• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsfrågan - Vilken klocka skulle ni behålla ???

Hej allihopa,

Kom och tänka på en fråga som jag klurat på och det vore kul och se vad alla svarar:

Om ni idag fick reda på att ni endast fick behålla EN av era klockor och leva med den livet ut och ALDRIG få någon annan, vilken skulle det bli?

Ni måste välja en som ni äger och har i era samlingar idag UTAN undantag...

För mig skulle det bli min SubC (inte så svårt eftersom jag inte har så många men för andra kanske det blir värre) då jag verkligen tycker den passar till allt och tål det mesta och jag skulle kunna ha den livet ut...

5775f2e0.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
GMT Master IIc!

GMTc utan tvekan, jag gillar skarpt GMT-funktionen, något jag använder dagligen i mitt arbete, samtidigt som den funkar med kostym och på stranden.

DSC_0005-1.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
En klocka måste för att vara evig vara av guld på grund av att guld inte bryts ner. Fungerar som betalningmedel även efter tredje världskriget. Är snyggast samt i mitt fall min bröllopsklocka. Att det måste vara en Rolex är ju en självklart då det bara finns ett klassiskt märke som alltid är stiligt att bära!

065B0818-6B07-4376-BEC7-57D118718959-5717-0000078445AE8818.jpg
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Min Tudor skulle få hedern att bli min "one watch".....resten åker ut med badvattnet.....

DSC_0076-2.jpg


Är för tillfället inne i den djupaste antiklock svackan jag någonsin upplevt.....tankarna går mot att sälja av allt utom en..och då stannar Tudorn. MEN...har upplevt svackor förr av varierande magnitud...så jag kommer inte göra nåt förhastat....sitter lugnt i båten....nästa helg är det mässa och det ser jag faktiskt fram emot :ugeek:

Trevlig helg gossar.....
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Kul tråd! Tänkte faktiskt på det exakt samma imorse!
Av de klockor jag har nu skulle jag faktiskt behålla min Speedmaster Pro. Vilket kan verka en aning knas eftersom den inte är vattentät och då således kan nyttjas permanent (exempelvis vid vattenfylla aktiviteter). Man får väl acceptera det helt enkelt...

5F5AA4CA-B7B3-422F-A8D7-B17D85B3BDB1-2502-0000015B6A21668E.jpg


3278df70.jpg


Anledningar:
- Funkar på länk, läder och nato (tillochmed gummi)
- Funkar till alla typer av tillfällen och klädsel (undantaget vattenfylla sådana då)
- Den har plexi. Av någon anledning är jag av den uppfattningen att safir inte gör sig bra i kombination med exempelvis kavajer och tröjor i ull

Skulle jag däremot få välja fritt av sådant som inte är i min ägo idag (och någorlunda realistiskt) skulle jag välja en plexisub i stål, typ 1680. Uppfyller samma krav som speedmaster plus att den inte blir dödad av lite regnstänk
 

Lunkan

Cartier
Mycket Rolex och här kommer en till... Klockan ska ju i sådana fall funka när man fyller pensionär, då är mitt val ganska givet :)

24185891.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Inte riktigt rätt läge i klocksamlingen för att göra detta val men jag kör ändå. Har två stycken klockor, en SKX007 och en Davosa Ternos:

DSC_0232.jpg


DSC_0234.jpg


Även om SKX007:an är en gåva från frugan så väljer jag Davosan då den:
- Har en ruggigt gedigen länk och passar också bra även på nato
- Har minst plottriga tavlan då den bara har datum
- Finishen är lite bättre än på Seikon
- Passar till allt, Seikon blir lite robust

Men varken SKX007:an eller Ternosen skulle ensamt hålla mig glad hela livet, de fungerar då mer bra som komplement till varandra och vem vill ha endast en klocka :mrgreen:
 

Johan M

Cartier
Svårt och då har jag ändå inte så många klockor. Valet står mellan min Speedmaster Professional och min Hamilton som är en guldklocka som jag ärvt NOS av min morfar. Han har även servat den så den har hans urmakarinitialer på insidan av boettlocket.

Eftersom man bara får ha en klocka så väljer jag nog Speedyn eftersom den är mer robust och den är nog mer vattentät än min Hamilton.

Inga bilder tyvärr.
 
B

Borttagen

Guest
Väljer min Zenith Elite månfas med stort datumfönster. Funkar till allt. Alltid. Det är alltså klockan till höger på bilden.
Har märkt att jag föredrar ur med ljusa urtavlor vilket alltså gör att El Primeron går in som god tvåa...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jockinho skrev:
Inte riktigt rätt läge i klocksamlingen för att göra detta val men jag kör ändå. Har två stycken klockor, en SKX007 och en Davosa Ternos:

DSC_0232.jpg


DSC_0234.jpg


Även om SKX007:an är en gåva från frugan så väljer jag Davosan då den:
- Har en ruggigt gedigen länk och passar också bra även på nato
- Har minst plottriga tavlan då den bara har datum
- Finishen är lite bättre än på Seikon
- Passar till allt, Seikon blir lite robust

Men varken SKX007:an eller Ternosen skulle ensamt hålla mig glad hela livet, de fungerar då mer bra som komplement till varandra och vem vill ha endast en klocka :mrgreen:

Vad är det för mått på Davosan? Bra Sub homage?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Ricrob

Patek
Ganska svårt faktiskt, för om jag skulle välja med hjärtat är det givet min Monaco men med tanke på hur "smal" och icke-stryktålig den är så faller lotten faktiskt på Headwind, trots att den inte får lika eller ens i närheten så mycket tid som PO'n just nu. Bratten är trots allt snygg, sportig, klassy, mångsidig, stryktålig, badsäker och jäfligt cool, sådeså!


AC6927DB-86FE-4055-AFCF-29DEA1ED2180-1661-0000033C0A591188.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
theargonaut skrev:
Vad är det för mått på Davosan? Bra Sub homage?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Den är ca 40mm, känns som en vanlig äldre generationen sub fast lite tyngre då länken är mer solid...hehe :mrgreen:

En grym homag tycker jag för de som klarar av dem! Som sagt länken är ruggigt stabil och finishen bra. Inga störande små detaljfel eller liknande utan känns solid i allt. Jag köpte den via blocket här i Norrköping. Den är 3månader gammal, i nyskick, box + papper och gav 2k vilket var en deal för bra för att tacka nej till. Pris på garantin som medföljde från urtid står som 5300kr och tycker den är värd det rent finishmässigt. Fast jag skulle personligen ha svårt att betala de pengarna för en homage men priset jag fick var alldeles för bra för att tacka nej till :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag blir stött av den frågan! Det är ju som att fråga vilket av sina barn man skulle behålla. :ugeek:
 

Aron

Omega
Hmm, faktiskt en svår fråga, men även om jag älskar min Tag så blir det nog Omegan, det mest för att den har ett mycket stort affektionsvärde för mig personligen eftersom den är ett arv från världens mest fantastiska person, min Morfar.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Eftersom jag i dagsläget inte har så många att välja mellan blev det ett lätt beslut.. Explorer I, en riktig "allroundklocka" i mitt tycke. Smidig storlek så den ryms fint under manschetten, drar ingen uppmärksamhet till sig, vattentät och man kan i värsta fall även bestiga berg med den.

 

paradis

Audemars
yonsson skrev:
Jag blir stött av den frågan! Det är ju som att fråga vilket av sina barn man skulle behålla. :ugeek:


Ja,jag är också så fäst vid mina två klockor.En DD President (som jag vill sälja) ock 1680 från 1977.Mina är som du säger,barn.Har alltid tagit hand om dom,putsat,service som kostade en jävla masa pengar,ock nu att tänka på att sälja en ??Svårt...mycket svårt..!!!!!!
 
Ah, en klassiker Bernhard ! Rysligt snygg ! Har velat ha en i åratal men det har alltid kommit annat i vägen som fått högre prioritet. Jag funderar på att köpa den nuvarande 2225.80.00 (som skiljer sig lite estetiskt med applicerade index m.m.) innan den försvinner ur produktion. Borde gå att få tag på ny hos handlarna i något år till och skulle komplettera min 2531.80.00 rätt bra. Din, lite äldre, version är ju en riktig klassiker. Luminovan börjar ju utveckla lite snygg patina också. :)

Trevlig kväll !

Vänligen
Forumets undersköterska
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Davvan skrev:
Min Tudor skulle få hedern att bli min "one watch".....resten åker ut med badvattnet.....

DSC_0076-2.jpg


Är för tillfället inne i den djupaste antiklock svackan jag någonsin upplevt.....tankarna går mot att sälja av allt utom en..och då stannar Tudorn. MEN...har upplevt svackor förr av varierande magnitud...så jag kommer inte göra nåt förhastat....sitter lugnt i båten....nästa helg är det mässa och det ser jag faktiskt fram emot :ugeek:

Trevlig helg gossar.....

Flinga här oxå!

Ett ganska lätt val, då jag redan gjort det... nästan! Har bestämt mig för att behålla Flingan från mitt födelseår, resten känns lite som det kvittar.

IMG_5852.jpg


IMG_5842.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jockinho skrev:
theargonaut skrev:
Vad är det för mått på Davosan? Bra Sub homage?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Den är ca 40mm, känns som en vanlig äldre generationen sub fast lite tyngre då länken är mer solid...hehe :mrgreen:

En grym homag tycker jag för de som klarar av dem! Som sagt länken är ruggigt stabil och finishen bra. Inga störande små detaljfel eller liknande utan känns solid i allt. Jag köpte den via blocket här i Norrköping. Den är 3månader gammal, i nyskick, box + papper och gav 2k vilket var en deal för bra för att tacka nej till. Pris på garantin som medföljde från urtid står som 5300kr och tycker den är värd det rent finishmässigt. Fast jag skulle personligen ha svårt att betala de pengarna för en homage men priset jag fick var alldeles för bra för att tacka nej till :)

Tack för infon, och grattis till den! Ser onekligen bra ut, speciellt till det priset :)
 
Topp