• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fredagsmys - vintage style

thomastheswede

Audemars
Solo denna helg, vad passar bättre än lite klockvård tillsammans med ett glas vin, en tub Polywatch och en Cape Cod-duk?

Trevlig helg på er!

image1.JPG
 

thomastheswede

Audemars
JS: Ja det är en Mk 1 och en Mk 3.

Kör CapeCod på boett-sidorna och på claspens sidor och på de två långa "plåtarna" i spännet. (Ja det finns nog nån diagnos för det puts-beteendet men det blir fint!)

Resten hålls borstat, trust me!
 

thomastheswede

Audemars
Det var faktiskt första gången jag testade CC och jag kan väl inte säga att jag ramlade av stolen.

Å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag väntat mig, jag vill ju INTE att resultatet skulle bli att klockan såg ut som ny.

Kändes mer som en "djuprengöring" än polering, möjligen försvann några micro-repor men det förvann ingen metall, den saken är säker.

Klockan ser "nytvättad" ut, ungefär som om man kört tandkräm eller YES på den. Vilket ju är klart billigare än CC...
 

_jonte

Patek
Det var faktiskt första gången jag testade CC och jag kan väl inte säga att jag ramlade av stolen.

Å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag väntat mig, jag vill ju INTE att resultatet skulle bli att klockan såg ut som ny.

Kändes mer som en "djuprengöring" än polering, möjligen försvann några micro-repor men det förvann ingen metall, den saken är säker.

Klockan ser "nytvättad" ut, ungefär som om man kört tandkräm eller YES på den. Vilket ju är klart billigare än CC...
Yes, cape cod funkar precis så. Först blir det /ser det ut som som en djuprengöring (typ), men gnuggar du lite mer ser du fort att toppar och dalar rundas av. Så gnugga inget mer med det! :)
Finns bättre medel för djuprengöring som inte slipar.

För övrigt grym uppställning! Blir väl mest avis på din SD-dubbel.
 

thomastheswede

Audemars
Yes, cape cod funkar precis så. Först blir det /ser det ut som som en djuprengöring (typ), men gnuggar du lite mer ser du fort att toppar och dalar rundas av. Så gnugga inget mer med det! :)
Finns bättre medel för djuprengöring som inte slipar.

För övrigt grym uppställning! Blir väl mest avis på din SD-dubbel.

Ska hålla igen på gnuggandet, stort tack för varningen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
ALLT som polerar innehåller slipmedel och är döden för vintageklockor vilket du borde veta med den uppställningen. Autosol/cape cod/ tandkräm/ slipdukar för smycken etc bör självklart hållas långt borta. Vill du göra rent, använd diskmedel och ljummet vatten. o_O

Nyare klockor däremot tycker jag inte man behöver skämmas för att ge en omgång (även om jag inte gör det på klockor värda över 1000kr).
 

thomastheswede

Audemars
Tack för all input, fr.o.m. nu blir det CapeCod-förbud på allt vintage. :stop:

Har varit väldigt försiktig (=diskmedel) med klockorna hittills men då jag ramlade över både Cape Cod och Polywatch i fredags så tänkte jag testa lite försiktigt (inte för att polera bort några djupare spår, mest för att göra rent ordentligt).

Fick en förevisning i fredags på slip med 800- och sedan 1200-papper och sedan Polywatch på ett repigt plexi och det imponerade. MEN då hade jag ingen lupp.

Testade på ett gammalt glas jag hade liggande och luppar man så ser man att det blir små swirls över hela glaset (ni kan vara lugna, jag har INTE kört det på alla klockor på bilden) som man sedan får försöka få bort med t.ex. tandkräm.

Slutsats:
• Vin på fredagsmyset: JA!
• CapeCod och Polywatch på fredagsmyset: NEJ!
• Klocksnack en outsinlig källa till kunskap: JA!
 
Topp