• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från skelett till skönhet - AP content.

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Köpte i mitten av sommaren en 15305or, kodnamn skelettet.
En grym klocka, som balanserade på gränsen mellan vulgo och för mycket.
Klockan fick en diger paketöppning, och ja den skapade en del konversationer.

Länk,
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-conversation-starter-piece-deluxe.58645/

Sommaren gick och vi hängde ihop, men när hösten kom på riktigt och efter viss resa till en AP i Schweiz så kom jag hem med andra planer.
Så likt en sommarkatt så åkte skelettet ut, och väntan påbörjades. Att vänta dryga två månader är otroligt jobbigt märkte jag och det skaffades lite temporär underhållning men inget som fastnade på riktigt för att så nu första veckan i December äntligen hända på riktigt.

Länk till resan,
https://klocksnack.se/threads/reset...piguet-med-nymans-ur-1851.61411/#post-1578872


Under en tidig morgonpromenad längs Lac Leman så passade jag på att låna med en reskamrats lite mer subtila och diskreta om man kan kalla en klocka helt i rose för diskret men det är en annan diskussion. Klockan passade väldigt väl med 15305or men kändes helt annorlunda, kanske inte bara pga av länken utan mer på dess tunnare profil, att de finns en urtavla och avsaknaden av sekundvisare. Och den hade datum, vilket jag saknat.

Jag kärade ner mig totalt, och sånt måste uppmuntras. Vilket de gjordes.
Sagt och gjort så påbörjades resan mot jumbo igen, men för att denna gång göras i rose istället för stål som de blev senast.


Klockan jag har köpt är som alla redan förstått en 15202or, dvs en 39mm Royal Oak Ultra Thin huserandes ett legendariskt cal 2121.
Urverket i sig är en väl beprövad häst som sedan mitten på 70talet har huserat i en rad varumärken, arbetet med calibern slutade dock inte då och man har ägnat dryga 40 år till att göra förändringar.
Verket i sig är inget prestanda monster vad de gäller gångreserv med sina modesta 40h utan fokus har varit på att bibehålla tunnheten som är endast 8,1mm för hela klockan.
Med en finish som verkligen håller "weltklasse".

Tavlan, ja tavlan är något som förtjänar en egen tråd. Vilket kommer att komma.


Innan avplastningsproceduren.

IMG_1820.jpg

IMG_1816.jpg

IMG_1819.jpg

IMG_1849.jpg

IMG_1851.jpg

IMG_1853.jpg





Lite bilder från "lånet"
IMG_0123.JPG

IMG_0098.JPG

IMG_0075.JPG

IMG_0076.JPG
 
Senast ändrad:
Topp