• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fulursvarningar

BCKSTRM

Rolex
Tänkte köpa denna. Har frågat i tipstråden men tänkte höra här om det är ngt fishy. Vet att det är dåliga bilder, men någon kanske vet vad det är för ref så jag kan jämföra med andra bilder iaf.
https://online.auktionsverket.se/1602/361757-herrarmbandsur-iwc/
image.png
Har nu pratat med kundtjänsten. Övre vänstra bandhornet är lite böjt som påpekades av en skarpsynt medlem i tipstråden. Vidare står det INTE swiss eller liknande på tavlan = ommålad/bytt tavla? Kronan är fiskmärkt vilket är bra men verkar vara ovärt iaf? Har 2v ångerrätt så skulle kunna kolla om tavlan är bytt och ångra isf.
Tycker att modellen är snygg och än så länge relativt billig, men man vill ju ändå inte tjacka franken... Om tavlan är original, vad skulle ni betala? Kan man böja tillbaka det ena bandhornet en aning? (Verkar bara vara marginellt böjt...)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

BCKSTRM

Rolex
Ser fin ut även om jag helst velat se en swiss-märkning i botten av tavlan. Bandhornen är dock lite böjda.
Tack! Se mitt senast inlägg efter diskussion med kundtjänst. Borde jag glömma den? För 5k plus provis är det ju billigt men vill inte vara dumsnål heller...
Känns som att det är vanligt med bytta/omålade tavlor på vintageIWC?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Se mitt senast inlägg efter diskussion med kundtjänst. Borde jag glömma den? För 5k plus provis är det ju billigt men vill inte vara dumsnål heller...
Känns som att det är vanligt med bytta/omålade tavlor på vintageIWC?
Kan inte riktigt uttala mig om prisnivån då jag inte har koll på dessa. Detaljstudera IWC-loggan och jämför med annat, tycker den ser alldeles för bra ut för att vara ommålad. Helt säker kan man däremot inte vara tills man hittar en till likadan som ref. Man kan böja bandhorn men det är lite nervöst, jag har gjort det på både guld och stålboetter.
 

BCKSTRM

Rolex
Kan inte riktigt uttala mig om prisnivån då jag inte har koll på dessa. Detaljstudera IWC-loggan och jämför med annat, tycker den ser alldeles för bra ut för att vara ommålad. Helt säker kan man däremot inte vara tills man hittar en till likadan som ref.
Tack! Får kika mer på loggan. Synd att de inte skriver ref. Det positiva är väl 2v ångerrätt så skulle kunna lämna tillbaka om det visar sig vara ommålad/bytt tavla. Dock alltid jobbigt att behöva ångra köp etc.
 

BCKSTRM

Rolex
Tänkte köpa denna. Har frågat i tipstråden men tänkte höra här om det är ngt fishy. Vet att det är dåliga bilder, men någon kanske vet vad det är för ref så jag kan jämföra med andra bilder iaf.
https://online.auktionsverket.se/1602/361757-herrarmbandsur-iwc/
image.png
Tack @Aurum för hjälpen!
Nu går denna ut om 20 min. Jag har 2v ångerrätt så kan ju göra mitt bästa för att bedöma dess äkthet i allmänhet och tavlan i synnerhet. Känns som att priset är lågt för att vara en IWC...
Ska jag slå till tror ni?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Tack @Aurum för hjälpen!
Nu går denna ut om 20 min. Jag har 2v ångerrätt så kan ju göra mitt bästa för att bedöma dess äkthet i allmänhet och tavlan i synnerhet. Känns som att priset är lågt för att vara en IWC...
Ska jag slå till tror ni?

Men inte är det väl sååå billigt?
Ni får ha viss respekt för att jag inte har någon alls koll på referenser och liknande - men visst brukar man kunna se "denna typen av IWC" klubbas för liknande summor?
 

BCKSTRM

Rolex
Men inte är det väl sååå billigt?
Ni får ha viss respekt för att jag inte har någon alls koll på referenser och liknande - men visst brukar man kunna se "denna typen av IWC" klubbas för liknande summor?
Tycker de jag sett gått för en bra bit över 10k men kan absolut ha fel!
Jag vann nu på 8k +provis ~ 10k.
Det känns prisvärt om allt är i sin ordning. Jag snackade med Bukowskis klockexpert som lovade att han kunde kontrollera hela klockan för mig gratis inom min ångerrätt. Jag tänkte därför göra som så att jag plockar ut klockan, tar massa bra bilder och låter han och KS avgöra om jag ska behålla klockan eller lämna tillbaka den. Tänkte det var en bra väg att gå ;)
Hoppas att tavlan etc är original och att priset verkar vettigt....
Om du har någon länk till någon liknande hade det varit grymt uppskattat!
 

Sjobedan

Rolex
Vad tror ni om denna? Jag är ruggigt sugen..
Leder budgivningen, och vill veta om det är värt att plöja ner mer än 1000:- I denna.
00230907_1.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Hämtade precis ut "IWCn"...
Skulle som bekant fått den kontrollerad av Bukowskis men det behövdes inte... Det blev omedelbar retur... Det var en Omegakrona på klockan. Tilläggas bör att jag ringde innan och frågade om kronan och om det var en "fisk", vilket det var... Skulle bevisligen varit mer specifik eftersom jag inte hade en plattfisk i åtanke :banghead:
Att det var en Omegakrona stod såklart inte i beskrivningen.

Med andra ord får detta inlägg bli en FULURSVARNING!
Utöver den felaktiga kronan är bandhornen böjda (vilket jag visste) och tavlan potentiellt icke original då den saknar Swissmärkning.

https://online.auktionsverket.se/1602/361757-herrarmbandsur-iwc/

Tilläggas bör att det tar 14 fucking dagar att få tillbaka pengarna. Stockholms Auktionsverk tappade just en hel del förtroende...
Tack för tidigare hjälp @Aurum
 

BoEtt

Rolex
Hämtade precis ut "IWCn"...
Skulle som bekant fått den kontrollerad av Bukowskis men det behövdes inte... Det blev omedelbar retur... Det var en Omegakrona på klockan. Tilläggas bör att jag ringde innan och frågade om kronan och om det var en "fisk", vilket det var... Skulle bevisligen varit mer specifik eftersom jag inte hade en plattfisk i åtanke :banghead:
Att det var en Omegakrona stod såklart inte i beskrivningen.

Med andra ord får detta inlägg bli en FULURSVARNING!
Utöver den felaktiga kronan är bandhornen böjda (vilket jag visste) och tavlan potentiellt icke original då den saknar Swissmärkning.

https://online.auktionsverket.se/1602/361757-herrarmbandsur-iwc/

Tilläggas bör att det tar 14 fucking dagar att få tillbaka pengarna. Stockholms Auktionsverk tappade just en hel del förtroende...
Tack för tidigare hjälp @Aurum
Bra att känna till, kikade på den där också.
Trist, hoppas du hittar nåt bättre!
 

BoEtt

Rolex
Inte så bra koll på vilka modeller oris hade under 70-talet, men vet att de hade många olika i skumma boetter i både stål och fulmetall då det var ett lågprisur. Vet inte om klockorna på tratten är ommålade eller fake... om dem bara är ommålade kommer det vara svårt att anmäla.

Som flera andra irriterar jag mig på alla dessa Oris och Fortis fulklockor på Tradera. Fick ett par svar på direkta frågor bland annat om ursprung:
Med tanke på att klockorna är ganska gamla så är det omöjligt för mig att veta vilka delar som finns i klockorna samt deras ursprung. Klockorna är så kallat "refurbished" i Indien och urverken är begagnade. Själv tvivlar på att de sätter Kina-tillverkade (tillika begagnade) urverk i dessa klockor. En kvalificerad gissning är att det är ST96-urverk som borde vara schweizisk-tillverkat (mig veterligen ett vanligt urverk som användes förr i de många klockor under 60-70 talet) . Jag har använt merparten av de äldre klockorna och upplever att de håller tiden väl etc.
Jag hoppas detta besvarade din fråga!


Ett annat svar:
Nej, det är gamla urverk som är genomgångna och tillfixade. Tavlorna är ommålade.
Något svar på vilken urmakare som gjort genomgången fick jag inte.

Tycker att de här är ren skit, värre än Alibaba klockor, och borde rensas helt från Tradera.
Här är ett annat aktuellt exempel, ligger på Tradera nu:
http://www.tradera.com/item/341996/252177543/favre-leuba-geneve-sea-king-swissmade-toppskick-
Ser ut som när jag tvättat mina vita t-shirt med en röd strumpa!
 

Warwian

Cartier
@Warwian har denna varit i närheten av UN? Känns ytterst tveksamt...

0

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3014/vara/1208060
Nej, ja, den där tavlan känns klart tveksam. Redan uppe i 1300 pixetas? Vad är det för tjommar som bjudar egentligen? Bemödar man sig inte med en googling innan man hostar upp med 1300 salta? Förvisso är en stor andel av toppträffarna just fulur om man googlar "Ulysse Nardin vintage". Kanske borde vi således starta vår egen fulursproduktion? Jag har en hel drös med kassa fulklockor vi kan fixa till och denna tråd är ju om något ett levande bevis på varför det finns ett så kallat "business case".

Tillägg: jag tror fortfarande att jag kan göra potatistryck (tränade i fjärde klass)!
 

BoEtt

Rolex
Nej, ja, den där tavlan känns klart tveksam. Redan uppe i 1300 pixetas? Vad är det för tjommar som bjudar egentligen? Bemödar man sig inte med en googling innan man hostar upp med 1300 salta? Förvisso är en stor andel av toppträffarna just fulur om man googlar "Ulysse Nardin vintage". Kanske borde vi således starta vår egen fulursproduktion? Jag har en hel drös med kassa fulklockor vi kan fixa till och denna tråd är ju om något ett levande bevis på varför det finns ett så kallat "business case".

Tillägg: jag tror fortfarande att jag kan göra potatistryck (tränade i fjärde klass)!
Jag är på! Kan snabbt leta på en roller o ett par penslar! Trolldeg o karamellfärg hur svårt kan det va?
Vi kanske kan köra det via Kickstarter för o göra det legitimt!! :pompus:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker inte den här ser helt hundra ut men behöver er expertis för att bekräfta. Tycker den ser ommålad ut, speciellt om man kollar på 5orna i tachyn och jämför med subdials, även andra siffror ser lite skumma ut typ öppen 6 i en subdial men stängda i alla andra. Tycker nedersta subdialen ser lite kletig ut.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/u...ograph-vintage-herreur-i-18-kt-ros/i4114113/#
4114113.jpeg
Jag röstar på helt original efter en snabb titt. Spekulant?
 

Oew

Rolex
Jag röstar på helt original efter en snabb titt. Spekulant?
Litar på ditt bättre omdöme! Möjligen spekulant, älskar lugsen nästan som teardrops sen är det trevligt med rosé som väll är lite ovanligare i vintage. Tycker det känns rätt billigt men de kanske inte är så heta på marknaden just nu och graveringen drar säkert ner priset något. Har du nån aning om hur en compax bärs? Ska hålla koll på den och fundera men skulle behöva en chrono i samlingen :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Litar på ditt bättre omdöme! Möjligen spekulant, älskar lugsen nästan som teardrops sen är det trevligt med rosé som väll är lite ovanligare i vintage. Tycker det känns rätt billigt men de kanske inte är så heta på marknaden just nu och graveringen drar säkert ner priset något. Har du nån aning om hur en compax bärs? Ska hålla koll på den och fundera men skulle behöva en chrono i samlingen :)
Kan titta lite närmare om du är intresserad, men allt ser gamalt ut och trycket håller för hög kvalitet för att vara ommålad. Dessa spegeltryck vet jag inte om jag sett ommålat någon gång. Roseguld är väl nästan vanligare på 40-talet? Sedan hur det var på just denna modell vet jag inte. Detta är ju inte riktigt var UG är kända för, men nästan. Det är ju de kraftigare eller mer udda verktygsuren som gått upp i pris. Vågar inte gissa vad den skall kosta eller kommer i framtiden. Bandhornen ser rätt korta ut? Så bär nog inte så stort för sin diameter. Läcker är den iaf!
 

Oew

Rolex
Kan titta lite närmare om du är intresserad, men allt ser gamalt ut och trycket håller för hög kvalitet för att vara ommålad. Dessa spegeltryck vet jag inte om jag sett ommålat någon gång. Roseguld är väl nästan vanligare på 40-talet? Sedan hur det var på just denna modell vet jag inte. Detta är ju inte riktigt var UG är kända för, men nästan. Det är ju de kraftigare eller mer udda verktygsuren som gått upp i pris. Vågar inte gissa vad den skall kosta eller kommer i framtiden. Bandhornen ser rätt korta ut? Så bär nog inte så stort för sin diameter. Läcker är den iaf!
Okej tack så mycket för input! Ska fundera lite och hör av mig ifall jag skulle ha några fler frågor!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tycker inte den här ser helt hundra ut men behöver er expertis för att bekräfta. Tycker den ser ommålad ut, speciellt om man kollar på 5orna i tachyn och jämför med subdials, även andra siffror ser lite skumma ut typ öppen 6 i en subdial men stängda i alla andra. Tycker nedersta subdialen ser lite kletig ut.
http://www.lauritz.com/sv/auktion/u...ograph-vintage-herreur-i-18-kt-ros/i4114113/#
4114113.jpeg
Jag röstar på helt original efter en snabb titt. Spekulant?
Vacker kronograf.
Jag är nog benägen att hålla med om att sub dialsen ser ut att ha ett kraftigare och slarvigare print (streck som siffror) som jag hade tytt som ommålad. Att det dessutom är som Oscar sager olika typsnitt mellan tachy och sub spär på den misstanken. Sedan saknas 'Swiss', men klockan är kanske så gammal att den är pre?

Edit: Hodinkee har en artickel om detta där det just diskuteras UG Compax. Så efter tittat på de bilderna vet jag varken ut eller in...
https://www.hodinkee.com/articles/how-to-spot-a-redial
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vacker kronograf.
Jag är nog benägen att hålla med om att sub dialsen ser ut att ha ett kraftigare och slarvigare print (streck som siffror) som jag hade tytt som ommålad. Att det dessutom är som Oscar sager olika typsnitt mellan tachy och sub spär på den misstanken. Sedan saknas 'Swiss', men klockan är kanske så gammal att den är pre?

Edit: Hodinkee har en artickel om detta där det just diskuteras UG Compax. Så efter tittat på de bilderna vet jag varken ut eller in...
https://www.hodinkee.com/articles/how-to-spot-a-redial
Som sagt om du tittar på denna bilden har jag mycket svårt att se hur denna tavla inte skulle komma från en taveltillverkare på 40-talet:

4114113

Däremot ser tavlan något tvättad ut. Men allt är möjligt och det är inte förrän man hittat fler likadana eller gammalt pressmaterial man kan vara säker. Bara gissningar som mer eller mindre bygger på erfarenhet. Däremot vill jag som även du anmärker helst se en swiss-markering i nederkant av tavlan. Samma tavelmakare som den vackra Breitlingen jag ägde kanske?
DSCN0864.jpg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Håll i er nu gott folk! Låt mig presentera frankenmaster!

223866344_42e79623-fbac-4c7d-ac7d-a03f36e439f2.jpg

http://www.tradera.com/item/190110/252538452/breitling-for-samlare

Om jag nu inte sett fel är detta tre klockor i ett. Tavlan ser ut att komma från en Irakisk Breitling Navitimer 1806, boetten och inre vridring är en Orient King Diver och verket är från Seiko. Fantastiskt, synd den inte går just nu.


114056400.N0DF33pT.jpg


DSCN0374_zps8739ae66.jpg

OrientA.JPG

Haha, fantastiskt!
Stäng tråden! Kommer aldrig att toppa detta lilla under! :)

Skämt åsido... Vad, exakt vad, har egentligen hänt med de stackars visarna?
 
Topp