Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Funderar på DJ 16030, vad tycker ni?

Diskussion i 'Vintage' startad av Ncs, 27 mars 2016.

1. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Hej på er!

Detta är min debut i vintage-delen och min första tråd på KS.
    Jag skriver för att jag går i köptankar och har siktet inställt på en DJ, närmare bestämt en 16030. Vad tycker ni om denna? http://klocksnack.se/threads/rolex-16030-datejust-tapestry-dial-84.48016/

Är det någonting speciellt jag borde tänka på vid köp av DJ i allmänhet och 16030 i synnerhet? :pompus:

Tacksam för hjälp och tankar!

jarrebarre99 gillar detta.
  2. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    image.jpeg Mkt trevlig klocka, allround....lite sportif och dress! Klockan i länken har min favvo tavla!! Kul med fullset, tyvärr är bilderna sådär på detaljnivå!!

Tåligt verk som är tillförligtligt, men budget för service bör tas med. Även om verket är i ok skick kan byte av plexi, packningar och krona vara en bra försäkring.

Kolla gärna så det finns mkt metall kvar på bandhornen och att caset har mkt av sin org form kvar.

Använder min 16030 hyggligt ofta, sitter skönast på just jubilee tycker jag. Priset tycker jag känns rimligt!!

jarrebarre99, marlun och Ncs gillar detta.
  3. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Tycker också att det känns bra med fullset, det gör priset rimligt. Tavlan!! Jag vet, riktigt läcker! Vet du vad går en sådan service på, när man byter plexi, packningar och krona?

4. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Gjorde det för några år sedan, tror jag gav ca 2200 ish. Men priserna på delar har gått upp lite. En fullservice ligger runt 5700, så räkna med hälften.

Ncs gillar detta.
  5. marlun

marlun Präst

Riktigt schysst klocka!

Ncs gillar detta.
  6. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Har haft ett gäng, men upplever 36mm DJs väldigt dressiga. Framförallt pga storleken, och i synnerlighet de med refflad krans och jubileelänk. Inte mycket sportkänsla där inte IMHO. Och de med slät krans och oysterlänk blir lite väl tråkiga i längden. Helt ok klockor, men inget som lockar mig igen.

7. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Är inget vintage proffs men jag tycker klockan du länkar till verkar nice, diggar särskilt tapestry-dial. Att det är full set gör ju inte saken sämre;)

8. Davvan

Från:
    Fettefleur......

Vore det inte för att du är en sådan hyvens kille :) så skulle jag bli barsk på dig......

eriksson850 och theargonaut gillar detta.
  9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Hahaha... Alltså smaken är som baken, men visst är det en helt ok OWG gubbklocka ;) Slänger in lite gamla bilder på några olika åt TS... Jag har rätt smala handleder, ca 16cm, men tycker de bärs väldigt dressigt på mig.

px200, Davvan och eriksson850 gillar detta.
  10. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Sjukt dressigt, ser ut som du har lånat pappas klocka, mao helrätt! ;)

Davvan och theargonaut gillar detta.
  11. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Trevligt med bilder, det är alltid välkommet! Jag har också samla handleder runt 16-17cm och 36mm brukar sitta perfekt, precis som det ser ut att göra på dig. Gubbklocka, dressklocka eller bara jääääkligt cleen vardagsklocka? Jag röstar för det senare! ;)

12. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Har jag förstått rätt att priserna är exklusive delar, så en fullservice kostar 5700 + de delar som måste bytas?

13. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Många delar ingår i fullservice, typ krona, plexi,packningar och vissa delar till verket....typiskt sett skruvar och smått. Tillkommer gör oftast större delar, tänker på balansaxel, rotoraxel, rotor mm. Min tolkning i alla fall. Ring tex Rob och kolla

14. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Så pass ändå, det låter bra. Jag siktar nog på att börja med en halvservice, som du skrev med plexi, krona och packningar. Skulle kännas bra att "täta upp den" så slipper jag rygga tillbaka av skräck vid åsyn av vatten.

Davvan gillar detta.
  15. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Davvan gillar detta.
  16. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Supernöjd med min 16030 :)
    image.jpg

Ncs gillar detta.
  17. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    För info, de gånger balansaxel bytts har det kostat 1700:- utöver grundservicen.

18. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Tack för infon! Vad tycker du om skicket på klockan på imgurlänken jag postade?

19. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Helt ok, inget mint X....men duger fint för mig. Min är i motsvarande............

Ncs gillar detta.
  20. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Jag går själv i tankar kring en 16014 (årsklocka 1985), så det här var en matnyttig tråd för mig också!
    Jag sparkar mig själv en smula för att jag inte högg @Joakim Svensson's när jag hade chansen... Linne eller blå tavla är det som gäller för min del! Dock är det så sjukt snyggt med guldindex och visare på SS, som @Savagear114's!

Ncs gillar detta.
  21. Ncs
    Trådstartare

Ncs Bonde

Vad bra att tråden kunde vara till din hjälp också! Vet du vad det är för skillnad mellan ref 16014 och 16030? I övrigt låter det som att du har bra smak, både linne och blå tavla är riktigt snyggt tycker jag. Lycka till med jakten!

22. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    16014 har glasring i vitguld (16013 i gulguld) och 16030 har glasring i stål.
    Tack och lycka till själv!

Ncs gillar detta.