• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frankenomega går dyrt på Tradera

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ville bara visa hur illa det kan gå om man inte gör sin hemläxa. 6220 kr. Ser ni vad som är fel?

203121746_bef4fdbd-9786-4078-b953-e38857303729.jpg


http://www.tradera.com/item/190118/226955848/fin-omega-hammar-automat-fran-1943
 

Kson

Patek
2-Faktor
På tavlan står det att den är automatisk men verket ser ut att vara manuellt..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Kronan ser väl rätt ut?

Hammarautomat, dvs rotorn går inte 360 grader utan 160? Den slår fram och tillbaka. En tidig konstruktion som senare ersattes av en fullrotor.
Det är ingen SC som boettlocket anger

Jag var förvånad över boettformen iom att den är märkt HF i boettlocket. Kanske en dum fråga, men vad står SC för? Har aldrig funderat över det tidigare.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Kronan ser väl rätt ut?


Hammarautomat, dvs rotorn går inte 360 grader utan 160? Den slår fram och tillbaka. En tidig konstruktion som senare ersattes av en fullrotor.


Jag var förvånad över boettformen iom att den är märkt HF i boettlocket. Kanske en dum fråga, men vad står SC för? Har aldrig funderat över det tidigare.


Inte alls ... SC= Centrumsekund :)
 
Vet inte om han fört sig med osanningar? Franjen är knappast olagligt.

Förlåt, blev lite konstigt formulerat. Menade till säljaren. Kontakta och berätta om att du såg att det verkar vara ett ihopplock. Brukar innebära retur (om du skulle vilja det ens) eller en kompensation (kanske priset av en orginal del?)

Dessutom har han kanske en orginaldel sj, han verkar ha många vintage Omegas till salu. Misstänker att han reparerar de sj?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förlåt, blev lite konstigt formulerat. Menade till säljaren. Kontakta och berätta om att du såg att det verkar vara ett ihopplock. Brukar innebära retur (om du skulle vilja det ens) eller en kompensation (kanske priset av en orginal del?)

Dessutom har han kanske en orginaldel sj, han verkar ha många vintage Omegas till salu. Misstänker att han reparerar de sj?


Jag tror inte Aurum var spekulant, utan mer lyfte ett varnande finger ifall det var någon här som hade ropat in den.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har aldrig sett en liknande tavla, speciellt inte i denna boett. Har aldrig sett en urtavla med målad Ω i denna boett .. På de jag sett har det alltid varit den guldförgyllda upphöjda Ω. Har aldrig sett dessa visare i denna boett heller.. Men jag är ingen Omega kännare heller så :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har aldrig sett en liknande tavla, speciellt inte i denna boett. Har aldrig sett en urtavla med målad Ω i denna boett .. På de jag sett har det alltid varit den guldförgyllda upphöjda Ω. Har aldrig sett dessa visare i denna boett heller.. Men jag är ingen Omega kännare heller så :)

Då är vi två, eller tre. LongCon var också på det direkt. Blev först sugen på klockan och lite upphetsad då det var en så jäkla tidig Seamaster (jumboboetten 2657), men såklart är det fel boett till verket och tavlan.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tittat på lite Jumbos och det verkar som alla HF-boetterna är märkta med SC och vad jag vet har de aldrig funnits med just centrumsekund?

Ja då vet jag inte, men har dessa boetter dubbla referensnummer? Jag har för mig att vissa boetter tillverkades för både och. Men det verkar ju inte stämma om "jumbos" endast finns med subsekund.
Kanhända att uppgiften om att SC står för seconde centrale är felaktig och valsar runt på diverse forum?
Man borde ställa frågan till Omega direkt. Vi får forska vidare. Berätta gärna om du finner tillförlitligt svar.
 
Topp