• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fraktföretag för försäkrad utrikes frakt

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
USA. Dom är väl ganska kinkiga?
Det är ju mottagaren som är skyldig att betala mottagande lands relaterade avgifter, hade jag skickat så hade jag skickat med lågt värde och tagit risken för förlorat paket då jag gissar att den risken ökar så fort det är ett högt röde på paketet. Tror inte jag har sålt någon klocka till USA men till UK. UK betalar såklart inte moms i och med EU men jag skrev ändå ett lågt värde på paketet samtliga gånger för att minska risken att någon nyfiken skulle öppna paketet.

Edit: Mottanande Tullverk kan ju be om kvitto om de inte tror på värdet som står på paketet.
 

Cryssarn

Rolex
Det är ju mottagaren som är skyldig att betala mottagande lands relaterade avgifter, hade jag skickat så hade jag skickat med lågt värde och tagit risken för förlorat paket då jag gissar att den risken ökar så fort det är ett högt röde på paketet. Tror inte jag har sålt någon klocka till USA men till UK. UK betalar såklart inte moms i och med EU men jag skrev ändå ett lågt värde på paketet samtliga gånger för att minska risken att någon nyfiken skulle öppna paketet.

Edit: Mottanande Tullverk kan ju be om kvitto om de inte tror på värdet som står på paketet.
ursäkta att jag varit otydlig. Det är jag som bor i USA och vill köpa från en person här på forumet som bor i Thailand
 

plexan

Cartier
Kolla med fraktjakt.se om dom kan ta fram någon lösning.
Skickade en förstärkare med fedex värd 15 000 till england via dom försäkrad. Dock som tidigare nämts tror jag ofta klockor är undantagna i villkoren många gånger. :(
 

Stampen

Breitling
Dyra klockor är ett helvete att skicka, både utomlands och inom landet.
Lät en gång tjejens farmor agera mula när jag skulle ha en Rolex Hulk från Göteborg ner till Helsingborg ;). Vill minnas att billigaste alternativet med fraktbolag låg på runt 3500:- då. Posten är ett skämt har flera gånger blivit uppmanad av dom att skicka med deras olika pakettjänster. Ofta har personen på kundtjänst ingen aning om att klockor inte täcks av försäkringen, inte ens när man förklarar det för dem har de trott på mig. Jag är inte efterbliven så jag brukar ringa med samma frågor. Men detta har vart över flera års tid och jag är lite naiv och hoppas ibland att de skall ha tagit fram någon tjänst för detta.
 

Kugghjul

Panerai
Så vad skall man använda när man skickar utrikes från Sverige? EMS med lågt (=lägre stöldrisk) värde deklarerat?

Vad skall man använda inom Sverige? Postnords tjänst Värde upp till 50 000 kr?

jag har hittat i tråden nämnda
fraktjakt.se
men de saknar möjlighet att ange försäkrat belopp och "värdeförmål"
 
Senast ändrad:

Kugghjul

Panerai
Så vad skall man använda när man skickar utrikes från Sverige? EMS med lågt (=lägre stöldrisk) värde deklarerat?

Vad skall man använda inom Sverige? Postnords tjänst Värde upp till 50 000 kr?

jag har hittat i tråden nämnda
fraktjakt.se
men de saknar möjlighet att ange försäkrat belopp och "värdeförmål"
Inga förslag på fraktfirma eller tjänst när man skickar utomlands? Är Sverige ett shipping-uland? Stjäls det så mycket hos fraktfirmorna?
 
D

Deleted member 1154

Guest
vilket fraktbolag är bäst förutom EMS?
vad är bäst inom Europa/EU?
 

Rivalen

Rolex
Försäkrar EMS klockor?

Kopierar in från min hemsida under Köpguide begagnade klockor.
"SKICKA UTOMLANDS Du kanske vill skicka tillbaks enligt returrätt eller garanti. Är DHL en transportör att hålla i handen? Läs DHLs skrivning i länken nedan. Skulle dock dubbelkolla med DHL Sverige att detta gäller. Det ligger ju mycket gammalt och ogiltigt på nätet.

Pris 12EURO per 1000EURO värde – påstods på Dornblüths Facebook-grupp. Kolla upp.

Vi har ju diskuterat detta många gånger, men jag har aldrig sett att man försäkrar klockor tydligare i skrift, därför länkar jag.
hten rekommendratps://www.dhl.de/content/dam/dhlde/downloads/paket/agb-regelung/dhl-infoblatt-wertgegenstaende-102016-englisch.pdf

Utdrag ur länken, men rekommenderar att ni läser hela:
“In case of DHL Paket International, only, the following items are also permissible up to a value of €25.000:
 Jewelry (e.g. made from pearls, corals or amber), watches” "
 

Kugghjul

Panerai
Tack för länken!

Men notera att DHL har med klockor också under "Class II", där står det värde max 500 EUR!

Så de säger emot sig själva i dokumentet, eller hur?

Försäkrar EMS klockor?

Kopierar in från min hemsida under Köpguide begagnade klockor.
"SKICKA UTOMLANDS Du kanske vill skicka tillbaks enligt returrätt eller garanti. Är DHL en transportör att hålla i handen? Läs DHLs skrivning i länken nedan. Skulle dock dubbelkolla med DHL Sverige att detta gäller. Det ligger ju mycket gammalt och ogiltigt på nätet.

Pris 12EURO per 1000EURO värde – påstods på Dornblüths Facebook-grupp. Kolla upp.

Vi har ju diskuterat detta många gånger, men jag har aldrig sett att man försäkrar klockor tydligare i skrift, därför länkar jag.
hten rekommendratps://www.dhl.de/content/dam/dhlde/downloads/paket/agb-regelung/dhl-infoblatt-wertgegenstaende-102016-englisch.pdf

Utdrag ur länken, men rekommenderar att ni läser hela:
“In case of DHL Paket International, only, the following items are also permissible up to a value of €25.000:
 Jewelry (e.g. made from pearls, corals or amber), watches” "
 

Rivalen

Rolex
Måste dubbelkollas med svar i skrift. Det är en djungel även i nästa led. Vad kommer de att begära för att du skall kunna styrka värde? Hur mycket kommer de att trixa och krångla för att slippa betala ut vid t ex en förlust? Skicka klockor tryggt och bra försäkrat, som privatperson, inte enkelt.
 

Kugghjul

Panerai
Måste dubbelkollas med svar i skrift. Det är en djungel även i nästa led. Vad kommer de att begära för att du skall kunna styrka värde? Hur mycket kommer de att trixa och krångla för att slippa betala ut vid t ex en förlust? Skicka klockor tryggt och bra försäkrat, som privatperson, inte enkelt.
Detta är ju helt sjukt. Jag börjar nästan fundera på om det smartaste är att ta bilen till Norge, Danmark, Finland eller Estland. Någon som har koll på om läget där, tex med deras postverk, är lika illa?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skicka med tex Fedex eller DHL och försäkra med en tredjepart som tex Parcelpro. Då deklarerar man ett lågt värde för att inte dra till sig oönskad uppmärksamhet och försäkrar till fullt värde med tredjeparten. Det går att köra med Parcelpro som privatperson om man bara tar sig mod och ringer dem.

Lycka till!
 

Rivalen

Rolex
Skulle vara intressant att höra något fall med förlorad/skadad klocka som var försäkrad och hur skaderegleringen förlöpte med t ex PostNord Värde, FedEx, DHL eller ParcelPro etc. Transporteras dessa försäkrade paket på ett säkrare sätt så att förlust är ovanligt? Jag tror mig veta att PostNord har särskilda rutiner och t ex låsta burar på/i lastbilarna för dessa paket? Någon som vet?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Skulle vara intressant att höra något fall med förlorad/skadad klocka som var försäkrad och hur skaderegleringen förlöpte med t ex PostNord Värde, FedEx, DHL eller ParcelPro etc. Transporteras dessa försäkrade paket på ett säkrare sätt så att förlust är ovanligt? Jag tror mig veta att PostNord har särskilda rutiner och t ex låsta burar på/i lastbilarna för dessa paket? Någon som vet?
Posten värde hanteras iaf i låsta burar. Men har man otur så snor de ju hela bilen och gör sen vad de vill med innehållet. Klart man som tjuv skulle rikta in sig på den låsta buren om möjlighet ges. På sätt och vis är nog ett lågt deklarerat värde säkrast.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
ParcelPro har särskilda krav på hur paketet ska se ut. Allt från tejpsort till värde och innehållsspec. För mig har FedEx alltid varit säkrast. Tredjepartsförsäkring är dock ett krav.
 

Rivalen

Rolex
En snodd eller rånad bil är illa nog. Men försvinner försäkrade paket ofta inom transportörens egen organisation/kontroll, så är det riktigt illa. För PostNords Värde är det ju inte självklart att en överenskommen köpeskilling med bevisad banköverföring verkligen är varans värde, utan man pratar ju om värderingsintyg. Om man har väldigt få försvunna värdepaket, så är det anmärkningsvärt att ett överenskommet och avtalat och bekräftat/bevisat pris eventuellt inte duger som värdering. Ingen som har råkat ut för skada/förlust som kan beskriva hur det reglerades?
Någon skrev någonstans att amerikanska transportbolag av princip avvisar alla krav i första skedet. Någon med erfarenhet?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla!
En snubbe i Hong Kong vill köpa min Tudor. Finns det ngn vänlig själ med konto hos fagbolag som kan tänka sig skick klockan mot extra ersättning?
 

Kugghjul

Panerai
Så det vettigaste förslaget hittills är @yonsson som säger man skall köra EMS och underdeklarera värdet, varför inte därtill glida på innehållsdeklarationen? Klocka är ju inte optimal deklaration, hellre något mer B2B som "mekaniska komponenter" Känns dock inte jättekul att signera ett dokument med fel värde? Eller så kan man göra som en amerikan gjorde som skickade till mig, han skickade sin hushållerska som fick signera fraktsedeln med för lågt värde!

Men skall man dessutom skriva HS tariffnummer ursprungsland iso kod och sitt personnummer?
https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/faktablad/cn22_vit.pdf

tariffnummer klockor här observera om det är ädelmetall eller inte
https://www.tariffnumber.com/2018/91

Undra om tjuvarna på fraktfirmorna har memorerat tariffnummer? Kanske de mest slipade, för då kan de till och med se om det handlar om ospårbar nedsmältbar ädelmetall i klockan.

urprungsland iso codes
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_3166-1

det står inte vilken iso kods variant de vill ha, men här står att man kan välja lite om man skickar med royal mail
https://help.linnworks.com/support/...ipping-tariff-code-and-country-of-manufacture

Tullverket skriver att man i princip alltid behöver ett EORI nummer
http://www.tullverket.se/sv/foretag/tillstandochregistreringar/eori.4.6ac2c843157b7beb007364.html
men när man sedan skall ansöka om ett står det:
"som privatperson är det sällan du behöver eori nummer"
https://eoriwebb.tullverket.se/eoriexternalweb/eoriapplication/eoriApplication.jsf

Behöver man visa leg när man skall lämna in sitt EMS paket?

Dock kan man även skriva sitt personnummer på faktura som är I paketet :)
https://www.postnord.se/globalassets/sverige/pdf/faktablad/cn22_vit.pdf
 

Kugghjul

Panerai
Finns det någon som fått ut pengar från försäkrad frakt på ett smidigt sätt? Antingen från Posten EMS, FedEx, DHL eller tredjepartsförsäkringen ParcelPro?

Betalar Parcelpro villigt ut pengarna utan dröjsmål i "klockrena" fall? Har någon någonsin fått ut pengar från Parcelpro försäkringen?

Jag ser nämligen ingen idé att köpa en "feel good" försäkring och sedan inte få ut några pengar. Speciellt inte om tex Parcelpro kräver korrekt värde deklarerad PÅ paketet. Jag kan verkligen inte förstå varför värdet skall skrivas ut PÅ paketet, inget kan väl vara mer lockande för en lågbetald fraktsbolagsanställd än ett litet paket med många nollor i värdedeklarationen? Ett enkelt steg är ju att bara lagra värdet i fraktsbolagets IT-system, helst bakom någon sorts kontroll av vem som kan se informationen.

Men fattar inte fraktbolagen hur dumt det är att ha värdet utskrivet PÅ paketen? Eller bryr de sig inte? De betalar "aldrig" ut någon ersättning till fraktköparna, och därmed får deras kunder stå för "tjänsteförmåner" som kanske håller kvar vissa anställda på företaget? Detta är ju lika dumt som att alla har en T-shirt med tryck där det står hur mycket kontanter man har på sig, och hur mycket mina smycken och klocka jag har på mig är värda.


Skulle vara intressant att höra något fall med förlorad/skadad klocka som var försäkrad och hur skaderegleringen förlöpte med t ex PostNord Värde, FedEx, DHL eller ParcelPro etc. Transporteras dessa försäkrade paket på ett säkrare sätt så att förlust är ovanligt? Jag tror mig veta att PostNord har särskilda rutiner och t ex låsta burar på/i lastbilarna för dessa paket? Någon som vet?

ParcelPro har särskilda krav på hur paketet ska se ut. Allt från tejpsort till värde och innehållsspec. För mig har FedEx alltid varit säkrast. Tredjepartsförsäkring är dock ett krav.

Vad har du för tredjepartsförsäkring?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Finns det någon som fått ut pengar från försäkrad frakt på ett smidigt sätt? Antingen från Posten EMS, FedEx, DHL eller tredjepartsförsäkringen ParcelPro?

Betalar Parcelpro villigt ut pengarna utan dröjsmål i "klockrena" fall? Har någon någonsin fått ut pengar från Parcelpro försäkringen?

Jag ser nämligen ingen idé att köpa en "feel good" försäkring och sedan inte få ut några pengar. Speciellt inte om tex Parcelpro kräver korrekt värde deklarerad PÅ paketet. Jag kan verkligen inte förstå varför värdet skall skrivas ut PÅ paketet, inget kan väl vara mer lockande för en lågbetald fraktsbolagsanställd än ett litet paket med många nollor i värdedeklarationen? Ett enkelt steg är ju att bara lagra värdet i fraktsbolagets IT-system, helst bakom någon sorts kontroll av vem som kan se informationen.

Men fattar inte fraktbolagen hur dumt det är att ha värdet utskrivet PÅ paketen? Eller bryr de sig inte? De betalar "aldrig" ut någon ersättning till fraktköparna, och därmed får deras kunder stå för "tjänsteförmåner" som kanske håller kvar vissa anställda på företaget? Detta är ju lika dumt som att alla har en T-shirt med tryck där det står hur mycket kontanter man har på sig, och hur mycket mina smycken och klocka jag har på mig är värda.

Vem har sagt att Parcel pro vill ha hela värdet på paketet...? Snarare tvärt om med tanke på stöldrisk (att FedEx skulle ta klockan tex), iaf i de två fall jag skickat.

För den som bryr sig kan jag tillägga att FedEx + ParcelPro blev valet nu när Tudorn gick till Hong Kong. Köparen kunde kontakta PP trots att han ej hade konto. Som @Per sade ovan går det alltså att lösa även om man är privatperson men det är lite meck. Mitt tips är att alltid låta köparen fixa det där ;)
 

Kugghjul

Panerai
Vem har sagt att Parcel pro vill ha hela värdet på paketet...? Snarare tvärt om med tanke på stöldrisk (att FedEx skulle ta klockan tex), iaf i de två fall jag skickat.

För den som bryr sig kan jag tillägga att FedEx + ParcelPro blev valet nu när Tudorn gick till Hong Kong. Köparen kunde kontakta PP trots att han ej hade konto. Som @Per sade ovan går det alltså att lösa även om man är privatperson men det är lite meck. Mitt tips är att alltid låta köparen fixa det där ;)
Så man skall alltså låta köparen beställa all frakt? Samt instruera köparen att beställa frakt med underförsäkrat värde på FedEx, samt lösa extra försäkring via Parcelpro?

Jag återkommer dock med min fråga, har någon någonsin lyckats få ut pengar från sin försäkring hos Parcelpro? Personligen tycker jag det låter som att bjuda Parcelpro på en gratislunch att underdeklarera paketet hos FedEx, handläggaren hos Parcelpro får vara ordentligt grön om han inte använder denna underdeklaration som skäl att vägra ersätta förlorat paket? Eller är jag fel ute?
 

koze

Panerai
2-Faktor
Sitter med detta nu. Sammanfattningsvis så kan man konstatera att Postnord inte ens hade ett tjänst att erbjuda mig för värdefrakt utomlands, och av DHL, UPS och FedEx så var UPS klart billigast med ett försäkringsvärde på 47 tkr. Men användarupplevelsen när man bokar en försändelse är en riktig shit show. Riktiga sopor som förväntat. Lärdomen är att inte sälja saker utomlands :(
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sitter med detta nu. Sammanfattningsvis så kan man konstatera att Postnord inte ens hade ett tjänst att erbjuda mig för värdefrakt utomlands, och av DHL, UPS och FedEx så var UPS klart billigast med ett försäkringsvärde på 47 tkr. Men användarupplevelsen när man bokar en försändelse är en riktig shit show. Riktiga sopor som förväntat. Lärdomen är att inte sälja saker utomlands :(
Parcelpro och Fedex eller DHL är smidigt och enkelt och helt klart besväret om man ska skicka dyra saker utomlands. Fraktbolagen tror jag är farligt om man litar på deras egna försäkring. Nästan alla har undantag för klockor och annat stöldbegärligt. Därför nästan alla använder just Parcelpro.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag återkommer dock med min fråga, har någon någonsin lyckats få ut pengar från sin försäkring hos Parcelpro? Personligen tycker jag det låter som att bjuda Parcelpro på en gratislunch att underdeklarera paketet hos FedEx, handläggaren hos Parcelpro får vara ordentligt grön om han inte använder denna underdeklaration som skäl att vägra ersätta förlorat paket? Eller är jag fel ute?
Nästan alla använder som sagt Parcelpro och om ersättning inte betalades ut så skulle deras business dö snabbt.

Ur deras instruktioner:

For the commodity description on the air waybill, write ‘adornment’ or ‘personal adornment.’ Use terms that suggest the contents of the package without writing gold or jewelry. If you are sending gemstones, write the word ‘natural minerals’ for the description. Underneath the description, write the phrase ‘see invoice’ and put the corresponding harmonized code. For example, use 7103.99.1000 for gemstones and 7113.19.0000 for jewelry (see harmonized codes list). For all other contents, call customer service at 888-683-2300. The total declared value for carriage should always be ‘0.’ Should you encounter any problem with any the above instructions, please call customer service.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Parcelpro och Fedex eller DHL är smidigt och enkelt och helt klart besväret om man ska skicka dyra saker utomlands. Fraktbolagen tror jag är farligt om man litar på deras egna försäkring. Nästan alla har undantag för klockor och annat stöldbegärligt. Därför nästan alla använder just Parcelpro.
Jag antar att Parcelpro tar ytterligare en avgift? Fan vad det drar iväg med sånt här :)
 
Topp