• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från silvertacka till klocka

Sparvel

Omega
Håller på att sätta ihop en presentation av hur jag gör en klocka men det tar lite tid. Här kommer en teaser så länge. Ska försöka få upp det under veckan.

snabb Info:
ETA 955.112
Diameter 35mm
Tjocklek 7.5mm
Silvertackan som kunden fick i doppressent klyvs med bågfilen.
IMG_2761.JPG
Silvertackan har blivit till plåt. Sågar ut en längd som ska bli ena ringen av boetten.
IMG_2779.JPG
Svårt att fota strukturen av tavlan som är belagd med bladsilver.
DSCF4312.JPG
DSCF4314.JPG
DSCF4325.JPG
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Fascinerande, hoppas på mer bilder! Men den stora frågan är hur vanligt det är att man ger bort en Silvertacka i doppresent och vad är fin-silver?
 

rogart-63

Patek
Snyggt bygge . Är du silversmed ? Imponerande .Det enda jag tycker skämmer är att kronan är för liten .:oops: Vi vill ha mer bilder på bygget .
 

Marckus

Panerai
jag tycker att den oerhört lilla kronan ger uret ett intressant formspråk, men den praktiska aspekten... Man kommer nog bli galen på den om man inte är orimligt fingerfärdig eller har flickfingrar.

Dock borde kräver ditt projekt en köttigare presentation... Vad är din bakgrund? Är det din första boett i silver? Berätta gärna, då det vore oerhört trevligt att få höra lite
 

rogart-63

Patek
Håller på att sätta ihop en presentation av hur jag gör en klocka men det tar lite tid. Här kommer en teaser så länge. Ska försöka få upp det under veckan.

snabb Info:
ETA 955.112
Diameter 35mm
Tjocklek 7.5mm
Silvertackan som kunden fick i doppressent klyvs med bågfilen.
IMG_2761.JPG
Silvertackan har blivit till plåt. Sågar ut en längd som ska bli ena ringen av boetten.
IMG_2779.JPG
Svårt att fota strukturen av tavlan som är belagd med bladsilver.
DSCF4312.JPG
DSCF4314.JPG
DSCF4325.JPG

Är det Djävulssilver ?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt jobbat!

Även jag skulle vilja se hela processen. :)

Är det din första klocka? Om inte, har du tillverkat någon med mekaniskt urverk och plastglas?
 

Sparvel

Omega
Fascinerande, hoppas på mer bilder! Men den stora frågan är hur vanligt det är att man ger bort en Silvertacka i doppresent och vad är fin-silver?
Finsilver klallas "rent" silver! i dethär fallet 999/1000 är silver. Resten 1/1000 är orenheter. "Vanligt" smyckessilver är 925 och matsilver 800-något.... Det som inte är silver i dessa fallen är ofta coppar som man legerar silvret med för att det ska bli hårdare!
 

Sparvel

Omega
jag tycker att den oerhört lilla kronan ger uret ett intressant formspråk, men den praktiska aspekten... Man kommer nog bli galen på den om man inte är orimligt fingerfärdig eller har flickfingrar.

Dock borde kräver ditt projekt en köttigare presentation... Vad är din bakgrund? Är det din första boett i silver? Berätta gärna, då det vore oerhört trevligt att få höra lite
Tror det är min 10:e boett i silver... Har jobbar som silversmed i 3 år:)
 
Topp