Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fukt eller normalt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av rogman, 12 september 2014.

1. rogman
    Trådstartare

rogman Torpare

Hej mina vänner!
    Måste rådfråga er trots att jag kanske redan har svaret, eller inte alls.....
    Igår hade vi i mitten av landet en riktigt varm dag trots att det är September, satte mig i bilen och körde på med 18 grader på klimatanläggningen.
    Kastade ett öga på min speedmaster som idag blev mitt val på handleden, och tyckte att det såg lite dimmigt ut på hesaliteglaset. Nåväl, med ålderns rätt så ser jag inte så bra på nära håll längre, och några läsglasögon finns ju aldrig till hands, men väl hemma igen tänkte jag att detta måste kollas lite noggrannare. Sagt och gjort, fram med en blå kyklamp ur frysen och tryckte den mot glaset på speedmastern, se där! Kondens på insidan,,,,,,,
    I min bok innebär detta fukt inuti klockan, eller har jag helt fel?
    Kanske testmetoden alltid framkallar kondens på insidan glaset?
    Alla synpunkter mottages tacksamt! Med andra ord: kom igen KS-gänget, hit me!

2. MJ24

MJ24 Friends of KS

Kondens på insidan är aldrig rätt.

3. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Heja Medelpad !
    Synd på kondensen :(

4. rogman
    Trådstartare

rogman Torpare

Självklart Medelpad! Men kom igen nu, expertis finns ju på detta eminenta forum.
    Hit me as hard as you can......jag vet att ni vill.....

5. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Fukt.

EDIT: Bara min spontana tanke, utan vetenskapliga belägg :)

Jonte73 gillar detta.
  6. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Till en urmakare sannolikt fukt i klockan.
    Finns inga genvägar utan in med klockan så fort som möjligt.

7. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Skruva ut kronan och stoppa klockan i en påse med ris tills dess du har möjlighet att uppsöka en urmakare.

8. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Drar det ut fukt menar du? Har sett folk slänga i mobiler iofs!

9. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Japp riset ska dra åt sig fukten. Funkar även om du har påsar med silica gel som medföljer diverse elektronik. Jag har en gammal glassburk där jag sparat alla silicagel påsar jag fått, har räddat diverse elektronik genom åren :)

10. acce1999

acce1999 Friends of KS

Går du lös med is, så får du räkna med kondens... Hur ser dina läsglasögon ut om du har dem ute på vintern och kommer in?

Klockan är ju trots allt monterad/servad i atmosfär, som innehåller en gnutta fukt. Alltså finns det alltid i boetten, om man inte har Sinns fiffiga lösning.

Dock! Det ska inte vara så mycket imma att det börjar skymma tavla och visare. Bara en nyans av imma är rimligt enligt min mening. Och det syns ju bättre mot svart bakgrund.

Mvh A

11. hedbrg

hedbrg Borgare

Nej, men riset drar till sig små asiater som kommer och lagar klockan under natten.

laketwig, egbert, M.U och 1 annan gillar detta.
  12. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Grymt, då stoppar jag två i påsen i natt

Mårtenssons ur Brookfield