• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan 140725

Vad tycker Du om Citizen Signature Grand Touring Sport?

  • Mycket Bra! Givet köp!

    Röster: 0 0.0%
  • Bra! Gillar den!

    Röster: 12 24.0%
  • Sådär! Både plus och minus!

    Röster: 22 44.0%
  • Dåligt! Inget för mig!

    Röster: 14 28.0%
  • Mycket Dåligt! Vilket skräp!

    Röster: 2 4.0%

  • Totala väljare
    50
  • Enkät stängd .

Camo00

Patek
Veckans fredagsfråga tar oss till Japan och Citizen, och deras sprillans nya försök till lite-mer-high-end-automat-sportdykare...

Märke: Citizen Watch Co.
Modell: Signature Grand Touring Sport Automatic (!)
Ref: Vet ej, tips mottages tacksamt...
Släppt: 2014
Diameter: 44mm (utan kronskydden)
Urverk: Citizen 9012 (I princip Miyota 9015 med annan rotor. Citizen äger Miyota!)
Pris och tillgänglighet: Hittar inte att den är släppt än, men den visades på Baselworld och ska komma i år. Priset känns svårt att sia om. Ariel AdamsAblogtowatch sätter listpriset till $1195, men det undrar jag om det stämmer?! Andra Citizen Signature med samma urverk, men enklare designer, listar samma, och Uret tar tex 9095SEK för designmässigt liknande Signature med Eco-Drive, läderband och sämre specs. Spännande att se var denna hamnar!!

IMG_6269.JPG




Varför är denna intressant?
- Ny, och spännande(?) design från Citizen. Man försöker slå sig in i en nisch där man tidigare inte har någon modell?!
- Underlig design? Blandar och ger från olika genrer och "lånar" kanske väl mycket detaljer? Finns det en plats för denna nånstans i samlingarna?
- Rätt fina specs och enligt Ablogtowatch även fina material, kvalitetskänsla och finish. Beroende på var priset hamnar kan den bli en utmanare till många andra stora inom segmentet sport-dykare runt 10k?!

Citizen-Signature-Grand-Touring-Sport-6.jpg


Citizen-Signature-Grand-Touring-Sport-12.jpg


Citizen-Signature-Grand-Touring-Sport-5.jpg
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Boetten ser ut som en Ploprof med smal länk nästan, blir ett njae. Baksidan var heller inte så vacker.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt OK sommarklocka, lite beroende på priset då..
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Tyvärr... Inget som intresserar mig! Skulle aldrig lägga 9000:- (eller vad priset nu kan tänkas bli) på en klocka från Citizen. Den ser ut som om den kan bära stort, och med sina 44mm lär den inte vara smidig. :)
 
  • Like
Reactions: ZQT
Jag gillar normalt blåtavlat, men föredrar nog tvåtonaren märkligt nog. Dock är kombon orange minutvisare och rosé ganska tveksam. Oavsett är det ju kul att de hittar på lite nya grejjer...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag gillar den. För stor såklart och länken ser bajskorv ut. Inget jag skulle köpa men lyckad på det stora hela.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Helt okej enligt mig men om priset blir omkring 9k så är det helt uppåt väggarna fel.
Kanske någon tusenlapp skulle jag kunna lägga.
 

Staan

Breitling
En anledning till avsaknad av info och pris kanske är att du är tre år för tidigt ute åtminstone om man ser till trådens överskrift :)

klockan förövrigt känns sådär, kan den baksidan kännas bekväm mot handleden?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tyckte den såg hyfsad ut. För stor förstås, som nästan alla nya klockor men i övrigt gillar jag den. Tavlan och indexen har lite retrovibe på ett bra sätt.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Den ser ut som ett spännande koncept, rotorn var cool. Men allt annat på den flyger inte riktigt för mig.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Inget jag skulle köpa. Tycker som någon annan skrev att boetten liknar ploprof och då hade jag mycket hellre kört på den :)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Nja, inget jag hade spenderat dom pengarna på...
Lägre pris så tror jag den hade hade en chans men inte nu.
Angående designen sopp gillar jag den överlag. Speciellt Kronskydden funkar.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Framsidan ser ganska schysst ut, men jag är allergisk mot stora klockor med glasbaksida där urverket är stort som en enkrona... Det får mig att ifrågasätta hur mycket de gått in för att göra en så fulländad klocka de kan :(
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Mycket Omegavibbar, PO och Ploppen. Bra försök, men det blir ingen hiss, bättre lycka nästa gång. Behövs en tydligare målgrupp. För stor, men utan att se brutalcool ut, funkar inte. Kompromisser /ihopblandningar, blir tyvärr oftast mellanmjölk. Rekommenderar starkt köp, då den inte kommer sälja mycket och snabbt försvinna ur sortimentet. Kommer bli en framtida fulcool kultdinka anno 2014 :)
 

john b

Rolex
För stor tyvärr. Kul med lite nytt.
Tycker den är ok. Tråkig länk.
Sannolikt jäkligt mycket kvalitet för pengarna för de som inte stirrar sig blinda på made in swiss-loggor.
 

Rivalen

Rolex
Sorry för allt "böset", skall spola av först nästa gång jag fotar. U1 auf Gummiband! Sommarkväll på er alla!

file.php
 
Topp