Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fredagsfrågan™ V.42

Diskussion i 'Diskussion' startad av snoozarn, 16 oktober 2015.

?

Hur många bilder knäpper du innan du slänger upp bilden på KS?

1. 1-2

49 röst(er)
    38,3%
  2. 2-5

56 röst(er)
    43,8%
  3. 5-7

8 röst(er)
    6,3%
  4. 7-10

7 röst(er)
    5,5%
  5. 10+

2 röst(er)
    1,6%
  6. 15-20

2 röst(er)
    1,6%
  7. 20+

4 röst(er)
    3,1%
  1. snoozarn
    Trådstartare

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tänkte återuppliva ett kommande inslag vi hade tidigare. Fredagsfrågan.

Vi vet hur jobbigt det kan vara att få till en riktigt bra bild likt @Rozzy, @masterkiller, @Omen, @MKRGG, @Chrisse med flera. Det kan ta ett flertal försök, testa att ta ett #mk-shot så förstår ni. Det krävs talang. Speciellt om det är en Rolex utan AR, eller hur @yonsson?

Dagens fråga blir alltså följande;

Hur många wristshots knäpper du innan du blir nöjd?

Jag var tvungen att ta 3 bilder för att få till en OK bild att slänga upp i fredagstråden.

Camo00, MariaE, Chuck och 7 andra gillar detta.
  2. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    10-20... :rolleyes:

3. Typ samma men ibland sitter den på första och det är dom som brukar bli allra bäst faktiskt...

vonbahr, Taxman och Rozzy gillar detta.
  4. Martin80

Martin80 Stadsbo

Knäpper av 20-talet, men oftast blir det ingen post eftersom jag tycker att det ser bäst ut i verkligheten och inte på bild :)

Jimpa och theargonaut gillar detta.
  5. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    2-5 gissar jag på, men min kvalitetströskel är ett par våningar under mästarna.

6. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    3-10 ungefär, ibland får man den perfekta bilden på första tagningen, ibland kan det ta flera bilder innan man får någon som är bra. Men egentligen tycker jag aldrig att en bild kan se lika bra ut som klockan gör i verkligheten ;)

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra fråga! Det mest beror på hur bra ljuset faller. Oftast ser man ju på skärmen om reflektionerna faller knas innan man tar kortet. Skulle gissa på 3-7st ungefär, men oftast max 3 kort. Denna satte jag hyfsat på kort nr 5. :)

image.jpg
    Och aldrig bindestreck i en #, så #mkshot :)

Jimpa, snoozarn och Rozzy gillar detta.
  8. Första försöket...jämfört med den i dagen fredagstråden som jag tog typ 10st men ändå blev skit såg jag på datorn...

Wozzor gillar detta.
  9. Taxman

Taxman Friends of KS

Det beror väl lite på ljusförhållandena och miljön. Nu när det blir mörkare ute är det ju svårt att få en bra bild tidigt på morgonen så då kan det bli några stycken, typ 2-5. Under den ljusare delen av året tycker jag ofta att det räcker med kanske 1-2 för att få en som håller tillräcklig kvalitet.

10. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Blir oftast bara bli några stycken snabba. Brukar varken ha tålamod eller tid att bli alltför ambitiös i fotandet tyvärr. Klart man får anstränga sig extra i öppningstrådar och dylikt dock..

snoozarn gillar detta.
  11. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Oftast en bild. Men hade jag haft någon riktig klocka att fota hade det nog blivit några stycken :)

12. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ja, fast där anser jag inte att du lyckats fullt ut, inte enligt min foto-filosofi I alla fall. Likt porträttfotografering där ögonen är det viktigaste att få fokus på anser jag att klockornas motsvarande fokus-"ögon" är loggan/texten. Dvs jag vill ha absolut fokus mellan visarna och 12-index.
    Dagens:
    image.jpeg

Svanis115, Savagear114, Icaras och 2 andra gillar detta.
  13. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
  14. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Säger 2-5. Dock är det alltid lika tråkigt när jag tycker att jag fått till en bild med mobilen som har bra fokus och skärpa så får jag senare se den på datorn och allt ser skit ut... När jag vill anstränga mig något tackar jag för wifi överföring direkt från digitalkameran, då blir det åtminstone rätt fokus.

15. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kan hålla med dig om det är ett rakt WS som vi kan jämföra med ett porträtt. Kan i andra fall vara ballare med fokus på bandhorn eller vridring och det är ett kort taget i vinkel tex. Inget klockrent ex men typ som nedan. DSC02192.JPG

Rozzy gillar detta.
  16. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Skulle säga första eller andra, mitt problem är att jag alltid får en iPhone-reflex i glaset :)

17. WatchIT

WatchIT Friends of KS

3 ggr i morse och ändå syns iPhone luren i klockan :( Hatar det! Bättre när man jobbar hemma och har lite mer tid för kreativitet... ;) Bilden ska ju helst vara snygg också och inte bara vara en vanlig otajmad wristshot...

18. Xalle

Xalle Friends of KS

Ofta är man ju på språng med folk omkring sig. Så hade jag inte tyckt det var så pinsamt hade jag nog knipsat fler bilder...

19. Syven

Syven Friends of KS

2-5
    Inser alltid efter ca fem bilder att jag är kass på att fota och nöjer mig då med en medelmåttig bild...

20. Omen

Omen Goldmember

Oftast mellan 5-10 ggr, den här drog iväg på andra försöket, tricket är en stabil hand vilket inte är lätt när man börjar bli lite till åren :D
    2015-10-16 13.05.43.jpg

MariaE, tomva1, Icaras och 1 annan gillar detta.
  21. snoozarn
    Trådstartare

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Trilla ju in del röster, kul!
    Blir ju en del raderande i efterhand med tanke på hur många bilder man knäpper.. :)

2-5 är vanligast enligt pollen och det är ungefär så många jag brukar knäppa också. Om det inte blir bra efter femte brukar jag strunta i och tar nya istället vid ett senare tillfälle.

22. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Brukar bränna av 2-3 bilder med telebobo och sedan zooma in på varje bild för att se vilken som blev skarpast.
    Men så vinner jag ju inte några priser för fantastiska bilder heller..
    Däremot har det faktisk gått så långt att jag lärt mig var i huset ljuset är bäst på olika tider på dygnet :D
    Den här blev ganska bra, obehandlad men med ljuset liggande rätt.
    image.jpeg

snoozarn och Cayennemannen gillar detta.
  23. kalufsen

kalufsen Präst

Har man bra ljus brukar oftast en räcka :)

24. Babinus

Babinus Friends of KS

Testade hur det blir om man bara får ett försök. Oftast blir det ett par till, men blir oftast ingen skillnad. Men vadå? Mina klockor är så gamla och har skavanker, så det blir bättre med en halvtaskig bild.
    DSC_0756.JPG

25. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Det brukar bli en 4-5 st. Drygt att ha klockan på högerarmen och samtidigt vara högerhänt.
    Byta klockarm ?? Ser ut helt fel ut att ha klockan på vänster arm :hungover:

26. MariaE

MariaE Friends of KS

Från:
    Skåne, Stockholm
    Jag är en usel fotograf och inser att jag lika bra kan ta bild 1.

27. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Brukar bara ha energi för att ta en bild! Redigerar dock alltid bilden vad gäller skärpa och färger!

28. Dr666

Dr666 Bonde

Oftast blir det ett antal kring 4-5 st,vore trevligt ifall jag ngn gång lyckades med en optimal wristshot

snoozarn gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield