• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frös ned min Sinn

jhm

Panerai
Fast mängden vatten inne i klockan är ju irrelevant. Att det finns vatten som kondenserar och fryser är problemet.

Vattnet i gasform är inga större problem, när det kondenserar bytter det aggregationstillstånd först en gång till vätska för att sedan byta aggregationstillstånd en gång till till is. Samma sak händer sedan vid upptining men åt andra hållet. Problemet är just vätskefasen som vidhäftar vid ytor och sugs in i spalter via kapilärkrafter. När vätskan väl finns i en tunn spalt och sedan övergår till is kan man om man ha otur få en fryssprängning inne i klockan (risken är minimal men finns). Det större problemet är att när vattnet väl sugits upp i en spalt så kommer det vara i vätskeform en längre tid när klocka tinar dels för att vattnet är skyddat och dels för att konvektionen inne i klockan troligen är obefintlig. Ju längre tid vattnet håller vätskeform desto fler möjligheter för rostbildning då vattnet kommer ta upp syre från luften i klockan.

Med det sagt så har jag utsatt min mako för negativa temperaturer utan att se kondens på glaset, men vid tillfälle åker den in i frysen och jag förväntar mig nästan kondens eftersom klockan troligen är monterad i södra kina eller thailand :)

EDIT:// språk

EDIT2://jag kommer dock skita i isblocket och bara lägga klockan i frysen :p


Rätta mig om jag har fel, men vad jag kunnat läsa mig till. så ligger all produktion av Orients klockor i antingen Japan eller Korea. Med ledning av det, bedömer jag risken för ovanstående som mycket liten. Frys på bara! ;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Så vad du säger Spindel, är att det är bättre att värma upp klockan efter nedkylning en så att de mikroskopiska vattendropparna förgasas igen? Förstod jag dig rätt?

Då är väl det bästa att snabbtina den och sedan värma upp den. Vi vet alla när vatten förångas. Nästa test? :)
 

john b

Rolex
Fast mängden vatten inne i klockan är ju irrelevant. Att det finns vatten som kondenserar och fryser är problemet.

Vattnet i gasform är inga större problem, när det kondenserar bytter det aggregationstillstånd först en gång till vätska för att sedan byta aggregationstillstånd en gång till till is. Samma sak händer sedan vid upptining men åt andra hållet. Problemet är just vätskefasen som vidhäftar vid ytor och sugs in i spalter via kapilärkrafter. När vätskan väl finns i en tunn spalt och sedan övergår till is kan man om man ha otur få en fryssprängning inne i klockan (risken är minimal men finns). Det större problemet är att när vattnet väl sugits upp i en spalt så kommer det vara i vätskeform en längre tid när klocka tinar dels för att vattnet är skyddat och dels för att konvektionen inne i klockan troligen är obefintlig. Ju längre tid vattnet håller vätskeform desto fler möjligheter för rostbildning då vattnet kommer ta upp syre från luften i klockan.

Med det sagt så har jag utsatt min mako för negativa temperaturer utan att se kondens på glaset, men vid tillfälle åker den in i frysen och jag förväntar mig nästan kondens eftersom klockan troligen är monterad i södra kina eller thailand :)

EDIT:// språk

EDIT2://jag kommer dock skita i isblocket och bara lägga klockan i frysen :p

Intressant resonemang. Men jag tror att det inte medför så stora problem. Vattnet kommer övergå från gas till väska på den del av klockan som snabbast kyls ned. Och det torde ju vara baklocket som drabbas av eventuella (mikroskopiska) kondensdropar.
 

john b

Rolex
Till er dårar som är oroliga för fuktskador när ni öppnar ett baklock på en klocka; hur gör ni när ni ställer tiden? Vill gärna veta hur ni gör det utan att dra ut kronan.

Rolex är täta med utskruvad krona.

Service vart femte år med strikta instruktioner om att använda munskydd och silicapåsfyllda kasslernät hängandes som flugfångare spritt i verkstaden.

Andra klockor vettefan, så pajar de ju också.
 

Rivalen

Rolex
Hepp...då kör vi! Bara skaffa ett till jobb vid fail :)

image.jpg

Jag tryxkte gilla, men det är tokigt nog att slänga in en AP i frysen. Hoppas det går bra.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det pratas mkt luft. Men jag är lite nyfiken på hur metaller reagerar på temperaturskillnader.


De kommer i detta fall dra ihop sig. Och eftersom det är olika material i verket självt så kommer beroende på hur materialen parats antingen spalter att minska eller öka. Förhoppningsvis har allt parats så att det inte blir för trångt någonstans när det är kallt eller skramlar runt när det är varmt.
Detta lär tillverkarna ha exakt koll på.
 

Ryttaren

Rolex
:p det är ingen rolex vi snackar om. Royal Oak är ju knappt vattentätt, 50m så jaaa, erkänner att jag bangade.

Tror is garanterat skulle krypa igenom packningen då den har en enda stor gummipackning som även ligger mellan boett och glasring.

Den här tråden har ju många ur man vill spåra efteråt på köp o sälj. ;)

Skulle också vara lite skeptisk till köp av en fryst AP
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Till er dårar som är oroliga för fuktskador när ni öppnar ett baklock på en klocka; hur gör ni när ni ställer tiden? Vill gärna veta hur ni gör det utan att dra ut kronan.

Sant tänkte inte på det :D

Sedan nämde någon att rolex är tät även med kronan utdragen och det stämmer när det gäller vatten i flytande tillstånd, jag skulle inte lita på gastätheten riktigt lika mycket med kronan utdragen. ;)

Det pratas mkt luft. Men jag är lite nyfiken på hur metaller reagerar på temperaturskillnader.

Som någon sa metaller drar ihop sig när de blir kalla och expanderar när de är varma (gäller de flesta och vanligast förekommande materialen i fast form och inte bara metall). Omfattning av expansion och kontraktion beror på material och kan variera mycket mellan olika material och legeringar. Vissa bimetaller ändrar även form beroende på temperatur (det är så termostaten i t ex en brödrost fungerar). intresanta bieffekter man ibland märker på olika apparater är att skruvar börjar skruva ut sig själva på grund av termisk kontraktion och expansion :)

Andra egenskaper kyla har är att de flesta material tenderar att bli styvare när det är kallt och mer duktila (böjliga) när det är varmt. Detta innebär att kalla material har en större tendens att gå av/krossas. Detta påverkar givetvis även tidhållning på klockan då balansfjäderns och huvudfjäderns egenskaper förändras med olika temperaturer. :)
 

Limpas

Cartier
Inte än :( hoppar högt varje gång det plingar till i in korgen...


De gånger jag har mailat Sinn med dumma frågor om typsnittet på deras datumhjul har jag fått vänta ungefär ett dygn på svar. Men jag antar att de måste konsultera några ingenjörer innan de svarar på ditt mail. Tar ju förstås lite tid att få till ett svar som förklarar varför inte din klocka uppfyller specen ;)
 
Topp