• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga till experterna

mouqvist

Rolex
Har alltid fundera på om en klocka som går lite för långsam går ännu långsammare med tiden (och om en som går för fort går ännu fortare) eller om det blir tvärtom, eller om tidhållningen brukar utvecklas åt ena hållet oavsett, t.ex. när kugghjul slits eller när oljan försvinner. Vad säger experterna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle knappast våga utse mig själv till någon expert, men generellt sätt brukar slitna urverk gå långsamt och det tror jag alla håller med mig om. Då fuskar vissa och regulerar urverket till att gå lite snabbare igen istället för att serva det.
 

mouqvist

Rolex
Ok, varför går slitna urverk långsammare? Är det pga mer friktion när oljorna försvinner? Eller pga mer spel mellan delarna?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bumpar lite då jag tycker att det är en intressant frågeställning. men jag är också bara amatör :)

Jag tror att det oftast är så, att ett urverk går långsamt så är det på grund av att oljan torkat och blivit seg eller att smuts i urverket, när det blir klibbigt/smutsigt mellan kuggarna/tapparna så ökar friktionen och bromsar verket.

Om smuts/olja har kommit in i balansens spiral så svänger balansen med kortare svängningar och klockan går fortare, detta kan även uppstå ifall balansens spiral har blivit magnetiserad och på så sätt klibbar ihop med sig själv = kortare svängningar = snabbare gång.
Ifall en kugge på ett kugghjul är borta kan även det få följden att klockan går för snabbt.

Sedan finns det flera mekaniska fel som kan uppstå på nästan varenda del som kan påverka gången.
 
Topp