• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frun tycker vi ska köpa dator..

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Tjäna, som rubriken lyder, frun tycker vi ska köpa ny dator..

Även fast vi har två paddor och en Samsung..
och jag måste erkänna att jag är riktigt dålig på det här med datorer..
vad som är bra, vad man ska leta efter, hur stort minne det ska vara för att få plats med ett gäng filmer osv. ?
vet att det finns flera trådar om det här, men men
det enda jag känner att jag bryr mig om är att det är en bra och lagom stor skärm?

Ni får gärna hjälpa mig hitta en dator för runt 5000k
eller iallafall ge mig lite tips på vad man ska leta efter...

har kollat på dom här....

http://www.webhallen.com/se-sv/dato...d_i3-5010u-8gb-128gb_ssd-intel_hd_5500-win_10

http://www.webhallen.com/se-sv/dato..._e5-771_173_fhd_3556u-8gb-1tb-intel_hd-win_10
 

Edin

Panerai
Eller lägga till dubbla budgeten och köpa en ny MacBook Air eller Pro. Om det är tänkt att stå hemma och inte konkas runt kan ju en Mac mini vara ett alternativ.

Tråkigt alternativ, absolut men om ni nu köer en ny kan ni med mycket stor sannolikhet räkna med att den kommer fungera i 3-5 år framöver. Köper ni en begagnad så kanske man kan få ut 1-2 år utan en axelryckning men mer är nog något av en bonus..
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har haft i princip alla mac-varianter som finns men den som jag är minst nöjd med av alla är Mac Mini. Köpte den enbart för att surfa med och valde därmed minsta varianten. Den duger inte, långsam och seg från dag 1. Gå upp till mellanmodell eller köp en iMac istället.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Okej, så Mac är det ni alla rekommenderar, även fast jag inte direkt behöver alla program som Mac erbjuder är det ändå den bästa datorm i längden vad jag förstår?
hur är det med nedladdning osv. samma princip som på en pc?
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Om du tänker på torrenter så ja, många program som finns till PC finns även till Mac, tex uTorrent.

Okej!

Aaaa precis vad jag tänkte på, skulle dock vart så typiskt av Apple att "go there own way" ... haha!
men jätte tack, nu blir det övertala frun att köpa en Mac istället, och det ska jag säga, är inte lika lätt! ;)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Okej!

Aaaa precis vad jag tänkte på, skulle dock vart så typiskt av Apple att "go there own way" ... haha!
men jätte tack, nu blir det övertala frun att köpa en Mac istället, och det ska jag säga, är inte lika lätt! ;)
Jag trodde också det innan jag bytte till Mac men det största "problemet" var att alla program/fönster stängs högst upp till vänster och inte höger som på PC :D
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
varje gång jag köper en PC?
Det blir rätt ofta va? ;)

Har själv haft ett antal PC (både bärbara och stationär) och med tiden blir de extremt sega. Har aldrig upplevt det med de Macbooks jag köpt. En av ägarna till dessa Macbooks sa häromdagen, helt apropå, att denne var imponerade av att Mac:en bara gick och gick och var lika snabb nu, efter ett par år, som när den var ny :)
 

Hugii

Audemars
träffade säkerhetschef för bankID.. och
Det blir rätt ofta va? ;)

Har själv haft ett antal PC (både bärbara och stationär) och med tiden blir de extremt sega. Har aldrig upplevt det med de Macbooks jag köpt. En av ägarna till dessa Macbooks sa häromdagen, helt apropå, att denne var imponerade av att Mac:en bara gick och gick och var lika snabb nu, efter ett par år, som när den var ny :)
köper du en pc för 15tkr så går den också länge ;)
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Ja alltså spelar ingenting längre.. och har barn så lär ju inte direkt hitta tillbaka till det intresset :) på gott och ont!
så datorn ska väl figurera som en surf / ladda ner filmer, serier spara foton dator...
 

Frobomm

Omega
Mac är för dig som är mindre bekväm med att pula med datorer och inte behöver full kompatibilitet i typ spel, anslutning till fjärrdatorer och så. Ska den vara för surf och enklare jox, kör Mac. Dock får du mindre hårdvara för pengarna.

Tycker det var en mycket bra sammanfattning, håller helt med @Apansson och låt inte tråden komma in på the never ending story om mac vs pc :)
 

Guden

Cartier
Ska inte gå in på någon fanboy-fight här men det här med att "var glad om PC:n håller i 3 år" ska du inte behöva tänka på. Jobbat som PC-tekniker och jobbar nu som IT-konsult med diverse olika arbetsuppgifter och har arbetat med datorer ett tag kan man säga. :)

Har bärbara datorer hemma som är över 5-6 år gamla och funkar galant för surf/film, kostade 3kkr vid inköp, dvs. budget-PC. Undvik att installera 200 toolbars, 3 olika virusprogram och skumma torrenter så ska det nog gå bra. Inge skit bakom spakarna helt enkelt.
Förutom att man förlorar mycket prestanda så kostar det tre gånger så mer att köpa in en mac. Jobbar du med bild, film, musik eller är du gjord av pengar och dyrkar apple? Lust att lära dig ett nytt OS om du kört Windows hela livet? Kör Mac.

Lite tips på bärbara datorer:
http://www.inet.se/produkt/1972918/asus-f555la-i5-6gb#/specs
6gb RAM och en duglig i5a som kommer att hålla ett par år. 128gb SSD som gör att din dator blir markant snabbare i uppstart/läsning av filer (generellt sätt snabbare i allt) samt en extra 500gb disk som gör att du får plats med mycket bilder/serier osv.

Skulle rekommendera att köra en ännu mindre laptop och sedan handla in en Chromecast om du inte redan har det. Grymt bra produkt som möjliggör streaming till din TV från laptop/smartphone. Har med tiden blivit kompatibel med de flesta program (youtube, netflix, viaplay, popcorntime.. ja i stort sätt alla).
Nya uppdaterade Chromecast med stöd för snabbare WiFi och lite annat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341551

Om du skulle kunna tänka dig en mindre så har jag denna: http://www.webhallen.com/se-sv/dato...0h_133-i7-4500u-8gb-500gb8gb_ssd-hd4400-win_8
Som jag köpte Augusti 2014, skicka PM om det är av intresse. Använd i 8 månader som skoldator. Har bara stått oanvänd efter det.

Ska inte dra iväg ännu mer nu, men om du känner dig fortsatt osäker så är det bara att dra iväg ett PM. :)

Edit: Oj, såg nu att jag hade länkat samma dator som du gjorde.
 

Edin

Panerai
Oavsett vad alla säger om det ena eller det andra så har alla jag känner som gått över från Pc till Mac klagat först på att det är så dyrt men ingen har efter de bytt gått tillbaka eller klagat det minsta på Mac. Det talar ju tyvärr ett rätt tydligt språk och i samband med att alla inte är IT experter så är det något som många gånger uppskattas att det bara "funkar". Visst en Pc håller säkerligen tre fyra år den med men utan att installera om den en enda gång, för en vanlig "svensson" användare? Har aldrig upplevt det hittills..

Gillar man sen design och upplevd kvalitet är det ju inte ett minus att Apple har trevligare materialval än de flesta PC tillverkarna. :)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hemma har jag en mix av PC och Mac. På jobbet PC. Mac'arna (en Macbook Air och en Pro) kom in genom mina döttrar trots mina protester (en skoldator och en musikdator). Nu är det dags att byta ut en PC och jag överväger starkt att konvertera till Mac. Anledningen är 3:
- Hård och mjukvara. En mac strular mindre. Min erfarenhet är så är det bara.
- Touchpadden är överlägsen på mac. Finns ingen PC jag provat som kommer i närheten.
- Backup i form av TimeMachine är den enklaste, smidigaste och tryggaste jag kommit i kontakt med. Fungerar numera smidigt över nätet till de flesta NAS'ar.

Bonus om man även kör iphone och ipad och unyttjar iclouds smidighet.

Visst finns det nackdelar. Nytt operativsystem att lära sig, högt pris, begränsat minne om man inte vill betala ännu mer, ipad som fortfarande inte stödjer fler användare. Men trots det blir nästa dator en Macbook Pro
 

SSL

Audemars
Asus Zenbook ca 7-8000. Lite sugen själv. Macbook för 12000 blir lite väl för mig personligen när jag sitter med datorn 1-2 gånger i månaden nuförtiden.

Har en Asus från 2011 som fortfarande är vid liv och hyfsat snabb. Lite skavanker bara. Aldrig ominstallerad och sett massor med fulstreams, nedladdningar m.m, innan jag slutade med dator och gick över till iPad och betalstreams. Så Asus är för mig ett märke att lita på.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
En annan stor fördel med Apple jämte de flesta andra tillverkare är batterierna. Kvalitét kostar lite. Min gamla Macbook Air håller fortfarande 10+ timmars arbete. Och det är inte bara drifttiden som är superb. Livslängden är det likaså. Nya bärbara macars lithiumjonbatterier är specade för att hålla 1000 battericykler. Vanliga lithiumjonbatterier som de flesta andra tillverkare använder sig utav är vanligtvis specade endast 300-500 cykler, ibland ännu lägre. Det är en stor skillnad i livslängd. Det finns "Win-maskiner" som håller motsvarig nivå med kvalitetskomponenter rakt igenom som Apple men de ligger i motsvariga priser, och är inte det billiga skitet gemene man köper på Elgiganten.
 

Marcilus

Cartier
2-Faktor
Är ju inte helt o-familjär med Mac, vet ju hur den fungerar osv.
Är mer priset jag funderar över, har ingen lust att lägga 12000kr för en ny Mac dator, som jag och frun endast ska använda till att surfa, lyssna på musik och ladda ner filmer.. så om det dyker upp en begagnad så kommer jag absolut att överväga det!

Men har absolut ingen användning av alla dom medieprogram som Mac erbjuder, även fast det säkert bara är roligt att lära sig, kanske får bli en Mac i framtiden ändå.

men för tillfället kommer jag/vi nog satsa på en laptop, typ Asus som jag och även du @Guden länkade ovan.
 
Topp