Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fulursvarningar

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 mars 2015.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Quaker, paradis, Boris Balkan och 35 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
  3. _jonte

_jonte Friends of KS

..och den verkar ju inte gå billigt heller. Usch och fy vilka lurendrejare det finns. :(

4. Omen

Omen Goldmember

Bra tanke med tråden, tack! Aurum

5. WatchIT

WatchIT Friends of KS

oops...TACK! Följer den på Tradera men tappade precis sugen nu....

slimjim och Warwian gillar detta.
  6. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Borde inte sådana ur rapporteras? Inte kul för den som klickar hem den för 8 kakor... Som du skriver Aurum så vill han uppenbarligen förvilla, han är ju givetvis medveten om att det är annan boett.

Fixoflex, NiklasArvid och eriksson850 gillar detta.
  7. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Bra tråd.
    Är annonsen anmäld ?

8. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Bra tråd ! Kan rädda många plånböcker och tårar [emoji6]

9. johan905

johan905 Bonde

Från:
    Norrtälje
    Jag håller med bra att sånt här uppmärksammas. men på ett sätt är det ju lite köparens ansvar att kolla lite innan man köper nåt, verkar som folk betalar vad som helst bara det står "rätt" sak på urtavlan....

10. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

bra initiativ! enda sättet att informera sig är ju på sajter som denna. i början av mitt intresse för vintage trodde jag vintagefejk var rätt ovanligt, så är det tyvärr inte. Jag kan ju dela med mig av några "klasser" av fejk som jag tror är ganska vanliga och som man bör se upp med

a. som ovan, slaktat fint guld-ädel-ur där man sen stoppar i verket (som är original) i en fejkboett, JLC, Patek, Vacheron
    b. liknande, man tar ett gammalt fickursverk från en fin tillverkare (eller graverar dit en fin logga på ett annat) och stoppar i en fejkboett, blir ju också en "bra" storlek för den "moderne" mannen, dörrvakter o andra...;)
    c. vilken kronograf som helst från 50-60-70-tal och målar dit en Heuer-logga, eventuellt gravera dit Heuer på nån brygga också för att komplettera bilden
    d. vilken kronograf som helst från 40-50-tal (typiskt Chronograph Suisse-variant) och målar dit en Breitling-logga
    e. fejk Ulysse Nardin från sydamerika, kan vara precis vad som helst från början, ommålad svart tavla ev nya graveringar
    f. fejk Daytonaboett och tavla, med ett riktigt Valjoux 72 från nån mindre känd tillverkare, med lägre finish såklart (...liken ligger i drivor på ebay ..."case and dial Valjoux 72"
    g. sportrolex och tudor snowflakes kan jag inte men där finns det väl bra fejk av alla ingående delar???
    h. omega är rätt förskonat? tack vare generös reservdelspolicy? eller iallafall varierar det mycket med modell, Speedmaster har ju tack vare (?) risig vattentäthet och gigantiska volymer lämnat efter sig stoora mängder donatorklockor av alla möjliga delar, så fejk är inte vanligt, franken däremot... - undantag Constellation pie pan som är en fejkarfavorit? och SM300...?
    i. det mesta "military wristwatch" på ebay...

Seikosthlm, leben, JonatanLarsson och 16 andra gillar detta.
  11. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Dåligt med fulursvarningar tycker jag !

12. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Jasså, varför är det så dåligt? ;)

Nej men självklart, det är bra att sådana här problem lyfts upp av dem som är kunniga. Ju fler som vet om vilka varningstecken man ska kolla efter, desto svårare blir det för säljarna att få ut sina skräpklockor...

13. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Hur ser jaeger klockan ut på Tradera som går ut idag ?
    Är den ok tror du ?

14. eriksson850

Från:
    烏普薩拉

Ingen aning fakiskt. Tycker den ser ok ut, men det är alltid svårt att säga något om man inte känner till modellen, boettens former, visare, krona etc.

Som vanligt är det väl läge att vara extra varsam när det handlar om ett "premiummärke" då det finns större incitament för att fuska där.
    Du kan ju även kolla av säljarens andra annonser och se om han säljer/sålt någon annan klocka som ser skum ut. Sedan gillar jag inte att köpa klockor utan att först få se en bild av urverket, ofta kan det ge en rätt subjektiv kännsla för om allt står rätt till. T.ex. om urverket ser ut att höra hemma i boetten, hur boetten/boettlocket är signerat, eventella repor som tyder på att någon halvamatör har varit där och petat.

15. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Sant , hade lagt ett maxbud, trodde aldrig jag skulle vinna den. Nu är de försent ingen budade över mig haha

16. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

länk?

17. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Grafton och Warwian gillar detta.
  18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Indexmarkeringarna på tavlan sitter snett?

Aurum och Warwian gillar detta.
  19. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Grafton, eriksson850 och Warwian gillar detta.
  20. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Hoppas inte det sitter ett batteri i den jeffeln när jag öppnar den bara [emoji41]

eriksson850 gillar detta.
  21. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Svårt att få på de där visarna och kronan på ett batteriverk.

22. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Hehe jag vet [emoji6]

Aurum gillar detta.
  23. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

24. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Warwian gillar detta.
  25. Frobomm

Frobomm Bonde

Tacksam för denna trådstart då jag fram tills nu var lyckligt ovetande om att detta fenomen existerade!

26. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Ovetande att kopior existerade ??

27. Frobomm

Frobomm Bonde

Nu skyller jag på whiskyn. Men jag läste trådrubriken slarvigt och läste fulursSVARVNINGAR, alltså att orginalboetter smälts ner och nya svarvas. Jag ska nog sluta skriva nu, ber om ursäkt.

RWg, Seikosthlm, JLW och 4 andra gillar detta.
  28. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Jag hade druckit mer whisky och skrivet ännu fler inlägg [emoji2] ,verkligen inget å be om ursäkt för!

Anders Forsberg, eriksson850 och Frobomm gillar detta.
  29. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Inget fel på din kommentar, tror det är många som inte känner till den gråzon som finns mellan äkta vara och Thailandskopior. Bra att sådana här trådar skapas och belyser problemet.

Warwian gillar detta.
  30. Frobomm

Frobomm Bonde

Du har rätt, korken är kastad! :)

vonhall och Warwian gillar detta.