inte.

Är det för övrigt någon som haft att göra med en Sub-kopia där kronan vrids medurs för att ställa datumet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Zed skrev:
Det finns kopior som har blå lume som lyser väldigt bra så det där är inget säkert tecken alls.

Det tar 2 minuter för henne att testa i alla fall och det verkar ju inte vara en särskilt bra fake.
Min gissning är att hennes "Rolex" kommer att lysa grönt i max 5 minuter, vilket är en garanti för att den är fake, då både tiden och färgen i så fall är fel.
Kan dessa två minuter spara en resa till en urmakare, så är väl det jättebra? Det finns säkert replikor med bra blå lume, men jag lovar dig att det inte tillhör vanligheten.
 

Rivalen

Rolex
Vad jag inte förstår är varför det nu är en sådan grej att åka en bit till en lämplig urmakare, när OP inledningsvis beskrev hur hur enkelt hon kunde åka 1-2 timmar i vilken riktning som helst för att möta en köpare?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rivalen skrev:
OP inledningsvis beskrev hur hur enkelt hon kunde åka 1-2 timmar i vilken riktning som helst för att möta en köpare?

Jag brukar ändå förutsätta att folk inte ljuger. Världen blir ganska tråkig annars. Självklart kan man bestämma en tid med en köpare under helger. Att vissa här tror att man bara kan rusa iväg första bästa sekund för att åka till en urmakare är lite väl naivt. Jobb, familj, avstånd mm påverkar såklart. Hade detta varit en påhittad historia, så hade trådstartaren slutat posta för länge sedan.

Om man utgår från att historien är sann, så kan det just nu pågå en tvist i släkten. Bouppteckningar är ingen rolig händelse kan jag lova. Speciellt inte om 30000kr helt plötsligt blir värda 0kr. Speciellt inte om klockan testamenterats och är med i bouppteckningen. Så sluta tjafsa och bidra till tråden eller var passiva.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
yonsson skrev:
Zed skrev:
Det finns kopior som har blå lume som lyser väldigt bra så det där är inget säkert tecken alls.

Det tar 2 minuter för henne att testa i alla fall och det verkar ju inte vara en särskilt bra fake.
Min gissning är att hennes "Rolex" kommer att lysa grönt i max 5 minuter, vilket är en garanti för att den är fake, då både tiden och färgen i så fall är fel.
Kan dessa två minuter spara en resa till en urmakare, så är väl det jättebra? Det finns säkert replikor med bra blå lume, men jag lovar dig att det inte tillhör vanligheten.

Att det inte är en särskilt bra kopia kan vi nog enas om alla men det finns kopior där ute som är väldigt bra och som är väldigt vanliga i Sverige. Det räcker med att surfa runt lite för att se att replikaforum frekventeras friskt av nordiska medlemmar. Många av dessa lägger gärna $5-600 på en kopia.

Sedan brukar en guld/stålkopia aldrig vara särskilt bra. Bluffmakarna brukar lägga sin energi på stålmodellerna eftersom det finns mer efterfrågan på dessa plus att guldpläteringen aldrig blir bra och slits ut med tiden.
 

Rivalen

Rolex
Jag förutsätter inte oärlighet, mycket lutar åt okunnighet på många händer, men om jag tror att jag fått 30-40k i en bouppteckning och det sedan visar sig ytterst tveksamt, så skulle jag vilja ha ett slutgiltigt besked och så stort är inte Östergötland utan man kommer långt på 1-2 timmar.
 

David

Bödeln
Rivalen skrev:
Jag förutsätter inte oärlighet, mycket lutar åt okunnighet på många händer, men om jag tror att jag fått 30-40k i en bouppteckning och det sedan visar sig ytterst tveksamt, så skulle jag vilja ha ett slutgiltigt besked och så stort är inte Östergötland utan man kommer långt på 1-2 timmar.

Eftersom allt som oftast finner mig i Östergötland högst ofrivilligt kan jag intyga att fanskapet är sjukt stort. Har man dessutom inte tillgång till bil är det olidligt stort, se exempel i tidigare inlägg. Vill man dessutom besöka en bra restaurang, klädbutik eller uraffär blir det plötsligt jävligt jobbigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag menade var att den diskussionen är helt meningslös. Utifrån mitt perspektiv är det därför bättre att kolla upp de enklaste grejerna själv.

Att lysa med en ficklampa eller vanlig bordslampa är ju inte särkilt tidskrävande eller svårt. Sen kan man ju själv ringa till en Rolexförsäljare om man inte tror oss här och säga att "Jag har en Rolex av följande modell som lyser grönt i mörkret. Jag är oroligt för att den inte är äkta. Ska det vara så? Ska den lysa grönt eller blått? Svar nej, den ska lysa blått: Case closed. " -OM den nu inte har blå och bra lysmassa alltså. Då får man testa nästa grej.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För övrigt vet jag en urmakare som godkänt en Rolex efter att bara ha droppat vatten på urtavlan för att visa att klockan har ett "superglas", så att ta in klockan till en dålig urmakare är ingen lösning.
 

Rivalen

Rolex
Antagligen är det bara ett intyg från en Rolex AD som kan stilla ditt behov av att få VETA, Kickpuncher. Veta för att ta besvikelsen och gå vidare eller veta för att ta ett av AD utfärdat intyg och gå till bouptteckningsmannen och den som uppgav boet och ifrågasätta hur värderingen gick till - vad du har att välja på vet jag inte. Här på forumet sitter säkert vänliga kännare som kan mer än många ADs, men det hjälper inte för de kan inte utfärda ett intyg med den tyngd som du kanske har behov av.

De närmaste Rolex AD som du har att välja på sitter antingen i Jönköping, Stockholm, Skövde eller Västerås beroende på var du bor i Östergötland och är alltså i värsta fall ca 2 timmars bilresa enkel väg ifrån dig.

I länken nedan kan du finna dessa ADs. Kanske ett telefonsamtal med den som ligger bäst till kan vara en bra början. De är oftast oerhört trevliga och tillmötesgående. Berätta gärna hur det gick. Hoppas det löser sig på ett vettigt sätt.

http://www.rolex.com/en#/store-locator/sweden
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rivalen skrev:
Antagligen är det bara ett intyg från en Rolex AD som kan stilla ditt behov av att få VETA, Kickpuncher. Veta för att ta besvikelsen och gå vidare eller veta för att ta ett av AD utfärdat intyg och gå till bouptteckningsmannen och den som uppgav boet och ifrågasätta hur värderingen gick till

Vad man värderar saker till i en bouppdelning är för de som ingår i boet att bestämma. Man kan värdera om klockan till 0kr utan intyg om alla i boet är överens. Det krävs inga AD-papper bara för sakens skull. OM de i boet däremot kräver papper, så ska värderingen betalas av boet, inte av den enskilda.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har hon försvunnit? Jag PMade även igår. Inget svar.
 

Kickpuncher

Breitling
Hej alla! Jag har inte försvunnit! Blev som sagt sent igår så surfar in först nu och kollar lite vad ni skrivit :)


Eric Jajjamensan P skrev:
...MEN jag är däremot lite mer nyfiken på husen. Hur många? Var? Spännande att veta.

Haha! Jag börjar förstå nu hur banal min historia var. Tänkte förstås inte i dom banorna, för ni vet, vilken annan historia ska jag berätta då... haha.


När jag säger "husen" så låter det som att han har en massa mansions överallt - min farbror hade det gott ställt men han var liksom ingen jetsetter. Han hade 2-3 hus och ett par lägenheter. Det mesta av hans tillgångar tror jag fortfarande är bundna till hans företag som han hade, och han hade dessutom både fru och barn. Att jag står med i hans testamente har att göra med att vi var väldigt nära när jag var yngre, på ett sätt som han aldrig blev med mina andra syskon eller kusiner. Om man ska vara sån så var väl jag "favoriten", så utöver hans fru, barn, syskon och föräldrar så var det bara jag som var omnämnd där. Om jag inte visste bättre skulle jag tro att mina syskon är lite skadeglada just nu...

Men husen ja: han har en lägenhet på Mallorca och en lägenhet på Ibiza, ett hus i Argentina, ett hus här i Sverige som han förstås bott i, samt en lägenhet i stockholm och en någonstans i närheten av Sälen (han och hans familj älskade att åka skidor). Men ja som sagt, det var ändå rätt blygsamt. Han kändes aldrig som en som levde i ett enormt överflöd, men det här med klockan förvånar mig ändå för det går liksom inte ihop heller.



Ricrob skrev:
Oavsett hur det visar sig vara med klockan (vilket vi iofs redan vet) så hoppas jag att TS är reko och hänger kvar även i framtiden, för det får ju inte direkt att gödsla med vältaliga tjejer med skinn på snoken på forumet! :D


Reko är jag, men tänk om man fick 1 kr för varje sjuka jävel på internet som säger så :mrgreen: Men ja det här har faktiskt väckt ett litet intresse i mig, haha. Jag kommer nog aldrig ha ekonomin för att själv pyssla med lyxklockor och helt ärligt är jag en rätt enkel tjej från enkla förhållanden som har väldigt svårt att förstå hur man kan lägga så mycket pengar på något man bara har på sig - jag skulle aldrig ens våga gå runt med en sån dyrgrip! MEN jag har alltid haft en förkärlek för konst och har en enormt stor respekt för vackra hantverk överhuvudtaget, så om något så har detta fått mig att förstå hur klockor kan vara vackra :) och det säger jag inte bara!

.di skrev:
vilka andra klockor är det han har lämnat efter sig? vad säger din släkt om deras klockor som dem fick?


Jag har typ redan besvarat den frågan men ändå - han hade som jag sa förut, både fru och barn, och jag var den enda av mina syskon och kusiner som var omnämnd i hans testamente. Min pappa fick lägenheten på Mallorca och någon form av papper som kortfattat betyder pengar (jag låter som en idiot nu men jag kan verkligen ingenting om sånt här och jag har inte lagt mig i eller ens frågat om något) men jag förutsätter att hans andra klockor (som jag inte vet märke eller värde eller något på) hamnade hos någon annan.

Det låter lite diffust men det är för att det är det - jag vet inte vem som fick hans andra klockor eller vem som fick vad: det enda jag vet är vad min pappa fick och vad jag fick. I övrigt har jag inte engagerat mig/ tagit reda på något, alls.


Magnlar skrev:
Är ingen Rolex expert heller. Men har kollat på tusentals Rolex bilder. När jag kollade trådstartarens bilder såg den alldeles för konstig ut och påminde mycket som en kinesisk fake Rolex på Youtube.
Som alla kunniga säger så är den nog det!


Men det är just det som stör mig så mycket - när jag håller i den så "känns" den äkta! Jag är så otroligt okunnig i allt vad gäller klockor så jag ger förstås er på forumet auktoritet i den här frågan, men när man tittar på den så varken ser eller känns den plastig och fejk. Det är det som bekymrar mig så mycket, för även om jag fått överhängande bevis på att den inte är äkta så känns den fortfarande äkta. Jag är kanske inte en expert eller ens en novis, men som jag nämnde lite längre upp så är jag intresserad av konst så lite känsla för vad som är äkta och vad som inte är det, har jag. Är så förvirrad! :roll:


Camo00 skrev:
@Kickpuncher:

De flesta här är väldigt trevliga men kanske lite hårda och misstänksamma just mot misstänkta kopior, då det är ett stort bekymmer när man köper klockor och ses som riktigt illa av många att det existerar...

Sen finns det några som gillar Ditt nick också!
"Troy and Abed in the mooorning..." :)


Ja jag börjar förstå det, att det var lite som att vifta med en röd duk framför en tjur. Man blir lite på defensiven! Bara folk förstår att jag verkligen inte vill lura någon, som någon annan sa så hade jag stuckit för länge sedan om det varit så enkelt. Och älskar att du förstod referensen!! Yes!! Haha!


morrism skrev:
Jag skrev medvetet ett lite provocerande inlägg (ironin gick väl inte hem med den smileyn), jag var övertygad om att hela inlägget var ett test eller en bluff och att det skulle uppenbara sig. Men efter att ha läst vidare tror jag din historia kan vara sanning men att din klocka tyvärr är en kopia. Ursäkta om du tog illa upp...


Nej den gjorde väl inte det :) men det är okey! Som sagt, förstår verkligen era reaktioner, så som ni säkert förstår mina.


Postar detta så länge! Och fortsätter beta av era inlägg under tiden ni läser :)
 

Kickpuncher

Breitling
Undersköterskan skrev:
Tycker Seikoman87 slår huvudet på spiken. Var bor du egentligen ? Keinovuopio ? Det finns ju oftast åtminstone en, ibland flera, duktiga urmakare i varenda stad av anständig storlek som utan ansträngning kan ge dig ett säkert utlåtande och vid behov även öppna ditt av allt att döma falsarium till klocka vid minsta tecken till tveksamhet, så det är ju bara att hoppa in i bilen och uppsöka en sådan. Bonne chance !


Hej!

Klart det finns urmakare där jag bor - och det är självklart en plats med både elektricitet och rinnande vatten - men jag fick intrycket av att man inte kunde gå till vem som helst? :? Att vem som helst inte hade kunskapen eller auktoriteten att bestämma om den är riktig eller inte. Klart jag kan gå till vilken urmakare som helst men jag trodde man inte "kunde göra så"?


Och det är faktiskt inte att bara sätta sig i bilen och köra - för det första så var ju min tanke att om den här klockan är äkta så tänker jag sälja den och skaffa körkort och någon skruttig liten bil på kanske 15 papp. Så uppenbarligen får jag ta mig fram på andra vis, t.ex. genom buss och tåg - vilket inte jag har pengar till. Jag pluggar hörrni och betalar för mig och det blir inte så mycket kvar sen. Särskilt om nu klockan är skräp så kommer det kännas surt när jag har betalat sammanlagt 600 spänn för att ta mig till Stockholm bara för att få höra det. Och det är bara själva resan, då har vi inte ens pratat om vad det skulle kosta att få den värderad.

Rivalen skrev:
Antagligen är det bara ett intyg från en Rolex AD som kan stilla ditt behov av att få VETA, Kickpuncher. Veta för att ta besvikelsen och gå vidare eller veta för att ta ett av AD utfärdat intyg och gå till bouptteckningsmannen och den som uppgav boet och ifrågasätta hur värderingen gick till - vad du har att välja på vet jag inte. Här på forumet sitter säkert vänliga kännare som kan mer än många ADs, men det hjälper inte för de kan inte utfärda ett intyg med den tyngd som du kanske har behov av.

De närmaste Rolex AD som du har att välja på sitter antingen i Jönköping, Stockholm, Skövde eller Västerås beroende på var du bor i Östergötland och är alltså i värsta fall ca 2 timmars bilresa enkel väg ifrån dig.

I länken nedan kan du finna dessa ADs. Kanske ett telefonsamtal med den som ligger bäst till kan vara en bra början. De är oftast oerhört trevliga och tillmötesgående. Berätta gärna hur det gick. Hoppas det löser sig på ett vettigt sätt.

http://www.rolex.com/en#/store-locator/sweden


Hade inget att säga, ville bara säga tack för ett bra inlägg! :D


yonsson skrev:
Vad man värderar saker till i en bouppdelning är för de som ingår i boet att bestämma. Man kan värdera om klockan till 0kr utan intyg om alla i boet är överens. Det krävs inga AD-papper bara för sakens skull. OM de i boet däremot kräver papper, så ska värderingen betalas av boet, inte av den enskilda.


Suck. Jag vet inte om det du säger är rätt - det är det säkert - men blir så trött bara för nu måste jag engagera mig i det hela. Skit också! Det är en stor familj vi pratar om här, men olika viljor och lynnen, så det kan bli lite besvärligt. Men skönt att veta att dom får betala ifall dom kräver att den ska bli professionellt värderad (vilket dom nästan säkert kommer att göra, men vi får se).


Tror jag har besvarat allas inlägg nu! Ville bara tacka igen för kunskapen: jag känner mig rätt dum som ni kan tänka er, men vissa av oss har åtminstone lärt sig saker. :D


Slutligen ville jag bara säga något om detta R på undersidan av klockan - var ni överens om att den inte ska finnas där? Nu var det ju någon som kände igen det från något sammanhang: jag är rätt säker på att R:et ifråga inte är där för att min farbror ville det. Han hette inget på R och inte hans fru eller barn heller, sen så kanske han hade en hemlig förkärlek för bokstaven eller något, men det mest troliga är ju faktiskt att klockan är falsk och att den inte ska vara där. Men vad är åsikten kring detta R?


Ska göra lystestet nu, återkommer om en liten stund. Hoppas alla har en bra onsdag!
 

Kickpuncher

Breitling
Zed skrev:
Äh... kom igen... :roll:



Vadå för något? Vad är det nu då..?


Hallå jag kom att tänka på en sak nu - hur mycket ska en Submariner väga? Kan det inte bara vara så simpelt som att jag väger klockan på typ en matvåg eller något, så vet vi med säkerhet då? Vad tror ni?


EDIT: gjorde lystestet, tyckte det var mer blått än grönt. Men tyckte inte den lyste så starkt? Det måste väl indikation på någonting, eller?
 

Rivalen

Rolex
Kickpuncher, jag börjar på allvar undra om du inte kickat igång oss så in i h-lsicke så att vi inte vet vad vi heter - kör du oss i rasande fart mot "trollstupet" där det skall uppdagas om vi "kan flyga" eller måste störta ner i "the sea of the practical joke" och drunkna den grundlurades förnedrande död. Hur som - intressant har det varit :lol:
 

Kickpuncher

Breitling
Rivalen skrev:
Kickpuncher, jag börjar på allvar undra om du inte kickat igång oss så in i h-lsicke så att vi inte vet vad vi heter - kör du oss i rasande fart mot "trollstupet" där det skall uppdagas om vi "kan flyga" eller måste störta ner i "the sea of the practical joke" och drunkna den grundlurades förnedrande död. Hur som - intressant har det varit :lol:


Inget av det! Haha.


Glad att det åtminstone varit intressant - lite har jag bidragit. Men vet inte riktigt vad mer ni begär av mig? :| Jag tycker jag har varit så öppen jag bara kunnat, och ärlig har jag varit ifrån start. Det bekymrar mig lite att folk fortfarande inte köper min identitet eller historia, även om jag såklart vet att du inte menade illa med din kommentar, Rivalen! Men är som sagt lite handfallen i frågan, för mer kan jag liksom inte direkt göra för ögonblicket. Om man tror på det jag säger så tack, om inte så - nähe? Menar inte att vara tjurig eller dryg nu, men hoppas ni förstår vilken lustig sits det här sätter mig i.
 

Rivalen

Rolex
Kanske bara jag som är ovan vid att man är så "handfallen" som du själv skriver. Men sitter du utan bil så förstår jag att det inte bara är att ta sig iväg till en AD. Vad jag menade med mitt inlägg är att skulle du ha kört med oss så får vi ta det utan hard feelings, men så är det ju tydligen inte. Häng kvar när detta är över och fråga alla kunniga om råd när du skall köpa din första riktiga klcoka. Ha det gott, jag hade inte haft något emot om det varit en blåsning! :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Du säger att du har en urmakare i din stad. Gå dit, be dom öppna boettlocket och kika, oavsett vad han är för urmakare så borde han se skillnad på ett 3135-verk och en kopia. Efter det är det såklart viktigt att du inte badar/lägger den i vatten eftersom det inte är helt säkert att det är tätt om han inte trycktestar den.
 
Topp