• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderar fortfarande...

point1

Cartier
masterkiller skrev:
point1 skrev:
masterkiller skrev:
Kan vara en åldersfråga vilken typ av klockor man bär oxå....

Absolut, och även ekonomisk fråga, många kanske känner att de vill köpa klockor av bra kvalitet, och därmed är begränsade till ett fåtal. Själv är jag 27, och jag har full förståelse för att en ung person inte har råd med en finare klocka.

trodde du var 50+ ;)

Det är bara för att jag är gnällig som en gubbe ;(
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Funderar fortfarande...

Denke skrev:
point1 skrev:
Jag förstår inte? För mig är JLC:n en sån klocka man kan använda varje dag. Dom andra klockorna är väl mer om man ska ut och dyka eller flyga?

Det där är rätt intressant, de klockor som är norm för vardagsbruk i "våra kretsar" (*insert valfritt stålsportdyksimplaskvarumärkeellermodell*) är ju egentligen utformade för specialförhållande, medan dressklockor, som egentligen är vardagsklockor för normalbruk, ses som komplementklockor...

Jag generaliserar lite här, men varför är det så? :?:

Naturligtvis för att dykarklockorna spelar på den mest grundläggande faktorn vid pryl-hysteri: Ju coolare, mer överdrivna funktioner desto bättre! Oavsett om man behöver dem eller inte!!

ALLA som älskar prylar vill ha klockor som tål månfärder, racing och 10000 m djupdykning - dressarna är ju VANLIGA klockor!!

Av samma anledning kör vi SUV i stan, bilar med 400 hk på 70-väg, bär militärkängor och arktis-kläder i parken, köper en penna som funkar i viktlöshet, osv osv...
 

point1

Cartier
Re: Sv: Funderar fortfarande...

Camo00 skrev:
Denke skrev:
point1 skrev:
Jag förstår inte? För mig är JLC:n en sån klocka man kan använda varje dag. Dom andra klockorna är väl mer om man ska ut och dyka eller flyga?

Det där är rätt intressant, de klockor som är norm för vardagsbruk i "våra kretsar" (*insert valfritt stålsportdyksimplaskvarumärkeellermodell*) är ju egentligen utformade för specialförhållande, medan dressklockor, som egentligen är vardagsklockor för normalbruk, ses som komplementklockor...

Jag generaliserar lite här, men varför är det så? :?:

Naturligtvis för att dykarklockorna spelar på den mest grundläggande faktorn vid pryl-hysteri: Ju coolare, mer överdrivna funktioner desto bättre! Oavsett om man behöver dem eller inte!!

ALLA som älskar prylar vill ha klockor som tål månfärder, racing och 10000 m djupdykning - dressarna är ju VANLIGA klockor!!

Av samma anledning kör vi SUV i stan, bilar med 400 hk på 70-väg, bär militärkängor och arktis-kläder i parken, köper en penna som funkar i viktlöshet, osv osv...

Fast vill du ha unika funktioner på en dressare behöver du ju inte kolla längre än JLC, kolla bara på deras Duomètre à Sphérotourbillon.

http://www.hodinkee.com/blog/2012/1/30/ ... on-li.html
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Funderar fortfarande...

point1 skrev:
Camo00 skrev:
Denke skrev:
point1 skrev:
Jag förstår inte? För mig är JLC:n en sån klocka man kan använda varje dag. Dom andra klockorna är väl mer om man ska ut och dyka eller flyga?

Det där är rätt intressant, de klockor som är norm för vardagsbruk i "våra kretsar" (*insert valfritt stålsportdyksimplaskvarumärkeellermodell*) är ju egentligen utformade för specialförhållande, medan dressklockor, som egentligen är vardagsklockor för normalbruk, ses som komplementklockor...

Jag generaliserar lite här, men varför är det så? :?:

Naturligtvis för att dykarklockorna spelar på den mest grundläggande faktorn vid pryl-hysteri: Ju coolare, mer överdrivna funktioner desto bättre! Oavsett om man behöver dem eller inte!!

ALLA som älskar prylar vill ha klockor som tål månfärder, racing och 10000 m djupdykning - dressarna är ju VANLIGA klockor!!

Av samma anledning kör vi SUV i stan, bilar med 400 hk på 70-väg, bär militärkängor och arktis-kläder i parken, köper en penna som funkar i viktlöshet, osv osv...

Fast vill du ha unika funktioner på en dressare behöver du ju inte kolla längre än JLC, kolla bara på deras Duomètre à Sphérotourbillon.

http://www.hodinkee.com/blog/2012/1/30/ ... on-li.html

Menade att detta kan förklara dykarklockans storhet i allmänhet, sedan 60-talet och framåt, jämfört med släta och tråkiga dressur... Och inslaget av macho/äventyr får man inte med dressuren...
 
Re: Sv: Funderar fortfarande...

Camo00 skrev:
Menade att detta kan förklara dykarklockans storhet i allmänhet, sedan 60-talet och framåt, jämfört med släta och tråkiga dressur... Och inslaget av macho/äventyr får man inte med dressuren...

Sedan får man nog ligga mer med en fet stålsportis på armen än en ultra tunn dressare :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Funderar fortfarande...

masterkiller skrev:
Camo00 skrev:
Menade att detta kan förklara dykarklockans storhet i allmänhet, sedan 60-talet och framåt, jämfört med släta och tråkiga dressur... Och inslaget av macho/äventyr får man inte med dressuren...

Sedan får man nog ligga mer med en fet stålsportis på armen än en ultra tunn dressare :lol:
Ja. Varför? För att klockan utstrålar macho äventyrare såklart... :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tanken har slagit även mig. Det är ju en duo som täcker alla användningsområden.

Jag kommer dock alltid fram till att en dressare inte hade blivit använd av mig. Jag bär i stort sett aldrig kostym, och tycker nästan alltid att en sportklocka är roligare.

Och om jag nu bär kostym, så funkar det lika bra med min 15300 på länk eller läder, eller t.ex min Datejust.
Men en väldigt tunn klocka som JLC:n, hade nog mest blivit liggandes i lådan.
 

point1

Cartier
Re: Sv: Funderar fortfarande...

masterkiller skrev:
Camo00 skrev:
Menade att detta kan förklara dykarklockans storhet i allmänhet, sedan 60-talet och framåt, jämfört med släta och tråkiga dressur... Och inslaget av macho/äventyr får man inte med dressuren...

Sedan får man nog ligga mer med en fet stålsportis på armen än en ultra tunn dressare :lol:

Är lite tveksam på kvaliten på tjejer man får om en stålsportis är deras anledning. Om nu inte tanken är att attrahera andra män som delar samma smak... Dom där KS-eventen verkar skumma tycker jag :p
 

max

Dancing Queen
Re: Sv: Funderar fortfarande...

point1 skrev:
masterkiller skrev:
Sedan får man nog ligga mer med en fet stålsportis på armen än en ultra tunn dressare :lol:

Är lite tveksam på kvaliten på tjejer man får om en stålsportis är deras anledning. Om nu inte tanken är att attrahera andra män som delar samma smak... Dom där KS-eventen verkar skumma tycker jag :p

Master: har du talat med din fru om dina mål med klockinköpen, tror att rosor och en god middag lite då och då skulle hjälpa dig mer och bli billigare än att spendera hushållskassan på klockor... :lol:

Point1: vuxna män gör saker tillsammans!
 
Re: Sv: Funderar fortfarande...

max skrev:
point1 skrev:
masterkiller skrev:
Sedan får man nog ligga mer med en fet stålsportis på armen än en ultra tunn dressare :lol:

Är lite tveksam på kvaliten på tjejer man får om en stålsportis är deras anledning. Om nu inte tanken är att attrahera andra män som delar samma smak... Dom där KS-eventen verkar skumma tycker jag :p

Master: har du talat med din fru om dina mål med klockinköpen, tror att rosor och en god middag lite då och då skulle hjälpa dig mer och bli billigare än att spendera hushållskassan på klockor... :lol:

Point1: vuxna män gör saker tillsammans!

Sa aldrig att det var mina mål, bara att det är ett faktum.... :cool: och jag har ju mitt på det torra därav kollar jag på dressare.... :lol:
 

Målarn

The Steak
Vänta tills GTGn när du har fått fippla med min guldis, du kommer att vilja ha en Sub eller GMT i guld efter GTGn :D
 
Topp