Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Fulursvarningar

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 26 mars 2015.

1. BoEtt

BoEtt AT-ST driver

Från:
    Örebro
    En mycket fin Omega. Den har lite märken i subsekunden, men om det är ett bevis på att den är original är svårt att bedöma. Min känsla är att den är kosher, men lämnar till bättre tavelexperter som ex @Aurum att avgöra det.

eriksson850 gillar detta.
  2. Guss

Guss Ewok

Från:
    Göteborg
    Vad menas med kosher i en icke gastronomisk krets? :p

3. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Haha, sent svar (att ingen annan svarat?)..
    Men klockan ser riktig ut på alla sätt. För det första är den inte double utan "guld på stål" på engelska gold cap jämfört med gold filled. Guld på stål är ett tjockt lager guld (guldplåt) som sammanfogats/pressats utanpå stålet. Det ser du om du tittar noggrant att man på sidorna av bandhornen kan se guldlagret. En förgylld/double är mkt tunnare och även lagd på undersidan (runt om hela faktiskt) då det sker genom elektrolys.
    Boettlocket ser riktigt ut och som Polerouternas brukar se ut. Trevliga klockor som börjat springa iväg kostnadsmässigt. En av Gerald Gentas första designer?

NiklasArvid gillar detta.
  4. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Äh vad fan... Allt under en månad måste väl anses vara okej svarstid? ;)
    Nu var jag ju aldrig riktigt sugen på den, så ingen skada skedd.
    Bra att veta att baklocket är okej för framtida bruk, dock. Tyckte att det såg lite sketchy ut, och lyckades inte hitta likadana när jag bildgooglade "Polerouter back", eller liknande.

Rozzy gillar detta.
  5. Macklin

Macklin Stormtrooper

Från:
    Göteborg
  6. Anders Forsberg

Från:
    Malmö
    Ja, och sen är där ju en del (lila??) färg på alla index. Inte helt lyckat...

Grafton gillar detta.
  7. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

8. Aurum
    Trådstartare

Aurum R6-H5

9. Vintage92

Vintage92 Tie Fighter pilot

10. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Jag trodde att de skulle se ut så här. Alltså inte ristade. Men jag har nog antagligen fel.

Det är nog en trött malaj med trubbig utrustning som graverat.

Stroboman gillar detta.
  11. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Finns dom som kan det här bättre än mig men av de jag har sett och även klämt på så har flera av dessa Minerva-kronografer haft de där ristade kronorna och ett nummer undertill. Kaplans sålde en på senaste kvalitén.

Hr_Proos gillar detta.
  12. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Jag reagerade på att det såg så "hemmagjort" ut. Och tycker fortfarande att det inte ser bra ut. Kronorna brukar ju se så mycket bättre ut. Men jag hade fel ang. fulurs-varning.

13. GUBBESTRUTT

GUBBESTRUTT Ewok

Hej!! Kan någon hjälpa mig lite! Funtar på en rolex 16750 och snöat in på denna. Tycker den ser fin ut men är ingen expert. Klockan verkar ha bra historik men service för några år sedan och finns alla tillbehör. Trots det värt att kolla här. Vad har ni för tankar?? Stort tack!!

Bifogade filer:

14. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Ja det ser onekligen fel ut, men jag tror nog att man inte var så noga på den tiden. På min EP kronograf som är äldre ser det något bättre ut, men där kan man ana att dom haft en mall som dom kört en graveringsmaskin i.

Här är länken till den som gick på kvalitén. Du kanske behöver vara inloggad för att komma åt länken.
    http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093/vara/1281675
    IMG_0973.PNG

Hr_Proos gillar detta.
  15. BCKSTRM

BCKSTRM X-Wing Pilot

JMolin, Rolfen och Stroboman gillar detta.
  16. Rolfen

Rolfen Y-Wing pilot

Från:
    GBG
    Illa när auktionshusen säljer fakeklockor, att man hittar skiten på loppis är en sak men auktionshusen borde ha en viss standard kan man tycka.
    Samma ställe har även denna pärla där tillverkaren inte verkar kunna skriva ö:
    ALange.jpg

JMolin, BCKSTRM och Stroboman gillar detta.
  17. Anders Forsberg

Från:
    Malmö
    Tycker att den är ganska skön... Vad Yintai är tänker jag inte ens gissa - Men "Oyster Perpetual Datejust" hör väl inte direkt hemma på en Lange?
    För övrigt verkar det vara en av de beryktade "Dateless Datejust", som florerar lite här och var. ;)

JMolin, Rolfen och Stroboman gillar detta.
  18. Macklin

Macklin Stormtrooper

Från:
    Göteborg
  19. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
  20. Stroboman

Stroboman X-Wing Pilot

Från:
    Medelpad
  21. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Om det nu är sabbade Oris och inte bara hopplock. Boetterna ser ju helt nya ut och identiska, förmodligen någon generisk kinesisk boett. Att man väljer Oris är väl att så få kan eller vet hur en vintage Oris ser ut. Känt märke lockar och betingar bättre betalt. Oris kan också ha varit populärt i Indien en gång i tiden likt Favre-Leuba och Fortis som vi också ser komma därifrån i fantasifulla regnbågens alla färger.
    Tror inte att det främst är för att blåsa oss vintagenördar som att sälja klockor som folk (oinitierade) tycker är i fint skick och med snygga färger.

Senast ändrad: 6 januari 2017
    eriksson850, NiklasArvid och Stroboman gillar detta.
  22. Stroboman

Stroboman X-Wing Pilot

Från:
    Medelpad
    Tack för info!

Rozzy gillar detta.
  23. JesperO

JesperO AT-ST driver

Stroboman gillar detta.
  24. Rozzy

Rozzy E-3PO

Från:
    Stockholm
    Vissa agerar bättre än andra. Jag tycker Kaplans och Bukowskis är rätt seriösa och försöker undvika fulur och reagerar snabbt om något dyker upp. Stockholms Auktionsverk har ambitionen men inte kunskapen ännu tycks det så många fel som krupit sig in trots anställning av ansedd expert. Pantbanken och Sefina har hög moral, medan många mindre inte har det. Halmstad, Borås och Helsingborg tycks ha sämst kunskap eller moral vad jag upplever. Lika så med Lauritz.

JesperO och Stroboman gillar detta.
  25. JMolin

JMolin X-Wing Pilot

Från:
    STHLM
    Finns en säljare som är aktiv bland annat på CT där han går under namnet Gene som säljer en del kronografer. Oftast riktigt läckra, men med nya boetter. Han är förvisso öppen med att det är NOS-boetter han monterat anda urverk, tavlor och visare i. Vad säger vintagekåren om dessa?
    IMG_5093.JPG IMG_5094.JPG IMG_5095.JPG IMG_5100.JPG IMG_5101.JPG IMG_5096.JPG IMG_5098.JPG

26. denjohan

denjohan AT-ST driver

Tja, om man går in i det med öppna ögon att det är franken vi talar om ser jag inget fel i sak med det. Sen måste man ju givetvis vara lika öppen om man någon gång avser att låta en sådan vandra vidare.

Stroboman gillar detta.
  27. Hr_Proos

Hr_Proos X-Wing Pilot

Jag är kluven till det att göra så här. Det kan vara okej om verk och tavla får leva vidare i en ny boett om det saknas original boett att tillgå. Men då bör nog boetten märkas på något sätt tycker jag. Typ "case not original" på insidan av boetten. Risken är väl annars att boetten efter några år tas för original efter lite lagom slitage.

Stroboman gillar detta.
  28. eriksson850

eriksson850 Jek Porkins

Från:
    烏普薩拉
    Själv skulle jag inte kunna njuta fullt ut av en sådan klocka, sedan är det väl svårt att på övriga vintagekronografer från smala märken att avgöra om allt hängt ihop från början. Om ett verk är utbytt till ett annat av samma kaliber (och båda verken från början varit osignerade), tycker jag det kan vara ok. Det viktigaste tycker jag är att tavlan och helst visare hör hemma i rätt boett. Jag skulle bland annat inte vilja ha en schysst tavla,verk och visare flyttade till en annonym stålboett bara för att originalboetten var en sliten i krom. För mig blir det nog mest klurigt när man förädlar något så som att stoppa delarna från en 40-tals kromad boett i en stålboett och då höjer värdet med ett par 100%. Bara mina tankar dock...

29. URsinne

URsinne Stormtrooper

Från:
    URskogen
    Den typen av klockor som brukar kunna ha enkla billiga generiska kromboetter tillverkade i massupplaga för allehanda handelsnamn kan vara roliga på sitt sätt men de hade i regel platta knappar utan tätning och i övrigt rätt kass kvalitet. De förstördes ganska fort både boetterna och verken i dem. Uppges bytet tycker jag det kan vara positivt med en ny stålboett i passande stil vad gäller den sorten.

Det beror förstås på vad det rör sig om för klocka och för boett. En originalboett i stål på ett märkesur som byts ut till nån eftermarknadsboett bara för originalet har patina och ska fås att se ny ut blir en helt annan femma.

Senast ändrad: 9 januari 2017
  30. Aurum
    Trådstartare

Aurum R6-H5

Ser snarare ut som nyproduktion än gammalt lager. Fråga gärna hur gamla boetterna är.

Senast ändrad: 9 januari 2017