• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till Raynald Aeschlimann - Omega

Lalas

Cartier
Skulle vara intressant att höra vad han/de tror om framtiden för smartwatches på lite längre sikt, ser dom de som ett hot eller ses det som en helt annan målgrupp. Så:

In longer perspective, how do you see the future of the smart watches? Is it a threat to the watch industry or do you consider it as a total different/new segment of customers?
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Skulle vara intressant att höra vad han/de tror om framtiden för smartwatches på lite längre sikt, ser dom de som ett hot eller ses det som en helt annan målgrupp. Så:

In longer perspective, how do you see the future of the smart watches? Is it a threat to the watch industry or do you consider it as a total different/new segment of customers?
Bra fråga, tyvärr hann jag redan skicka iväg. Men spara den här om det blir bler Q&A:s.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är väl annars en fråga som stötts och blötts i alla möjliga sammanhang nu ett tag så den är kanske inte så spännande.

Hur påverkar smart watches Omega?


– Vi är inte en del av detta universum. Den digitala klichén är att en mekanisk klocka ”bara” är en enfunktions-produkt, men det är inget problem för våra kunder. De vill inte att deras Omega ska skicka e-mails eller skanna av BMI. De vill ha vackert tillverkade schweiziska klockor med en lång historia, kvalitet och precision. En sådan klocka blir en symbol för att personligen ha nått ett mål.

http://klockrent.cafe.se/omegas-nya-president2/
 

Lalas

Cartier
Det är väl annars en fråga som stötts och blötts i alla möjliga sammanhang nu ett tag så den är kanske inte så spännande.

Hur påverkar smart watches Omega?


– Vi är inte en del av detta universum. Den digitala klichén är att en mekanisk klocka ”bara” är en enfunktions-produkt, men det är inget problem för våra kunder. De vill inte att deras Omega ska skicka e-mails eller skanna av BMI. De vill ha vackert tillverkade schweiziska klockor med en lång historia, kvalitet och precision. En sådan klocka blir en symbol för att personligen ha nått ett mål.

http://klockrent.cafe.se/omegas-nya-president2/

Ok, tack! Tycker dock personligen att det var ett lite naivt och för enkelt svar. Kan köpa detta resonemang under de närmaste 10-15 åren, är själv helt ointresserad av smart watches. Däremot BORDE de se dem som hot när nästa generation av klockentusiaster växer upp. Kan väl dock diskuteras i evigheter...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Omega, like many other watchmakers nowadays, is moving towards larger watch cases in the new lineups. Most versions of the new Planet Ocean and the Moonwatches are above 43 mm. The perception in the watch industry seems to be that larger is always better, even though a lot of consumers think that watches are getting too big. What is Omegas view on watch sizes and what can we expect in terms of size for future watch models?

"a lot of consumers", är det klocknördarna eller är det resten av världen? Jag tror att bland annat asienmarknaden kan ha ett finger med i spelet. Det ska bli kul att läsa svaret.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
"a lot of consumers", är det klocknördarna eller är det resten av världen? Jag tror att bland annat asienmarknaden kan ha ett finger med i spelet. Det ska bli kul att läsa svaret.
Jag har ju såklart utgått från entusiaster men så off jämfört med övriga konsumenter borde vi ju inte vara förhoppningsvis, även om Gant och andra populära kostymklockor tenderar att vara ganska stora. Jag har än så länge inte läst någon som hyllar att klockor börjar bli stora som dasslock iaf. Om inte annat får jag väl tala såsom ett ombud för god smak ;) Sen finns det givetvis en mindre mängd människor som faktiskt har armar stora nog att kunna bära upp klockor i dasslocksstorlek.
 
Ok, tack! Tycker dock personligen att det var ett lite naivt och för enkelt svar. Kan köpa detta resonemang under de närmaste 10-15 åren, är själv helt ointresserad av smart watches. Däremot BORDE de se dem som hot när nästa generation av klockentusiaster växer upp. Kan väl dock diskuteras i evigheter...

Det är väldigt svårt för någon att spekulera i. Du har rätt i att nästa generation är avgörande, men jag själv är rätt övertygad om att smartklockan inte finns om 10 år.
 
Jag är rätt övertygad om att du har fel ;) Jag tror vi kommer ha mer smarta produkter generellt om 10 år. Smart klockan kommer bara bli billigare och bättre och ett komplement till den digitala vardagen. Sen att man inte gillar smart klockor är något annat!

Skilda och olika åsikter är halva anledningen till att forum existerar :)
Precis som du tror(vet) jag att smarta produkter kommer att bli vanligare och bättre, jag tror dock inte att den smarta klockan kommer bli en större faktor än den är idag, sannolikt mindre.

Telefonerna kommer helt enkelt alltid ligga så många steg före att smartklockan är lika orelevant i framtiden som den är idag, det är min hypotes iaf :p

Min andra hypotes är att telefonen kommer kunna mata exempelvis "smart-glasses" med information likt den idag gör med klockor, den kommer ersätta kontokortet och för många, den personliga datorn! Men nu har jag spårat ur topic totalt :D
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
jag tror dock inte att den smarta klockan kommer bli en större faktor än den är idag, sannolikt mindre.
Du har nog inte fel, men jag tror att klockan kommer bli mer specifik för olika marknader och nischer. Tex sjukvård,idrott hälsa men även inom säkerhet som bilkörning mm. Dvs mobilen har du inte tätt inpå kroppen för att kunna läsa av din generella status. Jaja nog om det..
 
Topp