• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan™ V.42

Hur många bilder knäpper du innan du slänger upp bilden på KS?

  • 1-2

    Röster: 50 38.8%
  • 2-5

    Röster: 56 43.4%
  • 5-7

    Röster: 8 6.2%
  • 7-10

    Röster: 7 5.4%
  • 10+

    Röster: 2 1.6%
  • 15-20

    Röster: 2 1.6%
  • 20+

    Röster: 4 3.1%

  • Totala väljare
    129

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tänkte återuppliva ett kommande inslag vi hade tidigare. Fredagsfrågan.

Vi vet hur jobbigt det kan vara att få till en riktigt bra bild likt @Rozzy, @masterkiller, @Omen, @MKRGG, @Chrisse med flera. Det kan ta ett flertal försök, testa att ta ett #mk-shot så förstår ni. Det krävs talang. Speciellt om det är en Rolex utan AR, eller hur @yonsson?

Dagens fråga blir alltså följande;

Hur många wristshots knäpper du innan du blir nöjd?

Jag var tvungen att ta 3 bilder för att få till en OK bild att slänga upp i fredagstråden.
 

luddviig

Panerai
3-10 ungefär, ibland får man den perfekta bilden på första tagningen, ibland kan det ta flera bilder innan man får någon som är bra. Men egentligen tycker jag aldrig att en bild kan se lika bra ut som klockan gör i verkligheten ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra fråga! Det mest beror på hur bra ljuset faller. Oftast ser man ju på skärmen om reflektionerna faller knas innan man tar kortet. Skulle gissa på 3-7st ungefär, men oftast max 3 kort. Denna satte jag hyfsat på kort nr 5. :)

image.jpg

Och aldrig bindestreck i en #, så #mkshot :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det beror väl lite på ljusförhållandena och miljön. Nu när det blir mörkare ute är det ju svårt att få en bra bild tidigt på morgonen så då kan det bli några stycken, typ 2-5. Under den ljusare delen av året tycker jag ofta att det räcker med kanske 1-2 för att få en som håller tillräcklig kvalitet.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Blir oftast bara bli några stycken snabba. Brukar varken ha tålamod eller tid att bli alltför ambitiös i fotandet tyvärr. Klart man får anstränga sig extra i öppningstrådar och dylikt dock..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Första försöket...jämfört med den i dagen fredagstråden som jag tog typ 10st men ändå blev skit såg jag på datorn...

Ja, fast där anser jag inte att du lyckats fullt ut, inte enligt min foto-filosofi I alla fall. Likt porträttfotografering där ögonen är det viktigaste att få fokus på anser jag att klockornas motsvarande fokus-"ögon" är loggan/texten. Dvs jag vill ha absolut fokus mellan visarna och 12-index.
Dagens:
image.jpeg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Säger 2-5. Dock är det alltid lika tråkigt när jag tycker att jag fått till en bild med mobilen som har bra fokus och skärpa så får jag senare se den på datorn och allt ser skit ut... När jag vill anstränga mig något tackar jag för wifi överföring direkt från digitalkameran, då blir det åtminstone rätt fokus.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ja, fast där anser jag inte att du lyckats fullt ut, inte enligt min foto-filosofi I alla fall. Likt porträttfotografering där ögonen är det viktigaste att få fokus på anser jag att klockornas motsvarande fokus-"ögon" är loggan/texten. Dvs jag vill ha absolut fokus mellan visarna och 12-index.
Dagens:
image.jpeg
Kan hålla med dig om det är ett rakt WS som vi kan jämföra med ett porträtt. Kan i andra fall vara ballare med fokus på bandhorn eller vridring och det är ett kort taget i vinkel tex. Inget klockrent ex men typ som nedan.
DSC02192.JPG
 

WatchIT

Panerai
3 ggr i morse och ändå syns iPhone luren i klockan :( Hatar det! Bättre när man jobbar hemma och har lite mer tid för kreativitet... ;) Bilden ska ju helst vara snygg också och inte bara vara en vanlig otajmad wristshot...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Ofta är man ju på språng med folk omkring sig. Så hade jag inte tyckt det var så pinsamt hade jag nog knipsat fler bilder...
 

Syven

Panerai
2-Faktor
2-5
Inser alltid efter ca fem bilder att jag är kass på att fota och nöjer mig då med en medelmåttig bild...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Trilla ju in del röster, kul!
Blir ju en del raderande i efterhand med tanke på hur många bilder man knäpper.. :)

2-5 är vanligast enligt pollen och det är ungefär så många jag brukar knäppa också. Om det inte blir bra efter femte brukar jag strunta i och tar nya istället vid ett senare tillfälle.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Brukar bränna av 2-3 bilder med telebobo och sedan zooma in på varje bild för att se vilken som blev skarpast.
Men så vinner jag ju inte några priser för fantastiska bilder heller..
Däremot har det faktisk gått så långt att jag lärt mig var i huset ljuset är bäst på olika tider på dygnet :D
Den här blev ganska bra, obehandlad men med ljuset liggande rätt.
image.jpeg
 

Babinus

Cartier
Testade hur det blir om man bara får ett försök. Oftast blir det ett par till, men blir oftast ingen skillnad. Men vadå? Mina klockor är så gamla och har skavanker, så det blir bättre med en halvtaskig bild.
DSC_0756.JPG
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det brukar bli en 4-5 st. Drygt att ha klockan på högerarmen och samtidigt vara högerhänt.
Byta klockarm ?? Ser ut helt fel ut att ha klockan på vänster arm :hungover:
 
Topp