• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan 140808

Vad tycker Du om nya Seiko Astron??

  • Mycket bra! Givet köp!

    Röster: 0 0.0%
  • Bra! Jag gillar den!

    Röster: 12 18.8%
  • Sådär! Både plus och minus!

    Röster: 24 37.5%
  • Dåligt! Inget för mig!

    Röster: 24 37.5%
  • Mycket dåligt! Vilket skräp!

    Röster: 4 6.3%

  • Totala väljare
    64
  • Enkät stängd .

Camo00

Patek
Dagens Fredagsfråga gäller den nya och uppdaterade versionen av Seiko Astron som visades på Baselworld och börjar säljas nu, snart, typ...

Märke: Seiko
Modell: Astron GPS Solar
Ref: Inte säker...
Storlek: D 44.6 H, 13.3 mm
Urverk: Seiko 8x82
Pris: Osäker, men förra versionen listar 20-25 k på Klockmaster (http://www.klockmaster.se/dept/Astron_3454/SWE/SEK), så nånstans därifrån och upp?



Astron-glamor-560 (1).jpg


Astron-blue-560 (2).jpg



Varför är denna intressant?
- Extremt high-tech: Solcellsladdad quartz med GPS-mottagare, vilket innebär att den justerar tiden mot satellit varsomhelst i världen, till skillnad mot atom-/radiouren som måste ha kontakt med någon av typ fem(?) stationer!
- Ny design, med ett case som är betydligt mindre och mer bärbart än förra modellen. Dessutom snyggare?! Man har också lagt till kronograffunktionen.
- Framtidens klocka?! Korrekt tid jämt och överallt? Förutom vid sommartid... :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Typiskt övergjort supermaskulint plotter. Fulfulful.
Men tekniskt cool.
Skulle jag köpa? Nope.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Håller med alla ovanför, så jag har inte så mycket att tillägga, förutom vad är det som motiverar priset 20-25k?! COOOOOOOOOOOOOOOL JA! Men snygg var den inte :watching:
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Undrar hur man uppfattar tiden när man reser mellan olika tidzoner. Jag menar den borde ju korrigera tiden kontinuerligt så en flygning över atlanten med 6h tidsförskjutning knappt 9h flygtid. Tar en 1h på klockan 3h då?:p Annars brukar man ju ställa om klockan rakt av vid landning exempelvis.
 

Camo00

Patek
Undrar hur man uppfattar tiden när man reser mellan olika tidzoner. Jag menar den borde ju korrigera tiden kontinuerligt så en flygning över atlanten med 6h tidsförskjutning knappt 9h flygtid. Tar en 1h på klockan 3h då?:p Annars brukar man ju ställa om klockan rakt av vid landning exempelvis.

Gissar att den ställer om när Du flyger in i en tidszon! Vet att man kan sätta den i "offline-mode" för att tex kunna ställa den manuellt till destinationens tid...
 

Tre333

Cartier
Plottrig ja! Men som alternativ kan jag absolut tänka mig att skifta mellan ibland :)
Någon som vet hur det funkar med sommar- vintertid för en sådan här modell? Om den alltid ska visa rätt måste man ju ändå kunna justera den manuellt, eller? Bara nyfiken
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Rörig, och en stil som inte tilltalar mig personligen.
Ny teknik, vilket i och för sig är spännande, men som sagt…inget för mig.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tekniskt innovativt, katastrof estetiskt:)
Undrar vilken målgrupp Seiko siktar in sig på?
I denna prisklass blir köparna färre och mer kräsna..
 
Plottrig ja! Men som alternativ kan jag absolut tänka mig att skifta mellan ibland :)
Någon som vet hur det funkar med sommar- vintertid för en sådan här modell? Om den alltid ska visa rätt måste man ju ändå kunna justera den manuellt, eller? Bara nyfiken


Om den baserar tiden på var i världen du är någonstans så borde den (eller snarare svaren den får på sina vadärklockan-förfrågningar, likt NTP?) ju även ta hänsyn till sommar/vintertid på platsen du är kan man tycka.

Annars håller jag med föregående talare, alldeles för plottrig och för hög prislapp för att det ska kännas lockande.
 

Camo00

Patek
Förra modellen klarade tydligen inte sommartid, eller DST, men jag förstår eg inte varför...
Men den har en speciell inställning/indikator för "DST ON/OFF".

Appropå målgrupp så är det väl tekniknördar, antar jag? Astron GPS Solar-linjen är enligt Seiko en stor försäljningssuccé sen lansering 2012, iaf..
 

Dr Stein

Cartier
Är jag den ende som tycker att designen är rätt snygg? Jag tycker den känns genomtänkt och stilren utifrån sin stil, funktion och målgrupp. En sån högteknologiskt vidunder kan ju inte gärna se ut som ett klassiskt dressur. Storleksmässigt tycker jag den är rimlig, åtminstone för mina handleder. Tycker många klockor på forumet är lite för små.

Men "givet köp", kvalificerar den sig inte som, med tanke på prislappen. Då finns det mycket annat som lockar...
 

JayJay

Rolex
Tycker den är cool och hade gärna haft en. Kanske är den rent objektivt dessutom prisvärd? För egen del hade jag dock inte varit villig att slänga upp mer än kanske 3-4k.
 
Topp