• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan 140815

Vad tycker Du om Longines Heritage 1935

  • Mycket bra! Ett givet köp!

    Röster: 8 9.4%
  • Bra! Jag gillar den!

    Röster: 50 58.8%
  • Sådär! Både plus och minus!

    Röster: 20 23.5%
  • Dåligt! Inget för mig!

    Röster: 6 7.1%
  • Mycket dåligt! Vilket skräp!

    Röster: 1 1.2%

  • Totala väljare
    85
  • Enkät stängd .

Camo00

Patek
Dagens Fredagsfråga gäller Longines Heritage 1935, senaste tillskottet till Longines populära serie av hommager till egna ikoner från förr...

Märke: Longines
Modell: Heritage 1935
Ref: L2.794.4.53.0
Storlek: 42 mm
Urverk: Lätt modifierat (?) ETA 2895-2
Pris: €1450 enligt Monochrome, Uret tar 13195:-
Släppt i år.


Longines-Heritage-1935-5.jpg


Longines-Heritage-1935-8.jpg



Varför är denna intressant?
- Originalet är ett flygarur som Longines tillverkade exklusivt åt det Tjeckiska flygvapnet under mellankrigstiden, se jämförande bild nedan. Originalet är svårt att hitta i bra skick, och såklart snordyrt...
- Säga vad man vill om re-issues, men de verkar sälja bra... Longines är duktiga på att hålla sig nära originalet när de designar sina Heritage-modeller, denna håller sig mycket nära utseendemässigt. Storleken har ökat med 2mm. Samtidigt skiljer de sig åt på flera punkter, den nya har safirglas, datum, automat, och så vidare. Tilltalande för vissa och avskyvärt för andra..?
- Ett bra pris på en klassisk klocka, med förmodat hög kvalitet?!


Originalet från 1935:

Longines-Czech-aviator-by-Duwan-1.jpeg


Referenser:
http://novelties.longines.com/heritage-collection.html
http://monochrome-watches.com/longines-czech-pilot-historic-model-new-heritage-1935-explained/
http://www.uret.se/longines-heritage-1935-svart-lader-o42-mm-p-47200.html



Ha en bra helg och tack för uppmärksamheten.... :) / Calle
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte masterkiller haft originalet? Eller har jag drömt det?

Hur som helst gillar jag stuket! För en gångs skull har de dessutom skippat fulfärgad lyspasta. Bra pris som vanligt från Longines, men den faller på storleken. Blir således YYY (av YYYYY).
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Cool! Som yonsson skrev, bra att den inte har fejkpatina. Storleken känns dock lite i överkant utan att ha provat den.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar Longines och tycker denna modell är riktigt snygg MEN återigen, varför så stor!? Nu vet jag inte om originalet också var 42mm och då är det väl ok att också göra re-maken samma storlek. Jag blir bara så trött på tillverkare som inte vågar göra något mindre än 42mm.
 

Camo00

Patek
Jag gillar Longines och tycker denna modell är riktigt snygg MEN återigen, varför så stor!? Nu vet jag inte om originalet också var 42mm och då är det väl ok att också göra re-maken samma storlek. Jag blir bara så trött på tillverkare som inte vågar göra något mindre än 42mm.

Originalet är 40, och den enorma storleken berodde på att man använde ett fickurs-verk. Det finns alltså ingen anledning alls till att den nya är 42..!!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Som vanligt vinner originalet. Och inte är det en dressklocka, långt ifrån. Flygarur...

Yonsson, MK hade en Eterna, med liknande boett. Vet inte om Aurum sitter på den nu.
Hade varit smutt att äga originalet, men som sagt, huggormsdyrt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker den blev bra, lite tveksam till datumet men och andra sida så tycker jag det är bra när de inte bara gör en ren kopia av originalet utan ändrar lite. Gärna inspererade av sina klassiker men helst inte kopiera samt ett stort plus för att det inte är fejkpatina.
Bra prisnivå är också ett plus.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fin modell och prisvärd!
Blir nästa tjatigt men jag håller med övriga kloka:
- No date
- Max 40mm
..då hade jag varit seriöst intresserad.
 

Icaras

Rolex
Har inte masterkiller haft originalet? Eller har jag drömt det?

Hur som helst gillar jag stuket! För en gångs skull har de dessutom skippat fulfärgad lyspasta. Bra pris som vanligt från Longines, men den faller på storleken. Blir således YYY (av YYYYY).

Du kanske blandar ihop det med Eternan han hade ett tag?

Ser grym ut, Longines ligger bra till i spannet mellan budget och "dyrt".
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Longines har fallit lite ur mitt synfält. Jag gillar att dom har behållt den ursprungliga looken. Men 40 Mm är max (Pannor räknas inte) men den kanske bärs mindre pga lädret. Ska bli spännande att prova den!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Känns som en blandning mellan en panna och en B-uhr. Inget fel i det. Men, ska man göra en re-issue eller homage så får man hålla sig strikt till originalet. Hade den varit mindre, utan datum och med plastglas så kanske.
 

Galaxy

Rolex
Gillar designen, som tidigare nämnts bra att de skippar fejk-patina, och så är den tyvärr alldeles för stor för min smak. Tycker att det är synd. Longines har en massa riktigt snygga modeller, som börjar på typ 40-41mm... Vi med handleder smala som pinnar som dessutom föredrar mindre ur får kanske leta i vintageträsket, och det blir kostsamt :bored: Bort med big-size-hypen!

Titta till exempel på denna ur deras Master-kollektion, fantastisk. Men 44mm? Finns i och för sig i 41 också, men ca 38 hade varit perfekt!
longines-L2.739.4.71.3_MED.jpg



(Ja, jag är medveten att jag inte är särskilt nyanserad i detta inlägg)
 
Topp