• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fru-kvoten

Gazebo

Breitling
Jag har aldrig hymlat med priset men förr idiotförklarade hon mig alltid. Idiotförklarandet har upphört och jag misstänker att hon i smyg har blivit intresserad av klockor, men med tanke på hur hon har hånat mig kan hon liksom inte komma ut med värdigheten i behåll.
 

KMS

Rolex
Gäller att hitta rätt vinkling på det hela.:) Eftersom jag i princip enbart handlar vintage så är pristappet väldigt lite/minimalt och i många fall går priserna upp ju mer tiden går. Så jag ser det som en investering för framtiden. Vilket gör att alla inköp jag gör, kan jag sälja för i princip samma peng vid behov, Simsalabim så var det problemet löst.:) typ...

Annars är väl en klassiker att redovisa inköpspris, inte vad frakt tull o moms kostade...:)

Men de flesta här verkar ju vara genomärliga så det är väl inget problem!:D
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Jag brukar inte ljuga för henne. Men jag kanske motiverar mina köp genom att säga något i stil med att jag sålt något eller att jag köpt klockan till ett såpass bra pris att jag garanterat kan sälja den för minst samma summa. Detta är kanske inte alltid helt sant. Men sålänge det inte drabbar vår gemensamma ekonomi eller våra planerade framtida köp så tycker hon att jag ska köpa det jag vill ha. Hon har ganska kostsamma intressen hon också.
 

Camo00

Patek
Kör också med fru-kvot 5 när det behövs.

Men oftast får hon bara höra att jag "bytte klocka med en kille från Forumet", och då hånflinar hon och går! Sen att värdet på klocksamlingen dubblas var 18e vecka, det hör ju inte hit... En in = en ut (+pengar...) :)
 

demondave

Rolex
Skiter i hela fru-grejen, så det är inget problem.

Får dock en hel del nyfikna frågor från nyfikna polare. Nyfikna polare med båtar, hanggliders, pilotutbildningar och till och med ett flygplan. Trots det ingen direkt förståelse för vad klockor kan kosta, och att folk vill betala det. Många av dom är Saab-nördar, så allt jag köper kostar som en begagnad Saab när någon frågar.

Downhillhoj? -Begagnad Saab, ungefär.
Sinn till jobbet? Som en Saab.
IWC'n? Joorå, som en 9-5:a typ.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Orkar inte läsa hela tråden, men dumpa frun och flytta ut till en hydda i skogen eller var man nog att tala om vad du har betalat för klockan.
 
När jag köper dyra klockor gäller: Att jag erbjuder henne var 4-5:e klocka särskilt när du vet att hon inte vill ha den. Redovisa kostnadaden ärligt, utelämna valuta. Handla utomlands i Eurozonen eller US.

Eller så imponera med svarta siffror i omsättningen på dina cheapies. Hänger man på KS är det rimligt att anta att man kan göra en hacka på sitt intresse. Om viljan finns.
 
Topp