• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Rolex

john b

Rolex
Blev lyckat.
Lade in den i frysen och petade till isen lite då och då så det skulle komma in luftbubblor i ispaketet.

frys1upload.jpg


Men mer intressant blev det nästan när jag knackat loss isen och tog fram klockan för tining.

frys2upload.jpg


För övrigt bör alla med Seadweller testa Rubber B på. Riktigt jäkla superbekvämt och snyggt tycker jag.
 

tictac62

Cartier
Okey, det får stå för dig, jag har lagat/fått renoverat många klockor som olja blivet dålig och verken skurit, med dyra reparationer i efterhand, blir mer delar att byta ut vid service, men jag är ju bara urmakare! Så vad vet jag!
-----------------------------------
Urmakare since 1981
 

cab

Audemars
2-Faktor
Okey, det får stå för dig, jag har lagat/fått renoverat många klockor som olja blivet dålig och verken skurit, med dyra reparationer i efterhand, blir mer delar att byta ut vid service, men jag är ju bara urmakare! Så vad vet jag!
-----------------------------------
Urmakare since 1981
Men var det en Rolex? :D
 

David

Bödeln
Okey, det får stå för dig, jag har lagat/fått renoverat många klockor som olja blivet dålig och verken skurit, med dyra reparationer i efterhand, blir mer delar att byta ut vid service, men jag är ju bara urmakare!

De har väl körts för länge utan service, servats med undermålig olja eller så har de helt enkelt varit dåliga klockor, vad vet jag. Mina urmakare har då aldrig reagerat på något slitage utöver det vanliga, och jag har aldrig betalat mer än standardpriset för service.
 

tictac62

Cartier
Har varit Rolex, Breitling, Omega, Certina mfl. Det är ju ingen skillnad på oljorna i dessa verken alla använder moebius oljor. Det blir ju prisskillnad om det bara blir normal service emot och byta ut flera hjul och fjäderhus , visarväxel mm. Men det är ju upp till var och en!
---------------------------
Urmakare since 1981
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Okey, det får stå för dig, jag har lagat/fått renoverat många klockor som olja blivet dålig och verken skurit, med dyra reparationer i efterhand, blir mer delar att byta ut vid service, men jag är ju bara urmakare! Så vad vet jag!
-----------------------------------
Urmakare since 1981

Alla urmakarna som jag pratat med på Rob bekräftade att det absolut inte ska vara nåt problem att basta med en tät (läs trycktestad) Rolex.
Jag har själv gjort det flera ggr med min GMTC utan problem.
 

David

Bödeln
Det blir ju prisskillnad om det bara blir normal service emot och byta ut flera hjul och fjäderhus , visarväxel mm.
Jag förklarade ju alldeles nyss att det inte är någon urmakare som noterat något särskilt slitage på mina klockor, och att priset därmed har varit standardpriset för en service. (Ja, förutom GMT:n då, men den hade ju gått i 30 år utan service.)
 

Minuteman

Rolex
Har varit Rolex, Breitling, Omega, Certina mfl. Det är ju ingen skillnad på oljorna i dessa verken alla använder moebius oljor. Det blir ju prisskillnad om det bara blir normal service emot och byta ut flera hjul och fjäderhus , visarväxel mm. Men det är ju upp till var och en!
---------------------------
Urmakare since 1981
Moebius oljor har ju givna tempersturområden, och t.ex de vanligt förekommande oljorna D-5 och 9010 har ju -15 till +80 respektive -29 till +70 grader som tempersturområde, så om man håller sig inom dessa så bör ju inte oljan ha några problem att fungera.
En klocka på armen i en bastu lär ju inte kunna bli varmare än 70 grader...
 
Topp