• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frackur

P-A

Sir Spamalot
Min far söker ett frackur som han ska använda när han ska på sina möten (Odd Fellow i centrala Stockholm)
Han frågade mig om hjälp men jag vet inte riktigt vad ett frackur är.
Är det någon speciellt storlek osv?
 
C

China

Guest
Det finns lite delade meningar om vad ett frackur är, och hur det skall bäras. En variant är ett tunnare savonettur som bärs i en guldkedja kring halsen, eller i en kort kedja som inte går längre ned än ca fem cm under västfickan. Andra menar att det fungerar med vilket fickur som helst bara det är guld eller i värsta fall gulddoublé, vilket även gäller kedjan. Sedan kan en del ordenssällskap ha egna regler beroende på medlemsgrad eller traditioner i största allmänhet, vad som gäller inom Odd Fellow har jag ingen aning om.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fickur...!:)
Enligt klassisk stilguru går det (i undantagsfall;)) med armbandsur också, men då skall det vara litet och helst bäras med sidenband (!) som rem, vilket kräver att man är rätt så säker i sin manlighet!:D
Det finns lite tips om du Googlar...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Saxat ur viktigt vetande.

"Fickur: En snygg tillsats. Vill man fuska kan man dra en kedja till västfickan men det kan bli pinsamt om någon frågar efter tiden. Det är för övrigt allmänt accepterat att bära armbandsur (om man har något snyggt) men personligen tycker jag att det är väldigt obekvämt ihop med de stärkta manschetterna. Enligt äldre etikettböcker fästs klockkedjan i hängslena medan uret läggs i byxfickan."
 

DrDre

Patek
Lite OT men ofta kan man köpa små "hängsmycken" med någon symbol för ordenssällskapet. Rätt trevligt. Jag förmodar att Odd Fellow kan ha ngt liknande. Ebay tex borde väl kunna erbjuda en del.

Jag ärvde ett fickur från min farfars far som var medlem i Frimurarna. Han hade en liten frimurarsymbol i kedjan. Fickuret fick han av bröderna i present och på den tiden tror jag att man alltid bar frack på deras möten, så jag skulle tro att den storleken funkar bra till frack även idag.



Jag har sett att Tissot gör nya fickur och som inte är så dyra. Annars är ju beg ofta väldigt billiga.
 
  • Like
Reactions: P-A

UNO

Panerai
Helst fickur med tanke på att han son hänger på KS och det kräver en del.
Få om ingen orden har så detaljreglerat, värre är om någon har lackskor till fracken, aj aj aj.
På Nobellmiddag och disputationsmiddag kan han ha armbandsur med är det bal på slottet k r ä v s nog ett fickur.
 
  • Like
Reactions: P-A

Sond

Patek
Måste nog inflika att även middagar med kungligheter(Svenska och internationella) är flexibla idag. Sett en del konstigheter hos sådan som frekventerar sådana middagar/möten mer än vad jag gör. Men mitt råd är att ha koll på läget så att man vet när man bryter mot regler.

Frackur kan/är fickur men ska vara i vänstra byxfickan där kedjan fästes i hängslet. Man kan alltså med fördel bära ett armbandsur lika gärna som att ha ett fickur i västen på fracken. Båda sätten är ett "brott" mot etiketten.

Ps. Lackskor är korrekt till frack om man har vit väst. Vilket man väl i princip alltid har idag..? Svart väst var/är väl till begravning och det undrar jag om det överhuvudtaget förekommer idag..?
 

UNO

Panerai
Visst lackskor till hovet men inte på ordnar som Frimurare, Timmerman mfl.
Orsaken är att det bara är män på sammankomsterna och dansen(som kräver lackskor) följaktligen inte förekommer.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Ps. Lackskor är korrekt till frack om man har vit väst. Vilket man väl i princip alltid har idag..? Svart väst var/är väl till begravning och det undrar jag om det överhuvudtaget förekommer idag..?

Svart väst kan man ha om det inte är några kvinnor med eller vid akademiska sammankomster, om jag inte missminner mig så bär man inte lackskor då.
 

DrDre

Patek
Måste nog inflika att även middagar med kungligheter(Svenska och internationella) är flexibla idag. Sett en del konstigheter hos sådan som frekventerar sådana middagar/möten mer än vad jag gör. Men mitt råd är att ha koll på läget så att man vet när man bryter mot regler.

Frackur kan/är fickur men ska vara i vänstra byxfickan där kedjan fästes i hängslet. Man kan alltså med fördel bära ett armbandsur lika gärna som att ha ett fickur i västen på fracken. Båda sätten är ett "brott" mot etiketten.

Ps. Lackskor är korrekt till frack om man har vit väst. Vilket man väl i princip alltid har idag..? Svart väst var/är väl till begravning och det undrar jag om det överhuvudtaget förekommer idag..?

Svart väst har man till fracken hos Frimurarna (och kanske Odd Fellow, men det är jag inte säker på). Vit har man väl bla när man gifter sig och om man nu vill bära frack på disputatinsmiddagar.

Om man bär frack lite mer frekvent kan det ju också vara ide att investera i en fin sedelklämma, det är ju rätt elegant och är snyggare än en tjock plånbok som man inte har någonstans att stoppa i fracken. Vissa gillar ju också en tunnare och mindre plunta.
 

Sond

Patek
Svart väst vid akademiska sammanhang visste jag när jag får tänka till. Men olika ordenssällskap har jag aldrig reflekterat över. Kan tycka det känns lite konstigt, men det är ju inget konstigt att det känns lite konstigt - det gäller ju ordenssällskap..:)

Och till svart väst är det icke lackskor.
 
Topp