• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga ang. Service; visarbyte annars ingen service

klak

Omega
Hej!

Jag har nyligen lämnat in en lite äldre klocka på service. Jag har ett intresse av att bevara det yttre så nära ursprungsutssendet som möjligt. Då menar jag boett, tavla, insett, visare osv. Jag har nu efter kontakt med urmakaren fått veta att ett visarbyte är nödvändigt för att garantera att visarna inte tappar färg som kan skada urverket. Görs inte ett visarbyte så vill de inte genomföra servicen. Hur skulle ni gå till väga? Är det standard? Jag har aldrig hört om detta men det låter inte helt orimligt.

Klockan u fråga är en Tudor submariner från 1981/1982. Jag kan inte bedöma om något inte har bytits ut sedan innan men på sitter fatfontinsert, högt och fint glas. Visare och tavla matcher sisådär med varandra.

Skrivet från min mobil så stavfel, syftningsfel har säkert smugit sig in.
 

Brunleif

Panerai
Går det inte att behandla de gamla visarna så att de inte flagnar och skadar urverket? Tänker mig någon lack som stämmer med resten. Men det kanske bara blir skit...
Tråkig sits oavsett, men du får väl de gamla visarna så kan du bestämma själv om du ska montera tillbaka dem efter service.
 

klak

Omega
Tack för era svar! Behövde en påminnelse att jag ska uttryckligen fråga om de gamla delarna.
Fråga om dom kan limma visarna på baksidan. Hade sprickor i lumen på min gamla Snowflake som fick baksidan av visarna limmade för att förhindra lumesläpp

Bra tips, ska skicka iväg en fråga och kolla med dem. De verkar gå by the book i mycket då de inte heller vilje ge mig ett glas utan datumförstoring heller men förhoppningsvis så kanske de går med på lite limning.
 
Alltså, urmakaren har rätt i sin tankegång. Färg som lossnar kan skapa problem, men jag förstår även dina tankar helt och hållet!
Vissa visare sitter hårt så in i helvete (I synnerhet kronografvisare, vilket är varför de nästan alltid bör bytas.) och därför är det helt enkelt så att vissa företag har detta i åtanke under tillverkning och har som standard att byta visare vid service. Breitling är ett exempel på detta. Så detta kan vara en del av urmakarens tankar, men i vintage icke-krono så borde det vara lugnt, men specialfall finns alltid.
När det kommer till vintage och att man vill bibehålla allt som original så försvårar detta självklart urmakarens jobb då i fall olyckan skulle vara framme, vilket kan hända och händer även den bäste, så blir det väldigt svårt att hitta ett visarset att ersätta de tidigare med.

MEN.
Jag själv tycker att man ska använda originalvisare i så stor utsträckning som möjligt, framförallt när det kommer till vintage och om kunden specifikt önskar detta!
 

klak

Omega
Alltså, urmakaren har rätt i sin tankegång. Färg som lossnar kan skapa problem, men jag förstår även dina tankar helt och hållet!
Vissa visare sitter hårt så in i helvete (I synnerhet kronografvisare, vilket är varför de nästan alltid bör bytas.) och därför är det helt enkelt så att vissa företag har detta i åtanke under tillverkning och har som standard att byta visare vid service. Breitling är ett exempel på detta. Så detta kan vara en del av urmakarens tankar, men i vintage icke-krono så borde det vara lugnt, men specialfall finns alltid.
När det kommer till vintage och att man vill bibehålla allt som original så försvårar detta självklart urmakarens jobb då i fall olyckan skulle vara framme, vilket kan hända och händer även den bäste, så blir det väldigt svårt att hitta ett visarset att ersätta de tidigare med.

MEN.
Jag själv tycker att man ska använda originalvisare i så stor utsträckning som möjligt, framförallt när det kommer till vintage och om kunden specifikt önskar detta!

Absolut, jag kan förstå urmakarens resonemang. Jag ska även erkänna att jag inte kan något alls om färg, urmakeri och liknande men i och med att vintageur servas dagligen och mina visare är enligt min mening absolut inte sämre än några andra. Att det då framställs som helt omöjligt att behålla originalvisarna, som jag tycker de gör i vår mailkonversation, gör att jag blir väldigt fundersam... Men jag vet inte vad som gjorts, kanske har de undersökt alla möjligheter redan.

Svårt att bestämma mig har jag iaf. Hämta ut eller låta serva...
 

solex

Omega
Hej!

Jag har nyligen lämnat in en lite äldre klocka på service. Jag har ett intresse av att bevara det yttre så nära ursprungsutssendet som möjligt. Då menar jag boett, tavla, insett, visare osv. Jag har nu efter kontakt med urmakaren fått veta att ett visarbyte är nödvändigt för att garantera att visarna inte tappar färg som kan skada urverket. Görs inte ett visarbyte så vill de inte genomföra servicen. Hur skulle ni gå till väga? Är det standard? Jag har aldrig hört om detta men det låter inte helt orimligt.

Klockan u fråga är en Tudor submariner från 1981/1982. Jag kan inte bedöma om något inte har bytits ut sedan innan men på sitter fatfontinsert, högt och fint glas. Visare och tavla matcher sisådär med varandra.

Skrivet från min mobil så stavfel, syftningsfel har säkert smugit sig in.
Jag själv jobbar som urmakare och jag tycker att det är konstigt att begära kunder för att byta original visare p.g.a lysmassa. Först har man svårt att skaffa exakt samma ett original visare från tidigt 80 talet sedan passar detta också till förhållande såsom färg och patina till andra visare. Jag undrar om varför han inte förstärkar med något extra lim på baksidan ifall visare inte sakna något lysmassa bitar och om lysmassa har skadat sig, får man måla om alla visare med nya lysmassa med samma original färg, en enkel lösning men affektiv och mindre kostsamma för kunder. En annan förklaring att lösa lysmassa kan inte ramla ner i urverket för att skada detta utan man blir bara irriterad att titta på en smutsig/ skitig tavla...Hursomhelst har urmakare olika ide' och lösningar, tycker jag själv...Lycka till med klockan!
 

klak

Omega
En tråd är alltid roligare med bilder, posta gärna OP

Det har du nog rätt i. Hm... Letade genom bildlådan men hittade ingen riktig bra bild men här är iaf en bild på lillkorven innan den åkte in för service. Lite dålig bild och smutsigt glas men det här är alltså de problematiska visarna
Skärmavbild 2016-09-06 kl. 17.53.56.png


Här är även en bild på kostnadsförslaget för den intresserade, jag kan inte tänka mig att det skulle vara olämpligt att ladda upp detta eller?
Skärmavbild 2016-09-06 kl. 17.55.25.png


Jag själv jobbar som urmakare och jag tycker att det är konstigt att begära kunder för att byta original visare p.g.a lysmassa. Först har man svårt att skaffa exakt samma ett original visare från tidigt 80 talet sedan passar detta också till förhållande såsom färg och patina till andra visare. Jag undrar om varför han inte förstärka med något extra lim på baksidan ifall visare inte sakna något lysmassa bitar och om lysmassa har skadat sig, får man måla om alla visare med nya lysmassa med samma original färg, en enkel lösning men affektiv och mindre kostsamma för kunder. En annan förklaring att lösa lysmassa kan inte ramla ner i urverket för att skada detta utan man blir bara irriterad att titta på en smutsig/ skitig tavla...Hursomhelst har urmakare olika ide' och lösningar, tycker jag själv...Lycka till med klockan!

Tack för att du flikar in. Jag är ju som sagt inte utbildad eller kunnig på något sätt så det känns skönt att höra att det är lite udda från en urmakare också. Jag har skickat frågan om att limma på baksidan och väntar på svar.
 

solex

Omega
Visare ser helst rätt OK ut med lysmassa och om den får ultraljudstvätta urdelar, boett samt länken sedan polerar om med plexiglas till kristallklart, blir klocka grym snygg..;)
 

klak

Omega
Byt urmakare till någon som har lite vision och känsla för vintage. Nya visare på din skulle förstöra dess själ.

Visare ser helst rätt OK ut med lysmassa och om den får ultraljudstvätta urdelar, boett samt länken sedan polerar om med plexiglas till kristallklart, blir klocka grym snygg..;)

Jag lutar mer och mer åt att hämta ut klockan oservad och ta den någon annanstans. Ingen stor sak egentligen men en lite trist historia, mycket tror jag beroende på att jag har dålig koll på andra urmakare här men det ska nog gå att hitta. En del tips har jag ju fått i tråden. För som du solex säger är väl knappast min klocka det mest komplexa caset?
 

solex

Omega
Jag lutar mer och mer åt att hämta ut klockan oservad och ta den någon annanstans. Ingen stor sak egentligen men en lite trist historia, mycket tror jag beroende på att jag har dålig koll på andra urmakare här men det ska nog gå att hitta. En del tips har jag ju fått i tråden. För som du solex säger är väl knappast min klocka det mest komplexa caset?
Problem tror jag att dels av klockmärke andra är plan B - backup av urmakare ifall lysmassa skadad när han drar ut visare
 

A.J.

Panerai
Det har du nog rätt i. Hm... Letade genom bildlådan men hittade ingen riktig bra bild men här är iaf en bild på lillkorven innan den åkte in för service. Lite dålig bild och smutsigt glas men det här är alltså de problematiska visarna
Skärmavbild 2016-09-06 kl. 17.53.56.png


Här är även en bild på kostnadsförslaget för den intresserade, jag kan inte tänka mig att det skulle vara olämpligt att ladda upp detta eller?
Skärmavbild 2016-09-06 kl. 17.55.25.png




Tack för att du flikar in. Jag är ju som sagt inte utbildad eller kunnig på något sätt så det känns skönt att höra att det är lite udda från en urmakare också. Jag har skickat frågan om att limma på baksidan och väntar på svar.
Tycker visarna ser ut att vara i bra skick.. Fattar ärligt talat inte vad urmakaren ser som ett problem med dom.. Visst kan det lossna tritium som skulle kunna komma in i verket.. Men det kan ju lika gärna lossna från index.. känns lite som om han vill gardera sig för om han själv skulle råka ha sönder dom vid demontering.
Man ser ju nyservade klockor med originalvisare kvar som är i betydligt sämre skick än dina!
Jag hade definitivt kollat med en annan urmakare:)
 

solex

Omega
Att dra ut gamla visare inte är lätt speciell lysmassa har varit något torrt genom årtal. Det kväver mycket noggrant och försiktig för lysmassa blir lätt skadad sig speciella med bredda lysmassa på visare.
 

klak

Omega
Tycker visarna ser ut att vara i bra skick.. Fattar ärligt talat inte vad urmakaren ser som ett problem med dom.. Visst kan det lossna tritium som skulle kunna komma in i verket.. Men det kan ju lika gärna lossna från index.. känns lite som om han vill gardera sig för om han själv skulle råka ha sönder dom vid demontering.
Man ser ju nyservade klockor med originalvisare kvar som är i betydligt sämre skick än dina!
Jag hade definitivt kollat med en annan urmakare:)

Så som jag minns det så såg det rätt bra ut för mitt otränade öga. Hade iaf inget problem men något löst som struttade runt på tavlan. Precis, det är väl lite oförutsägbart och en liten risk man får ta med vintage eller? Det finns ju en massa flingor med rejält gulnade visare och index som flagnat något som fått sig en service av insidan :)

Att dra ut gamla visare inte är lätt speciell lysmassa har varit något torrt genom årtal. Det kväver mycket noggrant och försiktig för lysmassa blir lätt skadad sig speciella med bredda lysmassa på visare.

Då är jag med :) Förstår att det är en liten risk men lite fördomsfullt tänker jag att en skicklig urmakare kan fixa det med lite finess
 

A.J.

Panerai
Att dra ut gamla visare inte är lätt speciell lysmassa har varit något torrt genom årtal. Det kväver mycket noggrant och försiktig för lysmassa blir lätt skadad sig speciella med bredda lysmassa på visare.
Precis.. Jag tror det är det han i första han är rädd för.. Inte att dom skulle tappa färg senare som letar sig ner i verket..för det kan ju som sagt även index göra. Hade ju varit bättre om han upplyst om risken att dom kan gå sönder vid demontering, men att han skall försöka lösa det, istället för att vägra att serva om inte visarna byts.. Inte så kul att få ett par omatchade luminova visare istället för matchande fina tritium visare på en fin flinga;)
 

solex

Omega
Precis.. Jag tror det är det han i första han är rädd för.. Inte att dom skulle tappa färg senare som letar sig ner i verket..för det kan ju som sagt även index göra. Hade ju varit bättre om han upplyst om risken att dom kan gå sönder vid demontering, men att han skall försöka lösa det, istället för att vägra att serva om inte visarna byts.. Inte så kul att få ett par omatchade luminova visare istället för matchande fina tritium visare på en fin flinga;)
Det här fallet förstår jag inte hur urmakare ställer ett krav med visare byte när den och de ser rätt fina ut i förhållande med klockan har mer än 30 år på nacken. En annan dålig skrämmande kunden med att lösa lysmassa skadar urverk är inte korrekt båda på tekniskt sätt och verkligheten...Look! Mer än 90% urverket blir fuktigt damigt sedan skadat genom kronans hals väg. Orsaker finns flera t.ex man råkar att glömma pressa kronan in helst tätt sedan tvättar eller duschar med klocka på eller packning i kronan är trasig/åldring. Lösa lysmassa kan inte ramla ner in i urverk för det inte finns någon öppnad väg. Det ända är att lösa lysmassa kan röra sig fritt på tavla och i kombination med fuktig indrag genom kronans hals eller tack vare skadat glas fastnad dem på tavlan och så småningom med tiden blir oxiderad på talan.
 

klak

Omega
Precis.. Jag tror det är det han i första han är rädd för.. Inte att dom skulle tappa färg senare som letar sig ner i verket..för det kan ju som sagt även index göra. Hade ju varit bättre om han upplyst om risken att dom kan gå sönder vid demontering, men att han skall försöka lösa det, istället för att vägra att serva om inte visarna byts.. Inte så kul att få ett par omatchade luminova visare istället för matchande fina tritium visare på en fin flinga;)

Det här fallet förstår jag inte hur urmakare ställer ett krav med visare byte när den och de ser rätt fina ut i förhållande med klockan har mer än 30 år på nacken. En annan dålig skrämmande kunden med att lösa lysmassa skadar urverk är inte korrekt båda på tekniskt sätt och verkligheten...Look! Mer än 90% urverket blir fuktigt damigt sedan skadat genom kronans hals väg. Orsaker finns flera t.ex man råkar att glömma pressa kronan in helst tätt sedan tvättar eller duschar med klocka på eller packning i kronan är trasig/åldring. Lösa lysmassa kan inte ramla ner in i urverk för det inte finns någon öppnad väg. Det ända är att lösa lysmassa kan röra sig fritt på tavla och i kombination med fuktig indrag genom kronans hals eller tack vare skadat glas fastnad dem på tavlan och så småningom med tiden blir oxiderad på talan.

Det här stärker in tro att de kanske inte var rätt urmakare för lite äldre klockor. Det hela började lite roligt då jag efter att specifikt sagt att jag inte vill ha några kosmetiska förbättringar upptäcker på kostnadsförslaget att nya visare är föreslaget. Jag får då inte ett resonemang varför jag ska byta utan enbart:
"The hands are the same, they are slightly more white, because they are new and the old ones changed color a little bit over the years.
The characteristics are the same.
"

Jag påpekar då att jag inte alls vill byta händerna och får då svaret:
"If the watchmaker does the overhaul and he would put back the old hands, there will be a big chance that the dried out coating of the hands will let loose and will enter the movement.
For that reason he can not give the guarantee that the movement will keep on working the way it should be."

När jag läst era svar och läser om min mailkonversation med dem så känns det inte som att det är rätt urmakare eller butik för mig.
 

A.J.

Panerai
Det här stärker in tro att de kanske inte var rätt urmakare för lite äldre klockor. Det hela började lite roligt då jag efter att specifikt sagt att jag inte vill ha några kosmetiska förbättringar upptäcker på kostnadsförslaget att nya visare är föreslaget. Jag får då inte ett resonemang varför jag ska byta utan enbart:
"The hands are the same, they are slightly more white, because they are new and the old ones changed color a little bit over the years.
The characteristics are the same.
"

Jag påpekar då att jag inte alls vill byta händerna och får då svaret:
"If the watchmaker does the overhaul and he would put back the old hands, there will be a big chance that the dried out coating of the hands will let loose and will enter the movement.
For that reason he can not give the guarantee that the movement will keep on working the way it should be."

När jag läst era svar och läser om min mailkonversation med dem så känns det inte som att det är rätt urmakare eller butik för mig.
Jag hade också vänt mig till en annan urmakare.. Bara det att ha säger att dom nya visarna är exakt samma, bara lite vitare, hade fått mig att tappa sugen.. Rätt stor skillnad mellan tritium och luminova, tritium åldras och gulnar.. Inte luminova, dom kommer vara kritvita hela tiden medans index fortsätter att gulna.. Så skillnaden i färg kommer bara bli större och större med tiden..
Luminova visare har ju inte direkt en positiv inverkan av värdet på klockan vid eventuell framtida försäljning heller..:D
 

klak

Omega
Jag hade också vänt mig till en annan urmakare.. Bara det att ha säger att dom nya visarna är exakt samma, bara lite vitare, hade fått mig att tappa sugen.. Rätt stor skillnad mellan tritium och luminova, tritium åldras och gulnar.. Inte luminova, dom kommer vara kritvita hela tiden medans index fortsätter att gulna.. Så skillnaden i färg kommer bara bli större och större med tiden..
Luminova visare har ju inte direkt en positiv inverkan av värdet på klockan vid eventuell framtida försäljning heller..:D

Ja, nu efter mycket om och men så har jag bestämt mig för att dra mig ur om de inte går med på att serva med de gamla visarna kvar. Jag tror att jag enbart fått prata med en säljare som tyvärr inte verkar så intresserad av äldre klockor... Nej, det skulle knappast se bra ut. Det är iaf inte looken jag är ute efter. Som du säger så är en eventuell framtida försäljning alltid något som snurrar i bakhuvudet, hur nöjd jag än är med klockan idag...
 

solex

Omega
Det här stärker in tro att de kanske inte var rätt urmakare för lite äldre klockor. Det hela började lite roligt då jag efter att specifikt sagt att jag inte vill ha några kosmetiska förbättringar upptäcker på kostnadsförslaget att nya visare är föreslaget. Jag får då inte ett resonemang varför jag ska byta utan enbart:
"The hands are the same, they are slightly more white, because they are new and the old ones changed color a little bit over the years.
The characteristics are the same.
"

Jag påpekar då att jag inte alls vill byta händerna och får då svaret:
"If the watchmaker does the overhaul and he would put back the old hands, there will be a big chance that the dried out coating of the hands will let loose and will enter the movement.
For that reason he can not give the guarantee that the movement will keep on working the way it should be."

När jag läst era svar och läser om min mailkonversation med dem så känns det inte som att det är rätt urmakare eller butik för mig.
Jag känner något skum i det här fallet och med min förstående är att en mellanhand försöker mjölka ut dig hur mycket pengar, respektive kostnader som mjölig med den affären.
Här visar jag ett exemplar ett vintage armbandsur från 50 talet med kraftig patina på tavla men urverket ser fortfarande fint ut, trots något damma har strängat genom kronas halsa som sagt. Om detta skruvar isär och ultraljudstvättat, sist monterar ihop, garanterar urverket ser som nytt igen.
IMG_1628.JPG
IMG_1629.JPG
IMG_1631.JPG
 

klak

Omega
Jag känner något skum i det här fallet och med min förstående är att en mellanhand försöker mjölka ut dig hur mycket pengar, respektive kostnader som mjölig med den affären.
Här visar jag ett exemplar ett vintage armbandsur från 50 talet med kraftig patina på tavla men urverket ser fortfarande fint ut, trots något damma har strängat genom kronas halsa som sagt. Om detta skruvar isär och ultraljudstvättat, sist monterar ihop, garanterar urverket ser som nytt igen.
IMG_1628.JPG
IMG_1629.JPG
IMG_1631.JPG

Jag har också tänkt den tanken men skälet till att jag inte tror det är att det är en av de större AD:na med bra rykte. Jag kanske lurar mig själv lite där att det skulle innebära att de automatiskt inte försöker cut some corners och tjäna en lite extra slant här och där men de har rätt mycket att förlora tänker jag. Jag undrar om deras urmakare inte tar några risker alls för rädsla att något skulle eventuellt kunna bli fel eller om det handlar om en oerfaren urmakare som väljer att inte avvika från textboken överhuvudtaget. Som ditt exempel så är det ju uppenbart att service på mer "slitna" klockor är fullt möjligt med riktigt snyggt resultat. Det ser ut att bli riktigt bra från bilderna
 

noeLLY

Cartier
Jag känner något skum i det här fallet och med min förstående är att en mellanhand försöker mjölka ut dig hur mycket pengar, respektive kostnader som mjölig med den affären.
Här visar jag ett exemplar ett vintage armbandsur från 50 talet med kraftig patina på tavla men urverket ser fortfarande fint ut, trots något damma har strängat genom kronas halsa som sagt. Om detta skruvar isär och ultraljudstvättat, sist monterar ihop, garanterar urverket ser som nytt igen.
IMG_1628.JPG
IMG_1629.JPG
IMG_1631.JPG
Kör du haken i ultraljud också?
 

solex

Omega
En urmakare klarar såklart serva eller laga klockor utan problem för man är yrkesman ju! Och med ett klockförsäljnings företag koncentrerar sig enbart med försäljning. Visst med service och lagning har de extra urmakare som står för, då blir de som mellanhand och de inte vill tyvärr tjäna små potatisar. Som jag själv står bakom för klockservice och lagning för armbandsur för vissa klockaffärer på distans där de inte har haft urmakare eller för dyrt att anställa en. Klocktyper och klockmärke är väldiga variera men i princip är dem samma, trots mindre eller mer finesser/ funktioner samt årgång.
Här är några exemplar klockor och urverk som skruven isär, bilder tog efter ultraljudstvättade som är kanske intresserade att titta hur urverks delar från inuti ser ut.
IMG_1408.JPG
IMG_1357.JPG
tissot1.jpg
tissot7.jpg
tissot4.jpg
IMG_0660 (2).JPG
IMG_0753 (3).JPG
IMG_1303.JPG
IMG_1355.JPG
IMG_1349.JPG
 

Bilagor

  • IMG_0758 (2).JPG
    IMG_0758 (2).JPG
    213.8 KB · Visningar: 33
Topp