• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vad är detta och vad betyder beskrivningen?
0

Klockor

Rolex
Herrur Rolex Precision (endast boett) stål serie nr 2664010 modell nr 6694, år 70-71, Ø34mm sekundvisare, datum, automatisk. skadat plexiglas

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3203/vara/1328229

@Ernesto
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ruggigt bekväm inställning. Inte riktat mot dig förstås men mot din arbetsgivare. Ändå Kaplans som säljer klockan. Hur många andra återförsäljare av något kan göra så?
Inte riktigt så det fungerar, eller iaf inte borde då det är Kaplans som säljer. Att Sefina inte betalat extra för att få denna värderad förutsätter jag däremot.
Kikade på den där en snabbis häromdagen, den tavlan är väl knappast Rolex?
Fast det där blir ju bara fel... Om Kaplans nu väljer att sälja deras klockor, så färgar givetvis deras dåliga koll av sig. Annars borde man ju välja att säga upp avtalet med Sefina.
Tvivlar på det. Hittade en snarlik vid googling men tvivlar på att den är äkta. Att den beskrivs som automatisk är ju också lite lustigt..
Snacka om att Sefina-auktionerna sunkar ned Kaplans rykte.

Tack för heads up! Som sagt, ingen koll på deras klockor men nu när jag har koll på den blir den bortagen. Stängt söndagar så jag fixar det idag. Har ni fler frågor och funderingar så kan ni PMa för min jobbmail så svarar jag under arbetsttid.
 

DrKlocka

Audemars
Var och tittade på den idag och den såg inte så bra ut. Datumet hade dessutom hängt sig. Hade varit intressant att se urverket. Verkade inte vara automatiskt i alla fall.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för heads up! Som sagt, ingen koll på deras klockor men nu när jag har koll på den blir den bortagen. Stängt söndagar så jag fixar det idag. Har ni fler frågor och funderingar så kan ni PMa för min jobbmail så svarar jag under arbetsttid.
Funderingarna är som vanligt att Kaplans försöker låtsas som det regnar när pantbankerna säljer skräp genom Kaplans. Det ska ju inte krävas att vi klagar för att Kaplans ska ta det ansvar som jag tror att alla presumtiva kunder utgår ifrån att de tar när sakerna auktioneras it via ett betrott auktionshus. :)
 

Psykel

Patek
Ja, det finns det väl alltid. I utbildningssyfte, vilka detaljer ser du det på? (annat än att 99,9% av alla svarta tavlor som ser bra ut är omålade :))
Det skulle jag gärna veta också. Mitt otränade öga ser inget fel, så skulle gärna vilja veta vad nån som har koll ser som är varningsklockor.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är asdålig på att spotta ommålade tavlor. Skulle aldrig våga mig på att påpeka något ommålat, möjligtvis hålla med någon som jag vet har hyfsad koll.
Min Seamaster 30 är jag hyfsat säker på att den är legit, köpte den av första ägaren som hade haft den i en byrålåda länge. Enligt honom hade han bara servat den någon gång. Men, han kan ju ha kommit ihåg fel. Jag kan tycka att färgen går lite högt upp på indexen, fast det är ju rakt och snyggt.
IMG_6355.PNG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu la säljaren till det i objektsbeskrivningen. Dussinköparen lär väl bara tycka det är positivt att den eventuellt är renoverad :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det skulle jag gärna veta också. Mitt otränade öga ser inget fel, så skulle gärna vilja veta vad nån som har koll ser som är varningsklockor.
Har koll vill jag inte påstå att jag har men jag har fått öva under en del år. Att bedöma sånt där på bild är klurigt. Bilder säger sällan hela sanningen. Kontraster blir annorlunda och proportioner kan förvrängas. Det är svårt att fota klockor rättvisande, särskilt om de skall se ut som klockan gör i olika ljus. Det skulle behövas tvåsiffriga antal bilder från en väldigt bra fotograf. Har man då exempelvis fem bilder på sig och är medelmåttig att fota som de flesta av oss är och ska täcka upp en hela klockan blir det knepigt.

Vad jag kan tycka när jag ser den bilden och vad den visar är att trycket ser oroväckande fett och "tungt" ut, i mina ögon alltså. Är klockan ett antal decennier ser det sällan eller aldrig ut så i verkligheten. Det brukar vara en varningsflagg som ofta stämmer. Därför tror jag den är ommålad. Svarta tavlor som nån sa, om de är tillräckligt nya i utseendet, är sällan orenoverade. Sen kan enbart ytlacken vara omgjord på en tavla och den vara intakt under. Det går också att göra i en del fall. Det är ännu svårare att se och särskilt på bild men är heller inte lika radikal förändring. Gör mindre i mitt tycke.

Det finns tavlor som jag har svårt att säga säkert ens irl.
 
Topp