• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Full set? Vad ingår i det?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Liten undran.

Vad krävs för en klocka ska vara full set?
Har innerbox, hangtag, kvitto från tyskland av företaget där den köptes och servades samt äkthetsintyg och provtryckning från AD i Helsingborg (Carlssons ur)
Räknas den som full set?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det här är full set för en AP Royal Oak 14790ST:
image.jpg
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Vad innebär cert? Kan man fixa det i efterhand eller räknas äkthetsintyget carlssons ur utfärdat?
Certifikatet är kortet som följer med vid nyköp av en klocka och räknas även som garantibevis under den tiden garantin gäller. Cert kan inte utfärdas i efterhand. Dock kan äkthetsbevis det.
 

WBergdahl

Panerai
Vad jag aldrig riktigt fattat är om hangtagen ska vara med i ett full set...
Jag vet att många får med det på klockan, men andra inte!
 

David

Bödeln
Ok.. Då är den näääästan full set.
Saknar cert men har äkthetsintyg.

Utan box, manual eller cert är klockan inte i närheten av att vara fullset. Ett äkthetsintyg kan inte ersätta original-cert.

Hangtags, ytterbox, vridringsskydd, etc är mer tveksamt eftersom de ibland följer med från AD, ibland inte.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Allt som följer med när den köps som ny! Box, Garantikort, manual. Äkthetsintyg har inte något med fullset att göra utan det kan du få på en 100år gammal klocka likaväl som på en 1 år gammal.
Skulle inte säga att kvitto måste vara med men alla kort.
 

Ryttaren

Rolex
Cert viktigast eftersom det inte går att ersätta. Sen tycker jag det räcker med innerbox och manualer för att kallas fullset.
Som ovan nämnde så vet man ju inte om resterande smått inkl ytterbox kom med från AD.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Ok, tack för alla bra svar. Känns om vi är överens om vad som gäller.

Då har jag inte full set, men en klockan med lite trevliga tillbehör och historik.
Inte illa bara det. :)
 

MattNatt

Cartier
Har ett par Rolex och de som jag betraktar som keepers måste ha vissa parametrar som är viktiga för mig (inte alltid för gemeneman..).
Jag vet att många skiter fullständigt i om de är utplockade i Sverige eller Mexico eller om butikskvittot är med eller ej, men för min personliga del är det två viktiga ingredienser i en keeper.

Nåväl, ang. full set,
Som de flesta vet har Rolex AD fått nya direktiv och de måste sen 2018 ta bort all plast, behålla bezelskyddet samt sleeven. Helt sjukt enligt mig, men men...
Kvar är då resten:
- Kartong, inre och yttre
- Cert o cert hållare
- Instruktionsbok
- klocka inkl alla länkar
- ”kudden”
- gröna tagen
- mig veterligen price tagen

Jag har nu köpt en ny Rolex sub i andra hand som i sin tur är köpt hos Nymans. Nymans säger lite olika kring price tagen men han jag pratade med sa att han alltid skickad med den. Då den är specifik för just den klockan så värdesätter jag den.

Fråga:
Skall den vita tagen följa med?

Jag förstår att värdet är 0kr för vissa o kanske en dealbreaker för andra men vad tycker ni?
 

Abrakadabra

Cartier
Har ett par Rolex och de som jag betraktar som keepers måste ha vissa parametrar som är viktiga för mig (inte alltid för gemeneman..).
Jag vet att många skiter fullständigt i om de är utplockade i Sverige eller Mexico eller om butikskvittot är med eller ej, men för min personliga del är det två viktiga ingredienser i en keeper.

Nåväl, ang. full set,
Som de flesta vet har Rolex AD fått nya direktiv och de måste sen 2018 ta bort all plast, behålla bezelskyddet samt sleeven. Helt sjukt enligt mig, men men...
Kvar är då resten:
- Kartong, inre och yttre
- Cert o cert hållare
- Instruktionsbok
- klocka inkl alla länkar
- ”kudden”
- gröna tagen
- mig veterligen price tagen

Jag har nu köpt en ny Rolex sub i andra hand som i sin tur är köpt hos Nymans. Nymans säger lite olika kring price tagen men han jag pratade med sa att han alltid skickad med den. Då den är specifik för just den klockan så värdesätter jag den.

Fråga:
Skall den vita tagen följa med?

Jag förstår att värdet är 0kr för vissa o kanske en dealbreaker för andra men vad tycker ni?

Om man vill göra det enkelt så borde väl full-set innebära allting som AD vill släppa ifrån sig vid just det tillfället, men i mina ögon så borde det väl som minst vara:

Grön låda plus själva lådan runt om, den tunna "sleeven" man kan räknas in om man känner sig petig men tycker att den är optional (lite som bezelskydd, visst det är väl trevligt att få med det men ingen dealbreaker för mig, har ungefär samma känslor för skyddet som "sleven")

Cert och hållare
Instruktionsbok
Klocka + komplett länk (inklusive extra bitar om man inte använder alla)
Kudde och grön tag

Pricetag tycker jag man kan se som jämnlikt med bezelskydd och sleeve kul men inget måste. :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När jag köpte en DJ till frugan i Malaysia i höstas fick vi inte med någon vit price-tag. Om AD vägrar lämna ifrån sig den tycker jag inte man kan kräva att den måste vara med för att kalla kittet fullset. Jag håller alltså med @Abrakadabra ovan. Jag tycker att det är trevligt när yttersta tunna vita "skyddspappboxen" är med men det är heller inget måste för mig.
 

Script

Cartier
Hur går Rolex policy ihop med lagen? Om jag som kund köper produkten och betalar den till fullo direkt borde väl inte säljaren behålla delar mot mitt samtycke? Kan ICA bestämma sig för att de behåller äggkartongen när du köper 6 ägg?
 
Topp