Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Fundering på "deep sea"

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 1 december 2013.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Inte rolex nu utan jaeger lecoultre. Vet att det har diskuterats tidigare och jag har läst de trådarna.
    Jag tycker jlc deep sea varianter är sten tuffa och skulle gärna ha en men WTF är det med 100m WR på en som utges som dykklockan?

Är det nån som vet hur de tänker på jlc? Är det som det är på någon iwc modell att det är ett faktiskt djup istället för bara tryckt till 10 atm som alla andra "bad klockor"?

Pope, oskarponken och Kson gillar detta.
  2. Ricrob

Ricrob Friherre

Utan att ha ngn faktagrund för mitt uttalande, så vågar jag nog påstå att den till 100% klarar 100m och varför de stannat där är för att modellen inte har skruvade puchers (kanske inte skruvad krona heller?). I övrigt håller jag ned om att namnet är fånigt på en 100m klocka, JLC borde fatta det kan man tycka..

Beastie gillar detta.
  3. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    JLC tycker jag är riktigt grymma, i alla fall på pappret (har aldrigt någon). Men 100 meter känns ju futtigt. Sen var det väl någon här på KS som testat nån annan JLC dykare med fast vridring (om jag inte snurrat till det)? Känns ju också rätt B.
    Tacka vet jag vintage...:)

Snygg är den i alla fall!

4. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Riktigt snygg - håller dock med om att 100m är för lite ,skulle vilja ha min 500m för en modern dykare från en Kvalitets tillverkare .

5. POO

POO Präst

Galet tuff! "The Jaeger-LeCoultre Deep Sea Chronograph is an instrument designed for professionals and therefore complies with all the criteria imposed on diver's watches by the ISO 6425 standard." vet inte vad det betyder men det låter tufft. Folk är för fixerade vad det står på tavlan. En klocka som är trycktestad till 100m tål ju bevisligen 10 bars övertryck, vilket borde vara omöjligt att komma i närheten i vardagen.
    Fifty fathoms är ju mindre än hundra meter och Rolex lär ju tåla det dubbla mot vad som står på tavlan.

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Hette inte originalet deep sea? Då är namnet rätt givet idag på denna re-edition. På den tiden var det så dåligt med 100 m där en kronograf. Sedan skall vi inte bortse från att uret skulle bli gristjockt om det varit 500 m. Vem behöver mer än 100 m?

Nexus, CaptainOats och Micke Ni gillar detta.
  7. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Så är det med klena microtillverkare! Min PO chrono har fan inga skruvade punschers, den kan jag diska bra mycket djupare med!!..:)

vonhall och Ploprof gillar detta.
  8. vemrik

vemrik Torpare

Så länge man inte börjar fippla med kronografknapparna nere i djupen ska de ju inte vara någon fara. Såvitt jag har förstått det så har skruvad krona egentligen inte något med varken tryck eller djupgående att göra, utan det är endast för att förhindra att kronan av misstag dras ut under vatten (eller trycks in, när det kommer till kronografknappar). Så man ska undvika att ställa tiden på sin dinka på alltför djupt vatten. :)

9. TKVF

TKVF Präst

Från:
    Göteborg
    Det är den "Riktiga" standarden för dykarur. Inte för "badur" om man säger så. Den är testad för djupet 100 meter och lite annat lull lull så du faktiskt kan använda den på 100 meters djup som en dykklocka.

Det är alltså inte 100 m water resistant som står på vanliga ur och pennklockor!

morrism gillar detta.
  10. morrism

morrism Friends of KS

Exakt, klockan går alldeles utmärkt att dyka med till normala djup. Och den klarar garanterat en badsemester, fast deep sea är väl lite att ta i.

11. Sond

Sond Friends of KS

Stämmer enligt mig och det innebär att den är godkänd för 10 ATM. Borde såklart räcka för det allra mesta. Men inte dykning med tuber.

12. POO

POO Präst

Varför inte?

13. Sond

Sond Friends of KS

Tänker att man vill ha större säkerhetsmarginal om man dyker med tuber.

14. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är ett statiskt engångstest under kort tid.

Så fort du rör på klockan blir det helt andra påfrestningar. Vill minnas att ISO-testningen (60-nånting) tar hänsyn till såna faktorer.

/R

15. POO

POO Präst

Jag trodde det var avfärdat som en myt och den är ju ISO godkänd.

16. vemrik

vemrik Torpare

Här är en intressant utredning ang. klockor, tryck och djup. För mig var det en ögonöppnare att läsa:

Waterresistance

KMS och POO gillar detta.
  17. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Det är ju förvirrande för en stackars arbetare att de har olika standard. Man är ju lärd att 100, 200, 300 m WR inte har något med det faktiska dykdjupet de klarar utan bara ett statiskt tryck i labbet. I de fallen är ju 100m en badklocka och 200 & 300 går att dyka med men nu skall det alltså gå att dyka med en 100m jlc för den är testad på annat sätt.
    Läste om ISO 6425 nu och det var ju rätt omfattande tester.
    Kanske får börja spara till en sån här till nästa dyksemester :)

18. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Då lärde man sig nåt nytt!:) Köp med andra ord!:)

19. David

David Bödeln

Nu är du helt ute och cyklar.

Det är skillnad på 100m och 100m, se länkar ovan.

Fast det är klart, ska du slå några rekord på tuber behöver du en klocka som klarar 320+ meter, vilket du även behöver om du ska slå rekord i fridykning då den måste klara 220+ meter.

För övrigt har Explorer II:an, med sina 100m, varit med ner till 50m bekymmersfritt flertalet gånger.

DrDre, morrism, daviden och 1 annan gillar detta.
  20. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nitroxdyk David?

21. David

David Bödeln

Det händer, men aldrig djupare än 32 meter.

Kommer inte ihåg vad det var för blandning vid just det tillfället.

22. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har varit nere på 45 meter på Nitrixblandning. Tänker du på syrgasförgiftning?

23. David

David Bödeln

Jag kör enligt regeln 32 till 32, alltså alltid 32% syre och då med ett maxdjup på 32 meter. Det har hänt att jag kört en fattigare blandning om jag vill maximera bottentiden på t.ex. ett speciellt vrak som ligger djupare, men det hör till ovanligheterna.

Om det är trimix du menar, alltså tillförd helium för att undvika att överstiga syrepartialtryck på 1.6 och samtidigt minska risken att kvävet orsakar dykarsjuka eller djupberusning, så är det inte något jag gett mig på.

24. Pope

Pope Borgare

Från:
    långt långt ut.......
    Galet snygg klocka. Köp Köp Köp!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

25. morrism

morrism Friends of KS

Var har du dykt? Några favoriter, tips?

26. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur har du gått ner till 50m då, på vanlig luft?

27. Den klarar djupa delen av poolen menar dom...

28. David

David Bödeln

Ja. Vill man hålla sig under syrepartialtryck 1.4 (jag tar höjd för risktagande vid planering, eftersom jag vet att mitt beteende när jag väl är i vattnet kräver marginaler) så är det vid ett maxdjup på 50 meter alltså max 23% syre som gäller. Jag ser ingen poäng i ett betala för en nitrox-fyllning för två procentenheter extra syre jämfört med vanlig luft, det är bara dyrare, krångligare och mer tidskrävande.

Några favoriter är Yongala-vraket, Solitary Islands utanför Coffs Harbour, Fish Rock Cave utanför South West Rocks, Broughton Island utanför Newcastle, Swansea Bridge, Fiji generellt, men särskilt hajdyken i Pacific Harbour på sydkusten, Cebus östkust och kosterhavet. Lättillgänglighet och stor variation finns förstås i medelhavet.

Råkar man befinna sig i Texas finns det ett helt sjukt, och på något sätt så typiskt amerikanskt, "undervattensland" med flygplan, bilar, etc i Lake Travis. Inte bra på något sätt, men ändå intressant, likaså Rainbow Warrior-vraket.

Här är några blandade filmer från Australiens östkust:

Under (starta Red Hot Chili Peppers Under the Bridge samtidigt som videon, youtube tog bort musiken) Swansea Bridge:

Broughton Island för en månad sedan:

Nelson Bay, också för en månad sedan:

Och bara för att hålla det on-topic:

KMS, Boris Balkan, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  29. point1

point1 Stadsbo

Från:
    Stockholm
  30. David gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield