• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

demondave

Rolex
Hade jag haft sportlov hade UX'en åkt i frysen dirre! Nu lär jag nog knega, då behöver jag ju den (och inte ett isblock) på armen. Återkommer när jag har lite ledighet i sikte :)
 

Limpas

Cartier
Vad händer om man endast lägger den i frysen över natten, utan vatten. Klockan skall ju klara -45 enligt specen så då borde den fungera i frysen då det endast brukar vara mellan -18 och -25 i en normal frys.

/i


Bra idé! Blev lite besviken när jag läste att den hade stannat. Samtidigt bör det ju inte spela någon roll om den ligger i vatten eller inte, då den hur som helst bör få en genomgående jämn temperatur efter en hel natt? Luftfuktigheten inne i klockan bör inte heller skilja något beroende på hur man fryser in den. Kanske säger standarden som Sinn uppfyller endast att den ska tåla temperaturen en kortare tid och på armen, det vet man ju inte.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Bra idé! Blev lite besviken när jag läste att den hade stannat. Samtidigt bör det ju inte spela någon roll om den ligger i vatten eller inte, då den hur som helst bör få en genomgående jämn temperatur efter en hel natt? Luftfuktigheten inne i klockan bör inte heller skilja något beroende på hur man fryser in den. Kanske säger standarden som Sinn uppfyller endast att den ska tåla temperaturen en kortare tid och på armen, det vet man ju inte.
Jag väntar med spänning på svaret från Sinn, vid det här laget måste de ha sett och läst mitt mail. Undrar hur mycket kaffe som sprutade över skärmen när de läste mailen...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Det är skillnad på temperatur och temperatur. Din hud mår alldeles utmärkt i en 90 gradig bastu men rätt risigt om du hoppar ner i 90 gradigt vatten ;) Luft och vatten (is) transporterar temperatur på olika sätt till föremål.


Men det är samma temperatur, det är bara skillnad i hur lång tid det tar att nå jämvikt. Att lägga klockan i 90 gradig luft eller 90 gradigt vatten (tex ett glas vatten i bastun) gör ingen skillnad för klockans temperatur efter tillräckligt lång tid.
I det här fallet vet vi att klockan var under 0 grader, men troligtvis en bit över frysens temperatur (-20?).
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Med tanke på hur noggranna/tyska Sinns ingenjörer verkar vara håller dom säkert i detta nu på med att frysa in åtminstonde 10-talet klockor i labbet :)
Ha! Ja! Jag hade älskat om jag fick en 300 sidor lång forskningsrapport till svar som avslutades med "våra ingenjörer och forskare har helt enkelt bara kunnat konstatera att du är en idiot"
 

meo_swe

Audemars
Äsch, snart dags att skicka ner den på service ändå. Med tanke på all skit som jag har utsatt den här klockan för så vete om dem ens vill ta i den med tång. Tror inte att det är några som helst konstigheter. De kommer nog bara svara lite torrt och tyskt, "Jaha, våra tester avser luft och inte vatten. Men coola bilder... idiot"
Hur mycket borde jag sanera min säng förresten? Jag har nog fan rört dina klockor för mycket för att det ska vara hälsosamt...
 

Rivalen

Rolex
Hur stor är skillnaden i risk för kondens? Från +20, hyst in i -20 klimat, jämfört med IRL resa till kallare klimat, poler, Sibirien, sittande på armen under eller utanpå kläder, förmodligen med långsammare temperaturtillvänjning? Har du öppnat o kollat för kondens?

Nä in och ut ur frysen lockar inte, men om någon arrangerar ett event där vi kan släppa ner dem på säkert sätt (fiskebåt/bur/tyngd/vajer) till 200mtr i t ex Kosterfjorden i sommar, då är jag intresserad. Ska bara byta packningar först...
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Hur stor är skillnaden i risk för kondens? Från +20, hyst in i -20 klimat, jämfört med IRL resa till kallare klimat, poler, Sibirien, sittande på armen under eller utanpå kläder, förmodligen med långsammare temperaturtillvänjning? Har du öppnat o kollat för kondens?

Nä in och ut ur frysen lockar inte, men om någon arrangerar ett event där vi kan släppa ner dem på säkert sätt (fiskebåt/bur/tyngd/vajer) till 200mtr i t ex Kosterfjorden i sommar, då är jag intresserad. Ska bara byta packningar först...

Nää. Jag struntade i kondensrisken...
http://www.sinn.de/en/Ar-Dehumidifying_Technology.htm
 
Topp