• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Friktionsfritt verk i Rolex?

Tack otroligt för de tekniska svaren du ger! En liten till fråga, jag hade en AT med 8500 där timvisaren började sacka efter minutvisaren. Det gick ju på garanti och så, men när jag sökte runt så hittade jag flera rapporter på samma fel. Är det någon känd svaghet där eller bara ren otur med just min klocka?

8500-generationen har varit i serieproduktion sedan våren år 2007, och efter drygt åtta år och över en miljon tillverkade enheter så har bara två fel noterats; det ena är just synkroniseringen av visarna - och det är enkelt att själv kolla på sin klocka och egentligen mer en svaghet i visarnas infästning än urverket som sådant; dra ut kronan till sitt yttersta läge (för inställningen av visarna) och tryck in kronan igen. Upprepa tiotalet gånger. Kontrollera sedan att minut- och timvisarna är synkroniserade med varandra. Problemet är mycket ovanligt, men förekommer.

Det andra är något som kallas för "brown wear" som Al Archer, en urmakare utbildad på Omegas co-ax verk och en uppskattad skribent på WUS och Omega Forums, försökt luska lite i. Omega har skickat ut en notis via sitt Extranet om urverk som tappar i kraftreserv ska kollas avseende beläggningar i fjäderhusen. Även detta är mycket ovanligt, men förekommer, och har i förekommande fall åtgärdats kostnadsfritt på garantin. Omega har också justerat appliceringen av DLC i fjäderhusen.

Sammanfattningsvis är 8500 ett urverk i princip fritt från svagheter. Det är fortfarande ett ungt urverk och bara åtta år i serieproduktion är en kort tid i dessa sammanhang - men barndomen har varit lyckad och inget talar för några problem i framtiden. "There are movements so perfect it is hard to believe they were made by humans" för att citera Omega. Och nog är den nya generationen av manufakturkalibrar, med 8500 och dess 202 komponenter i spetsen, rakt igenom enastående mästerverk.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp