• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

TorNet

Panerai
2-Faktor
Kondens orsakas av fukt i klockan. Ingen fukt, ingen kondens. Finns fukt, byt urmakare. (Att öppna klockan själv hemma för att kolla efter kondens är som kolla om din airbag funkar genom att köra in bilen i en klippvägg.)

All luft innehåller fukt. Förklara gärna hur en urmakare gör för att undvika luft i klockan? Och vilken skada uppstår när man öppnar en klocka själv?
 

jhm

Panerai
För att du hemma kanske inte håller rumsluften lika torr som en urmakare gör i sin verkstad?


Det är faktiskt något jag funderat på, efter att ha läst några trådar här. Spontant känns det som att man i så fall skulle behöva placera uret i en vacuumklocka, och sätta ihop den i den miljön. Men det skulle säkert påverka negativt på andra sätt inbillar jag mig.
 

Rivalen

Rolex
Jag trodde att det fanns en viss mängd fukt bundet i den +20 luft som finns i klockan och när den åker in i frysen så leder metallen kylan och på insidan metallen faller efterhand luften i klockan kyls ned den fukt som fanns i den luften ut i form av vatten på metallen. Om än i små mängder. Kanske så små att de sugs upp av luften i klockan när den värms upp igen - kanske utan att orsaka skada. Denna typ av snabba temperaturkast förelommer väl normalt inte IRL - därför var min misstanke att det kan vara skadligt. Att luften i en klocka skulle ha en luftfuktighet på 0% verkar otroligt. Men jag vet inte hur många % det måste vara för att fälla utt vatten mot en kallnande metallyta, eller hur kall den ytan måste vara. Om man skulle kunna se det? Troligen isf direkt efter att man tar ut klockan ur frysen?

Gasfyllt blir ju rimligen en annan sak.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Spontant känns det som att man i så fall skulle behöva placera uret i en vacuumklocka, och sätta ihop den i den miljön. Men det skulle säkert påverka negativt på andra sätt inbillar jag mig.

Det borde räcka med att lägga klockan tätt tillsammans med lite silica för att torka ut. Är man sedan någorlunda flink så hinner det inte komma in nämnvärt mycket fukt.
 

jhm

Panerai
Det borde räcka med att lägga klockan tätt tillsammans med lite silica för att torka ut. Är man sedan någorlunda flink så hinner det inte komma in nämnvärt mycket fukt.


Ja annars är det väl som redan nämnts en omöjlighet. Bäst vore ju i så fall att serva/öppna uret på vintern, när luften bär mindre fukt. :)
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Kom igen, tror du verkligen att den eventuella (lilla) skillnaden i luftfuktighet skulle kunna påverka risken att fukten i luften kondenseras?
Jag tror att om man gör allt som står i sin makt för att montera klockan i en miljö med så låg luftfuktighet som möjligt gör skillnad. Monteringen hos Sinn kanske sker i en vakumklocka, vad vet jag. Din lokala urmakare har säkert i litet gulligt husmorsknepp också.
Men vad vet jag om hur luft i hermetiskt tillslutna miljöer funkar... eller hur stort problem kondens kan bli.
 

David

Bödeln
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%.

150223-Humidity.jpg


Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.
 

jhm

Panerai
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%. Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.


Varierar väldigt över tid också, och som du nämner påverkar duschning och annat. Nu vet jag inte vad det är för system du har, men mitt Securitaslarm ger min liknande statistik om jag vill. Ganska intressant att kunna följa såväl temperatur som luftfuktighet. Hos oss mäter varje komponent dessutom oberoende av varandra.

temp.PNG
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Med inomhustemperatur på ca 15 grader och inga aktiviteter som ökar den relativa luftfuktigheten (matlagning, dusch, spolning med varmvatten, etc) de senaste 48 timmarna ligger den ändå på ca 27%.

Mer än jag skulle vilja ha i klockan i alla fall.

Och du tror att urmakerier har så pass mycket torrare luft att det minskar risken för kondensation vid hastiga temperaturskillnader?

Vågar påstå att riskerna är mindre med att öppna ett boettlock hemma än att frysa ned eller fota en klocka i snön...
 
Topp