• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Framtidsutsikten för urmakaren...

Diogenes

Cartier
...Ja, hur ser den ut?

Eftersom mitt klockberoende grundar sig på en fascination för det mekaniska urverkets historiska betydelse för människan och hennes skapande av det samhälle vi nu är en del av är det (för min del) ytterst viktigt att dessa ur, och kunskapen om dem, bevaras. Klockan som fenomen tillhör en av de absolut viktigaste och mest fantastiska uppfinningar som människan åstadkommit (både på gott och ont), de säger något om en svunnen tid.

Min fråga blir då; hur ser det ut för framtiden när det gäller till exempel urmakarna? Jag vet att det finns urmakarskolor men hur ser deras framtid ut? Och hur har branschen nischat sig? I en allt tydligare expertisorienterad samtid är det väl mycket som tyder på att enbart de dyraste av klockor och de som är närmst samtiden ges utrymme för lärande och inte 20/30/40-tals dinkorna, eller har jag fel? Vad tror ni?
 
Topp