• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderar på DJ 16030, vad tycker ni?

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Mkt trevlig klocka, allround....lite sportif och dress! Klockan i länken har min favvo tavla!! Kul med fullset, tyvärr är bilderna sådär på detaljnivå!!

Tåligt verk som är tillförligtligt, men budget för service bör tas med. Även om verket är i ok skick kan byte av plexi, packningar och krona vara en bra försäkring.

Kolla gärna så det finns mkt metall kvar på bandhornen och att caset har mkt av sin org form kvar.

Använder min 16030 hyggligt ofta, sitter skönast på just jubilee tycker jag. Priset tycker jag känns rimligt!!
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
Mkt trevlig klocka, allround....lite sportif och dress! Klockan i länken har min favvo tavla!! Kul med fullset, tyvärr är bilderna sådär på detaljnivå!!

Tåligt verk som är tillförligtligt, men budget för service bör tas med. Även om verket är i ok skick kan byte av plexi, packningar och krona vara en bra försäkring.
Tycker också att det känns bra med fullset, det gör priset rimligt. Tavlan!! Jag vet, riktigt läcker! Vet du vad går en sådan service på, när man byter plexi, packningar och krona?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tycker också att det känns bra med fullset, det gör priset rimligt. Tavlan!! Jag vet, riktigt läcker! Vet du vad går en sådan service på, när man byter plexi, packningar och krona?

Gjorde det för några år sedan, tror jag gav ca 2200 ish. Men priserna på delar har gått upp lite. En fullservice ligger runt 5700, så räkna med hälften.
 
  • Like
Reactions: Ncs

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har haft ett gäng, men upplever 36mm DJs väldigt dressiga. Framförallt pga storleken, och i synnerlighet de med refflad krans och jubileelänk. Inte mycket sportkänsla där inte IMHO. Och de med slät krans och oysterlänk blir lite väl tråkiga i längden. Helt ok klockor, men inget som lockar mig igen.
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Hej på er!

Detta är min debut i vintage-delen och min första tråd på KS.
Jag skriver för att jag går i köptankar och har siktet inställt på en DJ, närmare bestämt en 16030. Vad tycker ni om denna? https://klocksnack.se/threads/rolex-16030-datejust-tapestry-dial-84.48016/

Är det någonting speciellt jag borde tänka på vid köp av DJ i allmänhet och 16030 i synnerhet? :pompus:

Tacksam för hjälp och tankar!

Är inget vintage proffs men jag tycker klockan du länkar till verkar nice, diggar särskilt tapestry-dial. Att det är full set gör ju inte saken sämre;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har haft ett gäng, men upplever 36mm DJs väldigt dressiga. Framförallt pga storleken, och i synnerlighet de med refflad krans och jubileelänk. Inte mycket sportkänsla där inte IMHO. Och de med slät krans och oysterlänk blir lite väl tråkiga i längden. Helt ok klockor, men inget som lockar mig igen.


Vore det inte för att du är en sådan hyvens kille :) så skulle jag bli barsk på dig......
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Hahaha... Alltså smaken är som baken, men visst är det en helt ok OWG gubbklocka ;) Slänger in lite gamla bilder på några olika åt TS... Jag har rätt smala handleder, ca 16cm, men tycker de bärs väldigt dressigt på mig.




Trevligt med bilder, det är alltid välkommet! Jag har också samla handleder runt 16-17cm och 36mm brukar sitta perfekt, precis som det ser ut att göra på dig. Gubbklocka, dressklocka eller bara jääääkligt cleen vardagsklocka? Jag röstar för det senare! ;)
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Gjorde det för några år sedan, tror jag gav ca 2200 ish. Men priserna på delar har gått upp lite. En fullservice ligger runt 5700, så räkna med hälften.
Har jag förstått rätt att priserna är exklusive delar, så en fullservice kostar 5700 + de delar som måste bytas?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Har jag förstått rätt att priserna är exklusive delar, så en fullservice kostar 5700 + de delar som måste bytas?
Många delar ingår i fullservice, typ krona, plexi,packningar och vissa delar till verket....typiskt sett skruvar och smått. Tillkommer gör oftast större delar, tänker på balansaxel, rotoraxel, rotor mm. Min tolkning i alla fall. Ring tex Rob och kolla
 

Ncs

Rolex
2-Faktor
Många delar ingår i fullservice, typ krona, plexi,packningar och vissa delar till verket....typiskt sett skruvar och smått. Tillkommer gör oftast större delar, tänker på balansaxel, rotoraxel, rotor mm. Min tolkning i alla fall. Ring tex Rob och kolla
Så pass ändå, det låter bra. Jag siktar nog på att börja med en halvservice, som du skrev med plexi, krona och packningar. Skulle kännas bra att "täta upp den" så slipper jag rygga tillbaka av skräck vid åsyn av vatten.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
För info, de gånger balansaxel bytts har det kostat 1700:- utöver grundservicen.
 

Psykel

Patek
Jag går själv i tankar kring en 16014 (årsklocka 1985), så det här var en matnyttig tråd för mig också!
Jag sparkar mig själv en smula för att jag inte högg @Joakim Svensson's när jag hade chansen... Linne eller blå tavla är det som gäller för min del! Dock är det så sjukt snyggt med guldindex och visare på SS, som @Savagear114's!
 
  • Like
Reactions: Ncs

Ncs

Rolex
2-Faktor
Jag går själv i tankar kring en 16014 (årsklocka 1985), så det här var en matnyttig tråd för mig också!
Jag sparkar mig själv en smula för att jag inte högg @Joakim Svensson's när jag hade chansen... Linne eller blå tavla är det som gäller för min del! Dock är det så sjukt snyggt med guldindex och visare på SS, som @Savagear114's!
Vad bra att tråden kunde vara till din hjälp också! Vet du vad det är för skillnad mellan ref 16014 och 16030? I övrigt låter det som att du har bra smak, både linne och blå tavla är riktigt snyggt tycker jag. Lycka till med jakten!
 

Psykel

Patek
Vad bra att tråden kunde vara till din hjälp också! Vet du vad det är för skillnad mellan ref 16014 och 16030? I övrigt låter det som att du har bra smak, både linne och blå tavla är riktigt snyggt tycker jag. Lycka till med jakten!
16014 har glasring i vitguld (16013 i gulguld) och 16030 har glasring i stål.
Tack och lycka till själv!
 
  • Like
Reactions: Ncs
Topp