• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fundering ang Handla, Köpa & Sälja sektionen.

Rex

Breitling
Kan man inte ha en sektion för bara klockförsäljning sälja/wtb

Sen en sektion för delar så som länkar, inserts band osv.

Skulle underlätta lite tror jag för alla. Jag är gärna med att sponsra lite pengar om det är en kostnads fråga.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan man inte ha en sektion för bara klockförsäljning sälja/wtb

Sen en sektion för delar så som länkar, inserts band osv.

Skulle underlätta lite tror jag för alla. Jag är gärna med att sponsra lite pengar om det är en kostnads fråga.


Tanken är aboslut inte fel. Men i dagsläget känns det inte aktuellt eftersom mängden annonser inte är särskilt stor. Det finns också en sorteringsfunktion så att du direkt kan få upp exempelvis bara WTB's vilket förenklar.

:)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Ser inte riktigt problemet. Vi har ju en köp & sälj del där allt klockrelaterat kan annonseras. Sen att någon då och då säljer ett par skor eller en oanvänd tröja stör iallfall inte mig.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det finns också en sorteringsfunktion så att du direkt kan få upp exempelvis bara WTB's vilket förenklar.


Ja, den funktionen tycker jag är mycket bra! Har dock en fråga/fundering. I nästan alla bytes-annonser står det "pris X kronor vid ren försäljning" och i en del säljes står det "eller något roligt byte kanske eventuellt" osv. Kan man inte slå ihop dessa två kategorier till bara "säljes/bytes"? I dagsläget går det ju nämligen inte att markera två kategorier för filtrering, vilket innebär att man alltid måste göra två separata sorteringar?

/Robert
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, den funktionen tycker jag är mycket bra! Har dock en fråga/fundering. I nästan alla bytes-annonser står det "pris X kronor vid ren försäljning" och i en del säljes står det "eller något roligt byte kanske eventuellt" osv. Kan man inte slå ihop dessa två kategorier till bara "säljes/bytes"? I dagsläget går det ju nämligen inte att markera två kategorier för filtrering, vilket innebär att man alltid måste göra två separata sorteringar?

/Robert


Jo, och å andra sidan så vill en del annonsera med taggen bara bytes så det slår ju lite olika beroende på hur man vill ha det. Men att kunna tagga med flera kategorier kanske är en bra idé.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jo, och å andra sidan så vill en del annonsera med taggen bara bytes så det slår ju lite olika beroende på hur man vill ha det. Men att kunna tagga med flera kategorier kanske är en bra idé.


En ren "bytes" då och så en ren "säljes"? Och möjligen att tagga med fler kategorier, och även såklart filtrera på fler kategorier? Men det kanske kräver en hel del kodande för att få det att funka. Men det skulle ju helt klart bli tydligare så.

Grymt bra forum för övrigt! Massa tummar upp! =)

/Robert
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En ren "bytes" då och så en ren "säljes"? Och möjligen att tagga med fler kategorier, och även såklart filtrera på fler kategorier? Men det kanske kräver en hel del kodande för att få det att funka. Men det skulle ju helt klart bli tydligare så.

Grymt bra forum för övrigt! Massa tummar upp! =)

/Robert


Tack!

Vi slipar och utvecklarhela tiden. Allt kanske inte sker på en gång. Men vi har ett long run-perspektiv och alla konstruktiva synpunkter är välkomna. :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ser inte heller något problem, så länge det inte översvämmas av jackor, skor och after shave. Utmärkt att köpa något annat om lusten faller på.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Att inte kunna kombinera taggar känns som något man borde ta tag i. Exempelvis vill jag se både Säljes/Bytes och Säljes samtidigt. Det känns som märkligt att behöva göra två sökningar för samma sak.*

*Naturligtvis är inte detta ett gigantiskt problem men det påverkar användarupplevelsen negativt.
 
  • Like
Reactions: Rex

Rex

Breitling
Det blir dålig aktivitet på underkategorierna, vilket resulterar i att ingen går in och tittar där.

Så om vi säger nu skulle ha en under sektion för sig delar. Om jag är ute efter en länk, skulle jag ej gå in där då? För att det är jobbigt att klicka en gång till på musen? Jag förstår ej! Hur kan det bli dålig aktivitet?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Så om vi säger nu skulle ha en under sektion för sig delar. Om jag är ute efter en länk, skulle jag ej gå in där då? För att det är jobbigt att klicka en gång till på musen? Jag förstår ej! Hur kan det bli dålig aktivitet?

Ju mer man delar upp i underkategorier, desto mer felposter blir det. Ju mer felposter det blir desto mindre blir intresset för de forumdelarna och därmed för att klicka sig vidare.
 

Rex

Breitling
Ju mer man delar upp i underkategorier, desto mer felposter blir det. Ju mer felposter det blir desto mindre blir intresset för de forumdelarna och därmed för att klicka sig vidare.

Aha nu förstår jag. Kan inte hålla med dig om det! Om man vet vart man skall och vart man postar så är det inte så svårt att posta på rätt plats! Fel poster kommer det alltid att bli, men inte mera om man delar upp i två/tre till under sektioner, min mening!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Rätt funktionalitet men på tok för krångligt. Man vill få ner antalet klick som behövs för att få upp relevant material, inte tvärtom ;) Det enda som behövs är att det går att kombinera 2st filter. Kolla exempelvis hur Uretvintage har löst det. Snabbt, smidigt, enkelt.

Går man in under "Mer..." då man trycker på sök så kan man sedan välja den här fliken:
https://klocksnack.se/search/?type=post

Då ser det ut såhär:


Där kan man markera flera taggar att söka i samtidigt. I OS X håller man inne command/kringla och markerar, i Windows är det nog ctrl-tangenten som gäller.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Rätt funktionalitet men på tok för krångligt. Man vill få ner antalet klick som behövs för att få upp relevant material, inte tvärtom ;) Det enda som behövs är att det går att kombinera 2st filter. Kolla exempelvis hur Uretvintage har löst det. Snabbt, smidigt, enkelt.

Att kombinera två taggar samtidigt är tyvärr inte möjligt just nu.
Självklart kan jag knacka ihop något, t.ex. en funktion för att lägga in nyckelord på inlägg. Kan göra lite tester och se vad som går att få till.

Anledningen till att jag inte vill ha massa funktioner är för att det förvirrar. Man ska inte mötas av en vägg med olika valmöjligheter, blir mer avancerat än vad som behövs då.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är standardiserad webbfunktionalitet och det innebär inte mer komplexitet än idag. Bara att ett filter inte ersätter ett annat utan kombineras. Att funktionaliteten inte finns i plattformen köper jag som argument, men inte att det skulle bli krångligare.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Håller med om att möjligheten att tagga fler kategorier samtidigt hade varit trevligt,
men i övrigt hyllar jag devisen K.I.S.S. - Keep It Simple, Stupid!
Det brukar funka bäst i längden, allt annat har en förmåga att snirkla iväg och man hamnar i ett läge där man lappat och lagat så mycket så man har tappat originalkonceptet någonstans längst vägen.
 

David

Bödeln
Så om vi säger nu skulle ha en under sektion för sig delar. Om jag är ute efter en länk, skulle jag ej gå in där då? För att det är jobbigt att klicka en gång till på musen? Jag förstår ej! Hur kan det bli dålig aktivitet?

Ja! Det är jobbigt. Det räcker att kolla hur det gått för andra forum. Ge dig nu.
 
Topp