• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderat på Rolexboetter?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vrf har varit rätt trist på sistone men nu hittade jag en intressant diskussion om Rolexboetter. Kortfattat är alla Oysterboetter tillverkade av Rolex i Schweiz medan andra boetter tillverkades i Canada, England och Frankrike. Speciellt intressant är det tydligen när det kommer till Frankrikes förbud mot att äga guld som inte sålts av staten. Därav att de guldrolex som såldes i frankrike hade guldboetterna som var tillverkade i just frankrike. Rörigt och de är inte ense om vad som är rätt...

Någon som vet vad det är för snack om Comex och milsubs med boetter som inte är tillverkade av Rolex?

Länk:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1396942770/Rolex+Chronograph+9148-85
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vrf har varit rätt trist på sistone men nu hittade jag en intressant diskussion om Rolexboetter. Kortfattat är alla Oysterboetter tillverkade av Rolex i Schweiz medan andra boetter tillverkades i Canada, England och Frankrike. Speciellt intressant är det tydligen när det kommer till Frankrikes förbud mot att äga guld som inte sålts av staten. Därav att de guldrolex som såldes i frankrike hade guldboetterna som var tillverkade i just frankrike. Rörigt och de är inte ense om vad som är rätt...

Någon som vet vad det är för snack om Comex och milsubs med boetter som inte är tillverkade av Rolex?

Länk:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1396942770/Rolex+Chronograph+9148-85
De franska boetterna kände jag till, men jag är inte säker på att jag förstår Pisanis replik angående Comex- och Milsub-boetter. Antingen är det hypotetiskt, "vad skulle vi tycka om Comex-Submariners med boetter tillverkade på uppdrag av Rolex?", eller också antyder han något som jag själv inte kände till.

Tror han tar det som en hypotes, en liknelse, för sina senare argument att han inte tycker att en klocka med oysterboett tillverkad utanför Rolex egna fabrik i Geneve, inte är en äkta Rolex. Han tycks ju också vara inne på att det är en personlig uppfattning...

Hur tolkar du honom?

A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
De franska boetterna kände jag till, men jag är inte säker på att jag förstår Pisanis replik angående Comex- och Milsub-boetter. Antingen är det hypotetiskt, "vad skulle vi tycka om Comex-Submariners med boetter tillverkade på uppdrag av Rolex?", eller också antyder han något som jag själv inte kände till.

Tror han tar det som en hypotes, en liknelse, för sina senare argument att han inte tycker att en klocka med oysterboett tillverkad utanför Rolex egna fabrik i Geneve, inte är en äkta Rolex. Han tycks ju också vara inne på att det är en personlig uppfattning...

Hur tolkar du honom?

A

Vet inte, läste genom allt lite snabbt. Skall läsa lite mer sedan och se om jag hittar något mer kul.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det här ger ju viss tyngd till påståendet att t ex en Submariner eller GMT boett från samma referens tillverkades med vissa skillnader genom åren och tom skillnader samma år.

Hade alla boetter bevels t ex? Är en klocka utan bevels sönderpolerad, eller levererades den sådan från Rolex?

Har hört teorier om att 1680 Red har en något annorlunda slipad boett jämfört med en 1680 White. Var det en slump när man jämförde två exemplar?

Bara lite lösa tankar...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det här ger ju viss tyngd till påståendet att t ex en Submariner eller GMT boett från samma referens tillverkades med vissa skillnader genom åren och tom skillnader samma år.

Hade alla boetter bevels t ex? Är en klocka utan bevels sönderpolerad, eller levererades den sådan från Rolex?

Har hört teorier om att 1680 Red har en något annorlunda slipad boett jämfört med en 1680 White. Var det en slump när man jämförde två exemplar?

Bara lite lösa tankar...
Boetterna slipades och polerades för hand i sitt sista moment, så helt klart finns en naturlig variation. Vad som är intressant, är väl de boetter som har tillverkats på uppdrag, utanför Geneve. Tycker mig minnas att jag har sett en sådan boett... Men inga bilder eller så... Dessvärre...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Boetterna slipades och polerades för hand i sitt sista moment, så helt klart finns en naturlig variation. Vad som är intressant, är väl de boetter som har tillverkats på uppdrag, utanför Geneve. Tycker mig minnas att jag har sett en sådan boett... Men inga bilder eller så... Dessvärre...
En oyster?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mitt minne säger mig det, men kanske förväxlar jag det med de referensnummer som var unika för Frankrike, eller snarare ett tillägg till referensnumret. Kanske var det vad Marcello P syftade på?

Får starta upp PCn och se om jag hittar ngn bild... Minnet sviker...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite fjantigt stt inte kalla det en Rolex. Det var ju hyfsat nyligen som Rolex blev helt in house.
Att kalla en Rolex för ointressant bara för att visa delar tillverkats någon annanstans tycker jsg är rätt löjligt. Vissa märken har alltid gjort allt in house, men det gäller inte Rolex vilket alla som påstår sig vara rolexkännare bör veta. Den sista delen som outsource-ades var väl fjädern vilket kan anses vara en rätt väsentlig del av en klocka. Det innebär ju inte att alla tidigare Rolexar per automatik inte var Rolex.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För mig är det typdiskussionen på VRF där mångas egenintresse färgar deras åsikt om vad som är rätt och fel. Av en händelse tycker de som har de franska boetterna att de är kosher medan andra likställer dem med skräp knappt värt scrap value. Iofs inte kollat tråden sen igår så jag kanske missat något väsentligt..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Det här ger ju viss tyngd till påståendet att t ex en Submariner eller GMT boett från samma referens tillverkades med vissa skillnader genom åren och tom skillnader samma år.

Hade alla boetter bevels t ex? Är en klocka utan bevels sönderpolerad, eller levererades den sådan från Rolex?

Har hört teorier om att 1680 Red har en något annorlunda slipad boett jämfört med en 1680 White. Var det en slump när man jämförde två exemplar?

Bara lite lösa tankar...

Det har med åldern att göra.

Vita 1680 producerades från ca -75 och framåt, och vid den tiden var det inte så stora fasningar på boetten.
En Sub från t.ex 69 kommer således ha bredare fasningar.

Ju äldre, desto bredare fasningar. De riktigt breda och tydliga försvann kring början/mitten av 70-talet skulle jag påstå.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För mig är det typdiskussionen på VRF där mångas egenintresse färgar deras åsikt om vad som är rätt och fel. Av en händelse tycker de som har de franska boetterna att de är kosher medan andra likställer dem med skräp knappt värt scrap value. Iofs inte kollat tråden sen igår så jag kanske missat något väsentligt..
Visst är det så, men gillade inlägget om frankrike och att oysters endast skall ha tillverkats i schweiz. Om detta nu stämmer dvs.
 
  • Like
Reactions: Per
Topp