Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fredagstips, kolla kronan innan ni dyker i poolen

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tag_H, 29 april 2016.

1. Tag_H
    Trådstartare

Tag_H Bonde

:banghead:

Tråkigt med imma, och fukt på insidan :(
    Jaja första gången på 20 år, men ändå. Nu är den fixad servad och torkad igen, när huvudet är dumt får plånboken lida ;) skönt med en bra urmakare.
    DSC_6604.JPG

mickeheterjag, Samps, theargonaut och 1 annan gillar detta.
  2. Oscaro

Oscaro Biskop

Gör inte många tillverkare trycktest med kronan utdragen?

3. Nicbex

Nicbex Biskop

Det får jag hoppas att de inte gör, lite meningslöst att försöka mäta om klockan är tät så...

4. Tag_H
    Trådstartare

Tag_H Bonde

Tror inte de är täta med kronan ute, inte Tag i alla fall. Inte Omega heller kompisen gjorde samma men då var det tryckventilen på andra sidan som var lös tror jag.

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Varför skulle de göra det? På de flesta skruvkronor pressas packningen ihop och tätar först när man skruvar in kronan.

snoozarn och Tag_H gillar detta.
  6. Owaysis

Owaysis Friends of KS

Jag har en tendens att tvångsmässigt kolla så att kronan är ordentligt "inskruvad" även när jag inte ens är i närheten av vatten så förhoppningsvis lär inte det här hända mig.

7. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Om du inte skruvar år kronan för hårt så packningen går i sönder , sen badar du me klockan i god tro för att du draget kronan de lilla extra. Å vipps så har du läckage :)

Tag_H gillar detta.
  8. Owaysis

Owaysis Friends of KS

Nej då, det är jag medveten om så jag drar inte åt den särskilt hårt :)

9. petke

petke Torpare

Kan man dra för hårt? På min SubbC så tar det ju bara stopp, känns som gängorna tar i botten på kronan!? Menar du att jag skadar packningarna då?

10. Nicbex

Nicbex Biskop

Beror på hur stark du är ;)

11. Oscaro

Oscaro Biskop

Okej, vet inte varför jag fått för mig att de testas med både kronan utdragen men en snabb googling visar att det inte är så :facepalm:

12. Spindel

Spindel Biskop

Ska inte packningarna kring axeln på kronan ändå hålla tätt/agera packbox (så länge du inte rör på kronan när klockan är blöt)?

Eller är klockor täta till 100 m utan skruvad krona konstruerade annorlunda än dykare i detta avseende?

13. yonsson

Från:
    GBG
    Beror väl på tillverkare men många skruvkronor tätar ju först när kronan är inskruvad. Många seikos har i alla fall en packning som pressas utåt mot insidan av kronan först när man skruvar in kronan. Det finns ju undantag såklart, Rolex triplock har ju säkrat upp med extra packningar.

Spindel gillar detta.
  14. yonsson

Från:
    GBG
    För att förtydliga, en hel del modeller har ju packning både på ställaxeln och i själva kronan.

Spindel gillar detta.
  15. Nicbex

Nicbex Biskop

555_zps4006a2d0.jpg

zazuki gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield